خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:

ترویج زایمان طبیعی از برنامه های تحول نظام سلامت است

موسوی در مراسم افتتاح نخستین جشنواره ترویج زایمان طبیعی گفت: یکی از برنامه های تحول نظام سلامت ترویج زایمان طبیعی و ایجاد محیطی مطبوع برای زایمان بانوان باردار است.
کد خبر: ۸۷۹۶۳۰۸
|
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود؛ سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود در مراسم افتتاح نخستین جشنواره ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان بهار شاهرود با اشاره به مداخلات انسان در طبیعت که بعدها متوجه آسیب ها و ضررهای آن خواهد شد گفت: نمی خواهیم ذهنیت بانوان را نسبت به سزارین منفی کنیم اما مداخلات اشتباه در امور طبیعی باعث شده از جاده اعتدال خارج شده ایم و هدف بازگشت به نقطه قبل است.

وی با اشاره به انقلاب صنعتی اظهار کرد: پس از انقلاب صنعتی و نیاز به نیروی کار بانوان نیز وارد بازار کار شدند، نگهداری از بچه ها به مهد کودک ها سپرده شده و تصور بر این بود که به همین راحتی می توان بنیان خانواده را بازسازی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: بعدها معلوم شد که به این راحتی نیز نیست و تغذیه کودک با شیر مادر و حضور مادر در کنار فرزند برای مراقبت وی به قدری مهم است که مهدهای کودک نمی تواند جای آن را پر کند.

موسوی با بیان اینکه مزیت های خاصی برای مادران شاغل در نظر گرفته نشده است گفت: در بسیاری از کشور های غربی پس از ورود بانوان به بازار کار به آنها تضمین داده می شود که بعد از ازدواج و آوردن فرزند می توانند به خوبی از کودک خود مراقبت کنند و پس از مدتی دوباره بر سر کار خود بازگردند.

وی با اشاره به رشد سزارین به 100 درصد در برخی مراکز درمانی خصوصی اظهار کرد: یکی از برنامه های تحول نظام سلامت ترویج زایمان طبیعی و ایجاد محیطی مطبوع برای زایمان بانوان باردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به ایجاد سوییت های زایمانی در برخی بیمارستان ها افزود: حضور همسر بیمار هنگام زایمان طبیعی به لحاظ حمایت روانی مانند بسیاری از کشور های دنیا در برنامه های وزارت بهداشت قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود نیز در این مراسم با اشاره به دیدگاه اشتباهی که در مورد زایمان طبیعی و مسائل مربوط به آن وجود دارد گفت: خیلی از بانوان باردار تصور غلطی از زایمان طبیعی به عنوان یک فرایند ترسناک و دردناک همراه با حاشیه سازی ها و بزرگ نمایی ها دارند و باعث می رود تا برای به دنیا آمدن فرزند عمل سزارین را انتخاب کنند.

ترویج زایمان طبیعی از برنامه های تحول نظام سلامت است 

تورج اسدی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج زایمان به روشی ایمن که در آن سلامت مادر و نوزاد تامین شود عنوان و اظهار کرد: البته این به معنای زیر سوال بردن و نفی عمل سزارین نیست زیرا عمل سزارین در بسیاری از موارد نجات بخش جان مادر و نوزاد است اما باید به موقع و با توجه به شرایط بیمار انجام شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه بالطبع هر عمل جراحی عوارضی دارد افزود: در شرایطی که یک مادر نیاز به سزارین دارد فواید آن به مخاطرات ناشی از جراحی ارجیت دارد ولی به شرطی که عمل سزارین در شرایط مناسب و به روش درست انجام شود.

اسدی تصریح کرد: ترویج زایمان طبیعی باعث بالا رفتن سطح آگاهی مادران باردار خواهد شد و باعث خواهد شد در بیشتر موارد از عوارض جراحی سزارین که نیازی به آن نیست نیز پرهیز شود.

وی عنوان کرد: عمل سزارین علاوه بر عوارضی که در زایمان فعلی بانوان باردار دارد خطراتی نیز در بارداری و زایمان های بعدی برای بانوان ایجاد خواهد کرد زیرا رحم مادر که به مثابه یک خانه امن برای جنین است دچار آسیب شده و ریسک خطر در بارداری های بعدی افزایش می یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به آمار اداره سلامت مادران وزارت بهداشت بیان کرد: از نظر تعداد عمل سزارین نسبت به کل زایمان های انجام شده با 54 درصد در رتبه دوم دنیا قرار داریم که این آمار نگران کننده است و بیشتر زایمان ها بدون هیچ دلیل قانع کننده پزشکی به صورت سزارین انجام می شود.

وی با اشاره به نهادینه شدن برنامه ارتقا و حفظ سلامت مادر در وزارت بهداشت گفت: این برنامه یکی از برنامه های نسبتا موفق در بسته های تحول سلامت است که از اردیبهشت سال 93 آغاز شده است و فرهنگ سازی و آگاه کردن مادران و ترغیب همکاران به انتخاب یک روش درست از جمله تدابیر اندیشیده شده در ترویج زایمان طبیعی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار