حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:

غفلت شیعیان مهمترین عامل شهادت مظلومانه امام موسی بن جعفر(ع) بود

غفلت شیعیان از امام زمان خود مهمترین عامل شهادت مظلومانه امام موسی‌ بن جعفر(ع) در زندان هارون‌الرشید بود.
کد خبر: ۸۸۵۱۱۱۲
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه روز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) که با حضور خیل عزادارن و سوگواران این امام همام در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: شهادت امام کاظم(ع) به نوعی از شهادت همه حضرات معصومین(علیهم السلام) مظلومانه‌تر بود.
 
وی تصریح کرد: انتظار نمی‌رفت که امام موسی کاظم(ع) که مردم ارادت بسیاری به ایشان داشتند و در این دوره اهل بیت(ع) نیز دارای جایگاه مردمی بسیار قوی بودند، این گونه مظلومانه در زندان به شهادت برسند.
 
حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه در شهادت امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) دشمنان به صورت علنی با این بزرگواران در مبارزه بودند، اظهار کرد: در زمان امام موسی بن جعفر(ع) هارون‌الرشید با عوام‌فریبی طوری وانمود کرد که این امام بزرگوار در نزد آن‌ها میهمان است و به این ترتیب مانع اعتراض و قیام شیعیان شد.
 
وی عنوان کرد: در زمان امام موسی بن جعفر(ع) اقبال مردم به اهل بیت پیامبر(ص) زیاد شده بود و بنی عباس نیز که با شعار محبت اهل بیت(ع) روی کار آمده بودند، هرگز نمی‌توانستند امام شیعیان را به صورت علنی زندانی کنند. اینکه روایت شده است که آن حضرت 14 سال زندانی بودند، صحت ندارد، چرا که اگر غیبت امام طولانی می‌شد، شیعیان قیام می‌کردند.
 
خطیب حرم مطهر رضوی تصریح کرد: حضرت موسی بن جعفر(ع) 14 بار توسط سلاطین عباسی احضار شدند و حالتی شبیه دستگیری برای ایشان رخ داد و در سال‌های آخر عمر آن حضرت که ایشان چندین سال در زندان بودند هم هارون از ترس، شیعیان را در مقر حکومت خود احضار می‌کرد تا با امام ملاقات داشته باشند.
 
وی با اشاره به غفلت شیعیان زمان امام موسی بن الکاظم(ع) از احوال این امام همام، ابراز کرد: هرچند شیعیان امام را دوست داشتند و حتی حاضر بودند جان خود را فدای ایشان کنند، ولی متاسفانه به دلیل عدم تحلیل درست مسائل دچار غفلت و اشتباه شدند و هارون الرشید هم از غفلت آن‌ها سوء استفاده کرد و امام را مظلومانه در کنج زندان به شهادت رساند.
 
این کارشناس دینی افزود: اگر شیعیان در زمان امام موسی بن جعفر(ع) از خود حساسیت نشان می‌دادند و با خود فکر می‌کردند که چرا امام آن‌ها در کاخ هارون الرشید به سر می‌برد، قطعا به این نتیجه می‌رسیدند که دسیسه‌ای در کار است و امام نه به میل خود بلکه با اجبار بنی عباس از شیعیان جدا شده‌ است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار