خبرهای داغ:
مدیر حوزه علمیه فاطمیه نجف‌آباد:

کم‌رنگ شدن مبانی اخلاقی و فقهی در مشاغل خطرناک است

مدیر حوزه علمیه فاطمیه نجف‌آباد درباره نخستین همایش دینی آموزشی ویژه بانوان آرایشگر گفت: این همایش باهمت اتحادیه صنف آرایشگران نجف‌آباد و سازمان رفاهی تفریحی شهرداری جهت آشنایی هر چه بیشتر این صنف تأثیرگذار جامعه با مبانی اخلاقی و فقهی برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۲۵۴۳۹
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

به گزارش خبرگزاري بسيج از نجف آباد، پیش از ظهر امروز اولین همایش دینی آموزشی ویژه بانوان آرایشگر شهرستان نجف‌آباد به ابتکار حوزه علمیه فاطمیه نجف‌آباد و همکاری اتحادیه صنف آرایشگران نجف‌آباد و سازمان رفاهی تفریحی شهرداری در سالن شهروند برگزار شد.

فریبا فخرایی مدیر حوزه علمیه فاطمیه نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار رسا درباره این همایش گفت: ضرورت برگزاری این همایش که در نوع خود در بین حوزه‌های علمیه کم‌نظیر و بی‌نظیر بود، در وهله اول شناخت حوزه‌ها توسط دیگر اقشار جامعه به‌ویژه مشاغل تأثیرگذار در سطح جامعه بود که با تعامل با اتحادیه آرایشگران این همایش برگزار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: جلساتی که برای این صنف برگزار می‌شد، اغلب جلسات بهداشتی بود و متأسفانه یکی از آسیب‌های امروز جامعه کم‌رنگ شدن مبانی اخلاقی و فقهی در مشاغل مختلف است و آشنایی شدن این صنف با مبانی اخلاقی و فقهی دیگر هدف ما از برگزاری این همایش بود تا این قشر تأثیرگذار بتوانند در جایگاه خودشان به عنوان یک مبلغ اسلام عمل کنند. 

توصیه اسلام به زیبایی، صلابت توأم با زیبایی است

دکتر محمد عیدی از اساتید دانشگاه، نخستین سخنران این همایش درباره تحولات دنیای مدرن در عقب‌گرد فرهنگ اسلامی – ایرانی در زمینه زیبایی گفت: تحولات دنیای مدرن باعث تغییر دیدگاه‌های فرهنگی در زمینه مهندسی ساختمان، نحوه پوشش و حضور در اجتماع، تحت پوشش قرار گرفتن وسایل ارتباطی به جای تعاملات دو طرفه و خارج شدن جامعه از آن حالت طبیعی شد،

وی در ادامه بیان داشت: گروهی در دنیای مدرن تحت تأثیر تفکرات پست‌مدرن، قائل به شخصی بودن امر آرایش افراد هستند در حالی که حتی در کشورهای غربی نحوه آرایش افراد نشان‌دهنده شخصیت و هویت فرد است و براساس این تفکر، زیبایی براساس مقبولیت جامعه تعریف می‌شود.

دکتر عیدی درباره یکی از تفکرات رایج جامعه که دین‌داری و آرایش را جمع ضدین می‌دانند، افزود: یکی دیگر از مسائلی که در زمینه زیبایی در جامعه به غلط مطرح شده، تقابل میان دینداری و آرایش است در حالی که دین فقط تعریف جدیدی از زیبایی ارائه می‌دهد و در قرآن کریم صفت جمال خداوند و سیره ائمه معصومین به بحث زیبایی و حتی مصادیق آن تصریح شده است.

استاد دانشگاه در نکته‌ای زیبا درباره علت کنار هم قرار گرفتن صفت جمال و جلال الهی خاطرنشان کرد: زیبایی کشش دارد و صلابت رانش و آنچه در اسلام به آن تصریح و تأکید شده، زیبایی توأم با صلابت است و این زیبایی معنادار و آیت الهی است و داشتن چنین زیبایی باعث خواهد شد که به خود اجازه ندهیم که با هر پوششی وارد عرصه اجتماع شویم.

وی از بین رفتن حریم را از دیگر آسیب‌های جامعه مدرن امروز بیان کرد و افزود: یکی از مواردی که در آرایش مهم است، بحث حریم است که متناسب با کدام‌یک از حریم‌ها باید نحوه آرایش ما چگونه باشد که متأسفانه در جامعه امروز به‌واسطه وسایل ارتباطی و فضاهای مجازی دیگر جایی برای حریم شخصی و خصوصی وجود ندارد.

عیدی با این تعبیر که آرایشگاه یک فرهنگسرا است، ادامه داد: در این مکان فرد در عین لذت بردن می‌توان بهترین ارتباط مؤثر را نیز برقرار کرد و آرایشگران ما باید به غیر از مهارت زیبایی، در زمینه مردم‌شناسی و فلسفه زیبایی را نیز بدانند تا بتوانند در همان بازه زمانی محدود فرآیندهای معنایی خاصی را به حاضرین القاء کنند.

در ادامه همایش دکتر مهری نیک‌نفس، متخصص داخلی و از طلاب سطح 4حوزه علمیه، به برخی از موارد اخلاقی و آشنایی با احکام و مسائل دینی این صنف اشاره کرد و بیان داشت: مهم‌ترین اثری که این همایش که نسبت به همایش‌های دیگری که در آن شرکت می‌کردید و صرفاً جنبه آموزشی داشت، خودشناسی و وقتی‌که شما برای یک‌بار برای خود قائل شدید.

وی در ادامه افزود: آنچه خداوند از انسان انتظار دارد رسیدن به رشد عقلی و فکری است و تلاش روزانه ما اگر در این راستا نباشد، هیچ ثمری در آخر برایمان نخواهد داشت.

دکتر نیک‌نفس با توصیه به شرکت‌کنندگان که محیط فعالیت خود را الهی کنید، تصریح کرد: هر یک از ما در هر شغلی که فعالیت می‌کنیم، می‌توانیم آن محیط را محل نزول ملائکه قرار دهیم به شرط آنکه فعالیتی که انجام می‌دهیم با حفظ تمام قوانین و دستورات الهی باشد.

وی هم‌چنین به یادگیری فقه کسب‌وکار و قوانینی که در این حرفه وجود دارد، توصیه کرد و افزود: اگر وارد حرفه‌ای شویم و ندانیم حلال و حرام این شغل چیست و چه قوانینی وجود دارد که باید رعایت کنیم، مصداق لفی خسر خواهیم شد.

هدف دشمن کشاندن جامعه اسلامی از متن مبانی اسلام به حاشیه است

آخرین سخنران این همایش، دکتر غلامرضا مظاهری استاد دانشگاه و کارشناس ارشد آموزش همگانی نیروی انتظامی شهرستان نجف‌آباد بود که به برخی از آسیب‌ها و سوءاستفاده‌هایی که در چنین مشاغلی رخنه کرده است، اشاره کرد.

وی آرایشگری را یکی از مشاغل حساس و تأثیرگذار امروز جامعه برشمرد و افزود: آرایشگری از مشاغلی است که تأثیر شگرفی در مراجعین خود دارند و گاهی یک کلام و حتی یک نگاه آنان از هر منبر و سخنرانی نفوذپذیرتر است.

دکتر مظاهری با اشاره به توطئه‌های دشمن به خصوص صهیونیست‌ها در براندازی اسلام ادامه داد: در حدود 17سال پیش صهیونیست‌ها برای جامعه اسلامی نقشه‌هایی کشیدند که نمونه آن را در گسترش فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد هستیم که چنان جذابیتی در این امور ایجاد کردند که امت اسلام را از متن که همان مبادی اصیل اسلامی است به حاشیه کشاندند.

وی در ادامه تصریح کرد: دشمن در عرض این 17سال به‌صورت تدریجی فرهنگ ما را از درون تهی کرده است و ناهنجاری‌هایی که زمانی در جامعه تقبیح می‌شد، امروز به هنجار تبدیل‌شده و شما در این بین یکی از اقشار تأثیرگذار جامعه به خصوص در زمینه مد می‌توانید باشید.

استاد دانشگاه درباره یکی از آسیب‌های جدی در آرایشگاه‌ها گفت: مواد مخدر یکی دیگر از توطئه‌های دشمن است و برای رسیدن به هدفش، یک سری مشاغل را هدف قرار داده که زمینه توزیع موادمخدر در قالب داروهای تناسب‌اندام را انجام دهند و آرایشگاه‌ها یکی از این مکان‌ها است که باید به شدت مراقب باشید.

وی در ادامه تصریح کرد: دشمنی که در همه‌جا ما را تحریم کرده، در مواردی چون سیم‌کارت، کانال‌های ماهواره‌ای و مواد مخدر نه‌تنها تحریم نیستیم بلکه رایگان در اختیار ما قرار می‌دهند و خیلی ساده با انواع شیوه ذائقه‌ها را تغییر داده‌اند. /1306/201/ب1

منبع: رسا
ارسال نظرات