خبرهای داغ:
دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

مینو خالقی نمی‎تواند به مجلس بازگردد/ قانون عطف به ماسبق نمی شود

اصغر سلیمی تاکید کرد که تصویب استفساریه امروز مجلس نمی‎تواند منجر به حضور خانم مینو خالقی در مجلس شود.
کد خبر: ۸۷۳۱۵۴۱
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یک استفساریه مصوب کردند که شورای نگهبان نمی تواند پس از انتخاب یک نامزد با رای سالم مردم اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد. به زبان ساده تر شورای نگهبان از این پس نمی تواند پس از انتخاب قطعی، نامزد یا منتخب را احراز صلاحیت کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر با ۱۲۲ رای موافق، ۴۷ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به استفساریه زیر پاسخ دادند.

در این استفساریه که در ابتدای مجلس دهم توسط علی مطهری تهیه و به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده است آمده است: با توجه به مفاد تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شواری اسلامی مصوب ۷ آذرماه سال ۷۸ و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیات مرکزی نظارت، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهار نظر هیات مرکزی «نظر قطعی» خود را درخصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد، آیا پس از رای سالم مردم یه یک منتخب، شورای نگهبان می تواند صلاحیت او را بعد از تایید صلاحیت رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟
در گزارش کمیسیون شورا ها و امور داخلی به این سوال اینگونه پاسخ داده شده است: «خیر. پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان پس از مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از انتخاب وی با رای سالم مردم، این شورا نمی تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبار نامه های منتخبان مورد رسیدگی قرار می گیرد.»

با تصویب این استفساریه در مجلس و البته در صورت تایید آن در شورای نگهبان از این پس در انتخابات های بعدی شاهد تکرار ماجرای مینو خالقی نخواهیم بود.

هر چند برخی نمایندگان از جمله علی مطهری به عنوان متولی تهیه این استفساریه معتقد است که از همین انتخابات مجلس دهم چنین اختیاری از شورای نگهبان سلب خواهد شد و خانم مینو خالقی به عنوان منتخب مجلس دهم می تواند به مجلس بازگردد.

با این حال اصغر سلیمی، نماینده سمیرم و دبیر اول کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‎وگویی تاکید کرد: استفساریه ارجاع داده شده از کمیسیون شوراها و امور داخلی برای بازگرداندن خانم خالقی نبوده است.

او افزود: به هر حال باید این نکته را در نظر داشته باشیم که قانون عطف به ما سبق نمی شود و آنچه نمایندگان امروز تصویب کردند به نوعی یک قانون جدید محسوب می شود و بر همین اساس نیاز است که شورای نگهبان این استفساریه را بررسی کند.

سلیمی ادامه داد: بنابراین در بررسی استفساریه مصوب مجلس این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان به طور کلی آن را رد کند و بر نظر خود یعنی نظارت استصوابی در همه مراحل تاکید داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به ارجاع پرونده مینو خالقی به هیات حل اختلاف قوا گفت: فارغ از اینکه مصوبه امروز می تواند زمینه بازگشت خانم خالقی به مجلس را فراهم کند یا خیر باید این نکته را در نظر داشت که پرونده ایشان در انتخابات مجلس دهم در پی اختلاف دولت، مجلس و شورای نگهبان به دستور مقام معظم رهبری به هیات حل اختلاف قوا ارجاع داده شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: در نهایت پس از بررسی های انجام گرفته هیات حل اختلاف نظر خود را به نفع شورای نگهبان اعلام کرد و به نوعی پرونده اختلافی در این باره را بست. بر این اساس با اعلام نظر قطعی هیات حل اختلاف قوا دیگر نیازی نیست که این پرونده باز شود.

نماینده سمیرم در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین معتقدم که مصوبه امروز نمی تواند زمینه بازگشت خانم خالقی به مجلس را فراهم کند اما می توان امیدوار بود که از تکرار ماجراهای مشابه در انتخابات های بعدی جلوگیری شود.

ارسال نظرات