خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور:

امروز آموزش و پرورش ما فاصله زیادی با انقلاب اسلامی دارد/باید ارزش ها را یک بار دیگر احیا کنیم

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش ما امروز فاصله زیادی با انقلاب اسلامی دارد، با اشاره به تکرار فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص این مجموعه گفت: آموزش و پرورش نیاز به تقویت و اصلاح دارد.
کد خبر: ۸۸۵۸۷۶۶
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر شعبانعلی رمضانیان امروز در مجمع بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) و گرامیداشت استاد شهید مطهری و همه شهدای تعلیم و تربیت، اظهار داشت: اقتضای این جلسات بزرگداشت مقام معلم و روز معلم و همچنین تجلیل و تکریم از زحمات و خدمات این قشر خدوم در جامعه است که در جمهوری اسلامی از این نعمت برخوردار هستیم و در طول سال هفته ای به نام معلم وجود دارد که از آنها تقدیر به‌عمل می آید.

وی با بیان اینکه تجلیل و تکریم حقیقی از معلم پرداختن به نیازها و ضرورت ها است، گفت: امید است این فرصتی که در این روزها به وجود می‌آید نوعی پایداری و تداوم و ثبات به وجود آورد که جامعه همواره به معلم توجه کند و به او احترام بگذارد و جامعه تعلیم و تربیت را مهم بشناسد و همواره خود را مدیون معلم بداند.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور بیان کرد: اگر قدری ظرافت به خرج دهیم می توانیم این ثبات را ایجاد کنیم و کرامت و شأن معلم را ارتقاء دهیم و به تراز انقلاب اسلامی رسانیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با معلم شأن و کرامت می‌یابد ، گفت: مقام معظم رهبری هر ساله به این بخش اشاره می کنند ضمن اینکه این مجموعه را مهم می دانند و آن ضرورت‌ها و بایدها را نیز یادآوری می‌کنند و هر ساله توصیه‌هایی را بیان می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، اضافه کرد: امسال نیز ایشان بر تکریم معلم تأکید و به ضرورت‌ها اشاره کردند که اگر قرار است این مجموعه عظمت یابد و بزرگ شود، باید دید چه خطرات عظیمی این مجموعه را تهدید می کند و این پدیده خوبی برای جامعه اسلامی نیست و ما باید به صحنه بیائیم تا نقص‌ها برطرف شود و به آن پرداخته شود و بایسته‌ها به اجرا درآید.

رمضانیان در خصوص اینکه آموزش و پرورش بخش عظیمی است، گفت: با وجود اینکه هرساله به مناسبت‌های مختلف بایسته و نبایسته‌های این مجموعه عظیم فهرست می شود باز هم مورد توجه قرار نگرفته و کار درخور و شایسته‌ای انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این امر منشأ بسیاری از نارسایی‌ها است، گفت: هر سال تأکید می شود که مقام معلم باید گرامی داشته شود اما اقدامات و برنامه‌ها در مسیر اصلی قرار نمی گیرد و اهمیت داده نمی شود.

* تعلیم و تربیت رکین‌ترین رکن جامعه

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص ناکارآمد جلوه دادن آموزش و پرورش، تصریح کرد: اطلاع داریم که دستی در کار است که آموزش و پرورش ناکارآمد جلوه کند و این خطر بزرگی است که این اداره اسلامی نشود و باز به مصادیق و مواردی اشاره کردند که قابل تأمل است.

وی بیان کرد: وقتی مقام معظم رهبری می خواهند آموزش و پرورش متحول شود چرا ما به سمت تحول نمی رویم؛ چه خواسته ای و چه اراده ای نمی گذارد که به این سمت برود؟ وقتی این مسأله خطرناک تر و بزرگ‌تر می شود که آن زمینه ها و لوازم و اقتضائاتش فراهم شود تا اجرایی شود و به یکباره می بینیم ریل تعلیم و تربیت به چیز دیگری تغییر یافت که مبنای تعلیم و تربیت قرار می گیرد و این خطری جدی و بسیار بزرگی است که باید به آن توجه شود.

رمضانیان افزود: وقتی می بینیم که میل و گرایشی که به واسطه یک‌سری از نفوذها به سمت و سویی سوق می دهد که با انقلاب در تعارض است؛ این باعث احساس وجود خطر در این مجموعه می شود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه و مسئولیت ما و شما در مجموعه آموزش و پرورش و همه مسئولان در این حوزه و حوزه های مرتبط این است که در مقابل این نفوذها بایستیم چراکه تا این ریشه ها نخشکد آموزش و پرورش به سمت و سوی لازم نخواهد آمد.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور گفت: رکین‌ترین رکن جامعه تعلیم و تربیت است که اجازه داده نمی شود در مسیر اصلی بیاید و آن کاری را انجام دهد که باید صورت گیرد.

* تعلیم و تربیت اسلامی معلم رکن اساسی آموزش و پرورش

وی ادامه داد: هر زمان که صحبت از تعلیم و تربیت اسلامی می‌شود شروع به تغییر ریل و جهت می‌کنند و به یک‌باره می‌بینیم که سکولاریسم و ارزش‌های جامعه غربی می‌شود و واقعاً جای نگرانی دارد و باید با هوشیاری بیشتر و با کار و اقدام جدی‌تری صورت گیرد.

رمضانیان در ادامه اضافه کرد: فقط باید حواسمان باشد که اگر معلمان تکریم نمی شوند و به آن سمت و سوی اسلامی نمی رویم باید ریشه ها را در این مسیر بازبینی کنیم که چه کسی نمی خواهد تعلیم و تربیت اسلامی معلم پا بگیرد که تعلیم و تربیت اسلامی معلم رکن اساسی آموزش و پرورش است.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: باید معلم بالا قرار گیرد تا بتواند جامعه را بالا بکشد، باید معلم گرامی داشته شود تا بتواند به جامعه عزت دهد.

وی ادامه داد: معلم باید الگو، نمونه و اسوه باشد چراکه نسل، او را می بیند و پشت سرش حرکت میکند؛ بنابراین اگر او سرخورده و بی‌انگیزه باشد، تحقیر شود و آلت دست قرار گیرد، وای به حال آن نسلی که قرار است توسط او تربیت شود.

رمضانیان در ادامه افزود: هیچ ضرورت و اولویتی در آموزش و پرورش بالاتر و اولی‌تر از تحول این دستگاه نیست؛ وقتی صحبت از تحول می شود یعنی تغییر در بسیاری از جهت‌گیری‌ها و ارکان.

* اقتصاد آموزش و پرورش به یک چالش تبدیل شده است

وی عنوان کرد: اگر امروز ما فقط آموزش و پرورش را از زاویه اقتصاد مدنظر قرار بگیریم، می‌بینیم اقتصاد آموزش و پرورش به یک چالش تبدیل شده و این امر محلی برای بسیاری از مشکلات است.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور ابراز داشت: وقتی می‌گوییم چرا شأن و کرامت معلم را تأمین نمی‌کنید، می‌گوییم پول نداریم؛ چرا معلم تحقیر می‌شود، می‌گوییم چون مطالباتش پرداخت نمی‌شود؛ وقتی صحبت از انگیزه معلم می کنیم باز گره به مقوله اقتصاد دارد.

وی عنوان کرد: وقتی صحبت از کار کوچک و دست چندمی در آموزش و پرورش می کنیم فورا به مانع بی پولی برخورد می کنیم و از نوآوری و خلاقیت استقبال نمی کنیم و می گوئیم پول نداریم و نمی شود؛ هر فعالیتی با مانع پشتیبانی و حمایت مالی و حمایت منابع روبرو می شود.

رمضانیان در ادامه با بیان اینکه در این بستر شاهد یک درد و رنج هماهنگی هستیم، اضافه کرد: زمانی که 12 میلیارد پول معلم دستبرد شود این موضوع نیز به تحول گره می خورد.

وی با اشاره به اینکه بهانه ای که امروز وجود دارد و مطرح می شود برای خصوصی سازی همین مسأله اقتصاد است، عنوان کرد: اگر تربیت دینی معلم واگذار شود چه اتفاقی در آموزش و پرورش می افتد؟

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور تصریح کرد: جامعه بدون تعلیم و تربیت معنا ندارد و در اسلام اساس و اصل بر تربیت است؛ اگر آموزش و پرورش می‌خواهد نجات یابد باید برای این مجموعه وقت و زمان بگذاریم و سرمایه گذاری کرده و زمینه سازی کنیم.

*رشد جامعه در گرو توجه به آموزش و پرورش

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جامعه رشد کند باید به آموزش و پرورش توجه کرده و اصلاح کنیم تا بتوانیم ثمر آن را بگیریم.

رمضانیان گفت: اگر نگاه، باور و جهت‌گیری ما اصلاح شود منجر به تغییر و تقویت در این مجموعه می شود و می تواند گره گشا باشد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما امروز فاصله زیادی با انقلاب اسلامی دارد، گفت: از تکرار فرمایشات مقام معظم رهبری و از مشاهده اوضاع و احوال در میدان عمل این مسأله به وضوح دیده می شود که آموزش و پرورش نیاز به تقویت و اصلاح دارد و این اصلاح باید از جایی شروع شود.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور تأکید کرد: به طور قطع این تحول یک شبه اتفاق نمی افتد و اگر امروز شروع کنیم 20 الی 25 سال طول می کشد تا به آن نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری یادآور شد: برای روحیه و نشاط معلمین کار کنید، وقتی برای منظوری با جان و دل کاری را انجام می دهیم اثری در وجود ما می گذارد و این قبیل مسائل باید در آموزش و پرورش دنبال شود که متأسفانه هر اتفاقی که می افتد فوراً به اقتصاد ربط می دهند.

رمضانیان با تأکید بر اینکه ما باید ارزش ها را یک بار دیگر احیا کنیم، افزود: باید ارزش های مادی را به ارزش های اخلاقی و دینی گسیل دهیم و به خود یادآوری کنیم که ما در یک جامعه دینی زندگی می کنیم، اگر چیزی را اینجا به دست می آوریم جای دیگر چند برابر دریافت خواهیم کرد.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش به همه ابعاد مادی، معنوی، اخلاق، انسانیت، تأمین معیشت و معاش نیاز دارد و این موارد هیچ کدام به سادگی به وجود نمی‌آید مگر اینکه یک طراحی و برنامه ریزی و یک مجموعه اقدامات هماهنگی صورت گیرد و در درون تشکیلات و در بیرون مجموعه همه به کمک دستگاه‌ها بیایند.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور ابراز داشت: اگر ما بخواهیم به مسائل ریشه ای نگاه کنیم یک نوع مطالبه است، بنابراین امروز که در هفته تجلیل و تکریم از معلم قرار داریم باید این مسائل را برای مردم عنوان کنیم و این مطالب را مطالبه کنیم چراکه اگر این کار را انجام دادیم به خود نیز کمک کردیم و اگر دیگران انجام دادند به این مجموعه کمک کرده اند و اگر هیچکدام از اینها اتفاق نیفتد باید منتظر اتفاق دیگری در یک برهه ای که معلوم نیست توسط چه کسی اتفاق می افتد، بود.

رمضانیان در پایان خاطرنشان کرد: جامعه وقتی رشد می کند که به تعلیم و تربیتش توجه شده و اصلاح شود و نقطه شروع آن باید وجه همت ما قرار گیرد و از جمله مطالبات ما باشد و ما این را بخواهیم و پیگیری کنیم تا اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/


ارسال نظرات