عضو کارگروه سازندگی مجمع عالی بسیج تربت حیدریه خبر داد؛

پایش و مبارزه با سن گندم در مزارع غلات تربت حیدریه

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: در مزارع غلات شهرستان تربت حیدریه ریزش سن گندم مشاهده شده و به منظور جلوگیری از سن زدگی برای تمامی مزارع فراکشت دستورسم پاشی صادر شده است.
کد خبر: ۸۸۵۱۹۲۲
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
محمد کریمی فرزقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اظهار داشت: مجموع سطح زیر کشت مزارع غلات و جو در شهرستان تربت حیدریه ۱۵ هزار هکتار است که تمام مزارع غلات در طول دوره پایش حداقل ۳ بار پایش پیش ینی شده است.
 
وی بیشترین سن زدگی را مربوط به مزارع جلگه رخ و پاگدار دانست و افزود: در طول دوران زمستان گذرانی آفت کانون در ارتفاعات پاگدار چندین مرحله بازدید شده و میزان جمعیت آفت در سال جاری پیش بینی شده که در اسفند ماه پارسال اطلاع رسانی های کافی برای کشاورزان و دهیاران شوراها و بخشداران صورت گرفته و تمامی کشاورزان نسبت به تجهیز سم پاشی مزارع غلات اقدام کرده اند.
 
کریمی، ازبرگزاری بیش از ۳۸ مورد کلاس آموزشی سن غلات برای ارتقای سطح اگاهی کشاورزان منطقه خبر داد و افزود: تشکیل شبکه مراقبت و اکیپ بندی و دریافت اطلاعات روزانه هواشناسی و پیش بینی زمان مبارزه و پایش تمام مزارع در غالب اکیپ های روزانه و همچنین بازدید و زمان دقیق مبارزه به کشاورزان اعلام شده است.
 
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه خاطر نشان کرد: در تمام مراحل اموزش های فنی به بیش از ۵۰ نفراز اعضای شبکه مراقبت داده شده و روزانه بیش از ۱۰ اکیپ پایش سطح شهرستان را بر عهده دارند.
 
سن حشره‌اي است از راسته‌اي نيم‌بالان؛ اين حشره كه از حشرات مكنده گياهان علفي است و بدنش تا حدي پهن است، از آفت هاي گياهان و غلات و بخصوص گندم به شمار مي‌رود. سن بر روي برگ گندم تخم‌ريزي مي‌كند و نوزاد وي پس از خروج از تخم شيره و مواد اندوختني دانه‌ گياه را مي‌مكد و موجب خسارت می شود. ۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری عرصه کشاورزی این شهرستان اشتغال دارند که به تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی مشغول هستند و به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارند.
 
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن صورت می گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها