در نشست بررسی چالش ها و راهکارهای زعفران مطزح شد؛

انتقاد نماینده مردم تربت حیدریه از حکمیّت تصمیم گیرندگان زعفران در مشهد

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی از حکمیّت تصمیم گیرندگان محصول زعفران در مشهد انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه بالغ بر 70 درصد زعفران جهان در منطقه تربت حیدریه تولید می شود، اما همه نهادهای مرتبط با این محصول در مشهد استقرار دارند و هیچ نظارتی بر تولید، عرضه، فرآوری و تجارت این محصول انجام نمی شود.
کد خبر: ۸۸۵۶۶۷۸
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، سعید باستانی دیروز در نشست بررسی چالش ها و راهکارهای زعفران که با حضور بخش عمده ای از دست اندرکاران این محصول در فرمانداری تربت حیدریه برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین معضل زعفران استقرار نهادهای مرتبط با این محصول در مشهد است، یعنی اتحادیه زعفران، شورای ملی زعفران و دانشگاه فردوسی برای تحقیقات این محصول در مرکز استان مستقر هستند و نظارت و ارزیابی دقیقی نسبت به فعالیت های زعفران ندارند.
 
وی تصریح کرد: اگر قرار است برای زعفران تحقیقات و تفاهمی انجام شود، باید این فعالیت به پژوهشکده زعفران(دانشگاه عالی) که بعنوان تنها پژوهشکده محصول زعفران در ایران تاسیس شده به تربت حیدریه واگذار شود و همچنین اگر مقرر شده خرید توافقی صورت گیرد باید در محل شهرستان و یا منطقه از کشاورز انجام پذیرد.
 
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی بر امنیت و بیمه محصول استراتژیک زعفران تاکید کرد و بیان داشت: در سرمازدگی پرتقال مازندران تمام وزارتخانه جهاد کشاورزی و دست اندرکاران برای رفع این معضل بسیج شدند، اما برای سرمازدگی سال گذشته که حدود ۳ هزار میلیارد ریال برای منطقه تربت حیدریه خسارت وارد کرد هیچ اقدامی از سوی مسئولان انجام نشد و حتی بعد از این اتفاق نامه ها و تهدیدات بانکی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان ارسال می شد، این عدالت باید برای همه مناطق کشور توسط سازمان جهاد کشاورزی حفظ شود.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شورای ملی زعفران در سال ۸۸ آغاز به کار کرد و دقیققاً یکسال بعد از آن اتحادیه زعفرانکاران شهرستان تربت حیدریه منحل و رئیس آن برای ادامه فعالیت به شورای ملی زعفران در مشهد معرفی شد.
 
باستانی با بیان اینکه مجموعه نظارتی دقیقی برای محصول زعفران وجود ندارد، گفت: باید از مشهد با حدود ۳ میلیون جمعیت تمرکز زدائی انجام شود، یعنی شورای ملی زعفران با تغییر وضعیت، خوشه زعفران را به شهرستانها بسپارد تا ارزیابی و عملکرد بهتری برای این محصول به سرانجام برسد.
 
وی افزود: از مجموع در آمد ۷٫۵ میلیارد دلاری زعفران تنها ۷۰۰ میلیون دلار آن در بازار داخلی ایران است و بالغ بر ۶ میلیارد دلار آن در خارج از کشور تجارت می شود.
 
نماینده مردم تربت حیدریه خاطر نشان کرد: در حالی که میانگین برداشت زعفران ۴٫۲ کیلوگرم در هر هکتار است، اما کشاورزی که توانسته در هر هکتار بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو زعفران خشک برداشت کند، باید از روش کار این کشاورز الگو برداری و به سایر کشاورزان تسری داده شود، این وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است که برای کیفیت و کمیت محصول زعفران برنامه ریزی داشته باشد.
 
باستانی اظهار کرد: باید در فرصتی که برنامه ریزان مشغول طراحی برنامه برای محصول زعفران هستند خرید توافقی و تنظیم بازار زعفران انجام شود تا کشاورزان بیش از این متضرر نشود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها