خبرهای داغ:
گفتگوی بسیج با یک پرورش‌دهنده مرغ بومی؛

همت بلند کارآفرین اسدآبادی در میدان اقتصاد مقاومتی

علیرضا زیوری پسندیده از ساکنان روستای دهنوش با دریافت تسهیلات اقدام به راه اندازی مزرعه پرورش مرغ بومی کرده است.
کد خبر: ۸۷۶۶۳۱۶
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
علیرضا زیوری پسندیده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: از زمانی که به یاد دارم در باغ آلو و زمین‌های کشاورزی پدرم کار می‌کنم، در کنار کشاورزی با توجه به علاقه‌ای که داشتم تعداد 100 مرغ و خروس نیز در باغ نگهداری می‌کردم.

وی افزود: سال گذشته با دریافت 7 میلیون تومان تسهیلات، اقدام به خرید یک هزار قطعه جوجه یک روزه کردم و کاری را که به آن علاقه داشتم، توسعه دادم.

این کارآفرین اسدآبادی گفت: با توجه به اینکه جوجه یک‌روزه آسیب‌پذیری بیشتری دارد، تعدادی از آنها در ابتدای کار تلف شدند و بیشتر آنهایی هم که بزرگ شدند خروس بودند که با فروش آنها، برای 300 مرغی که برایم مانده بود، دان تهیه کردم.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که باعث تلف شدن بیشتر جوجه‌های یک‌روزه شد، نوسان دما در ابتدای شروع کار بود، زمانی که جوجه‌ها را آوردم اواسط پاییز بود و چون تجربه کافی نداشتم و نمی‌دانستم که باید دما را کنترل کرد به همین دلیل بیشتر جوجه‌ها تلف شدند.

زیوری گفت: از سوی دیگر مرغ‌ها به صورت همزمان به تخم‌گذاری نرسیدند و علت آن نیز این بود که جوجه‌ها را یکدست تهیه نکرده بودم و این موضوع باعث شد که مرغ‌ها با فاصله زمانی از یکدگیر به تخم‌گذاری برسند.

وی اظهارداشت: روزانه 150 تخم مرغ را به مغازه‌های شهر اسدآباد برده و با قیمت 450 تومان به فروش می‌رسانم؛ هر چند بیشتر درآمدم صرف هزینه دان با قیمت کیلویی یک هزار و 500 تومان می‌شود اما از کاری که شروع کرده‌ام، راضی هستم.

این پرورش دهنده مرغ در روستای دهنوش اسدآباد خاطرنشان کرد: در باغی که در روستای دهنوش داریم یک اتاق 100 متری برای نگهداری مرغ‌ها ساخته‌ام و اخیراً نیز 300 جوجه طی سه ماه خریداری کردم که دیگر آن مشکل اوایل کار که با جوجه‌های یک‌روزه برایم رخ داد، تکرار نشود.

وی گفت: از بسیج سازندگی اسدآباد یک دستگاه جوجه‌کشی گرفته‌امتا خود اقدام به جوجه کشی کنم و از این طریق نیز درآمد داشته باشم.

زیوری پسندیده عنوان کرد: برای کار پرورش مرغ باید تجربه داشت، اگر کسی برای این کار تجربه کافی نداشته باشد ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شود که جز ضرر چیزی برایش باقی نگذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار