خبرهای داغ:
گفتگوی بسیج با کارآفرین موفق؛

نهاوند قطب پرورش زنبور عسل استان همدان

شهرستان نهاوند در طرح جدید سازمان بسیج سازندگی با عنوان «هر شهر یک قطب تولیدی» به عنوان قطب پرورش زنبور عسل استان همدان شناخته شده است.
کد خبر: ۸۷۶۱۸۸۰
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، شهرستان نهاوند به دلیل اقلیم مناسب، شرایط مطلوبی برای پروش زنبورعسل دارد به گونه‌ای که در طرح جدید سازمان بسیج سازندگی با عنوان «هر شهر یک قطب تولیدی» به عنوان قطب پرورش زنبورعسل استان همدان شناخته شده است.

در این راستا با فرمانده پایگاه امام جعفر صادق(ع) و کارآفرین روستای جهان آباد گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اکبر مولوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: 10 سال پیش به دنبال ایجاد یک شغل بودم و به همین دلیل با تعدادی از دوستانم در این مورد مشورت کردم و پیشنهاد آنها پرورش زنبورعسل بود.

وی افزود: از آنجا که تعدادی از دوستانم نیز در این کار مشغول بودند و از درآمد آنها مطلع شدم عزمم برای شروع کار جدی شد.

کارآفرین نهاوندی تصریح کرد: قبل از اینکه در سال 85 با 120 هزار تومان، 10 کندو خریداری کرده و کار را شروع کنم، در خواروبار فروشی پدرم کار می‌کردم و مانند بیشتر اهالی روستای جهان‌آباد نهاوند به کار کشاورزی و دامداری نیز مشغول بودم.

نهاوند قطب پرورش زنبورعسل استان همدان 

وی گفت: به مرور کارم را توسعه دادم و امروز 300 کندوی زنبورعسل دارم که از طریق آن ضمن اینکه برای خودم درآمد کسب می‌کنم در زمان برداشت عسل برای چند نفر نیز اشتغالزایی می‌کنم.

این پرورش دهنده زنبورعسل با اشاره به دریافت تسهیلات 30 میلیون تومانی از بسیج سازندگی تصریح کرد: در فصل بهار سال جاری 200 کندو داشتم که با خرید 100 کندو با زنبور قوی که قیمت بالایی نیز دارد، تعداد آن را افزایش دادم.

وی ادامه داد: در کنار آن نیز مقداری وسایل و تجهیزات زنبورداری خریداری کردم که هزینه‌های من را زیاد کرد و برای جبران این هزینه‌ها اقدام به دریافت تسهیلات کردم.

مولوی با بیان اینکه درآمدم از راه زنبورداری خوب است، تصریح کرد: از هر کندو 5 کیلو عسل می‌توان برداشت کرد که در مجموع میزان عسل برداشتی من 1.5 تن در سال می‌شود و هر کیلو عسل را 35 هزار تومان خریداری می‌کنند.

 

 نهاوند قطب پرورش زنبورعسل استان همدان

وی اضافه کرد: البته با توجه به اینکه من ملکه هم پرورش می دهم و آنها را به فروش می‌رسانم از این راه هم درآمدی دارم و در کل با توجه به هزینه‌های جاری‌ام در طول سال نزدیک به 45 میلیون تومان درآمد خالص دارم.

کارآفرین نهاوندی درباره پرورش ملکه گفت: وقتی جمعیت یک کندو زیاد می‌شود کندوی را که ملکه مادر در آن قرار ندارد و در آن تخم‌ریزی شده است برمی‌دارند و در فاصله 3 کیلومتری از محل استقرار کندوها در قابی قرار می دهند.

وی ادامه داد: زنبورهای کارگر که برای برداشت شهد گل به بیرون از محدوده خود می‌روند با دیدن کندویی که در آن تخم وجود دارد اما ملکه‌ای نیست شروع به دادن ژل رویان به لاروها می‌کنند و بدین ترتیب دیگر به کندوهای خود باز نمی‌گردند و در همانجا می‌مانند و شروع به تغدیه لاروها می‌کنند تا اینکه بعد از 15 روز لاروها به ملکه تبدیل می‌شوند و در نهایت ملکه قدرتمند با از بین بردن ملکه‌های ضعیف‌تر به تنهایی ملکه کندو می‌شود.

 

 نهاوند قطب پرورش زنبورعسل استان همدان

مولوی افزود: زنبورداران با فروش این کندوهای جدید به وجود آمده، درآمد خود از طریق پروش زنبورعسل را افزایش می‌ دهند که معمولا از این طریق بین 7 تا 8 میلیون تومان درآمدزایی دارم.

وی با بیان اینکه کندوها را در فصل بهار و تابستان در روستای دهنو نگه می‌دارم، گفت: این روستا به دلیل سرسبزی و آب و هوای مناسب بستر خوبی برای پرورش زنبور عسل است.

این کارآفرین نهاوندی ابراز داشت: در این فصل به دلیل اینکه گرده افشانی شروع نشده مقدار کمی شکر به زنبورها می‌دهیم تا فعالیت خود را برای تولید مثل آغاز کنند و بعد از برداشت عسل در شهریور ماه نیز به زنبورها مقداری شکر داده می‌شود تا تخم‌ریزی کنند و در فصل پاییز و زمستان کندوها را به دزفول می‌برم.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند پرورش دهنده زنبورعسل شوند علاوه بر علاقه باید به نیش زنبور نیز حساسیت نداشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات