خبرهای داغ:
روایت خدمت/

پزشکان ســـــــــنگربانِ بسیجی، همنشین عشایر میهمان نواز

پزشکان و پرستاران بسیجی دو روز میهمان عشایر استان اصفهان بودند و خدمات بهداشتی و درمانی به این مردم ارائه دادند.
کد خبر: ۸۷۲۶۶۸۵
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱

به گزارشخبرگزاری بسیج از اصفهان، همیشه سلامت برترین اولویّت هر دولت و جامعه ای بوده و اهمیت این موضوع ایجاب می کند که این اولویّت به قوّت خود پایدار باقی بماند. همچنین سلامت موضوعی است که مربوط به طیف و قشر خاصّی نیست و باید تمامی افراد جامعه را تحت پوشش قرار دهد و همگی از خدمات سلامت بهره مند شوند.

گستردگی کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران از طرفی، و تنوع نوع زندگی از طرفی دیگر، خدمات رسانی به تمامی مردم را قدری دشوار کرده است. بدیهی است که مردم روستاها مانند شهر نشین ها دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی ندارند و به طبع این موضوع، عشایر هم وضعیت مطلوبی نسبت به روستائیان ندارند.

عشایر غیور کشور ما یکی از افرادی هستند که به راحتی به این خدمات که لازمه حیات و سلامت هر فردی است دسترسی ندارند و به دلایل مختلف کار برای متولّی سلامت جامعه، یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دشوار شده است. از همین رو بسیج که به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی در هر صحنه ای که کار بر زمین مانده ای است وارد می شود، با در اختیار داشتن پتانسیل تخصصی و فوق تخصصی خود خلأهای موجود در وضعیت بهداشتی و درمانی و همچنین ارتقاء سلامت جامعه را پر می کند. این پتانسیل قوی که همگی در سازمانی به نام سازمان بسیج جامعه پزشکی متمرکز شده است، به صورت مستمر در تمام نقاط حاشیه ای روستایی و عشایری به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می پردازد.

یکی از این برنامه ها روز گذشته در روستاهای شهرستان چادگان از توابع استان اصفهان و همچنین در منطقه عشایر نشین پِرمه اولیا و سفلی برگزار شد. این اعزامکه به میزبانی کانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان لنجان انجام شد، حدود ۳۶۰ نفر از مردم روستاهای مختلف را تحت پوشش قرار داد.

مسئولکانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان لنجان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: اعزام های ما همگی با هدف ارائه خدمات عمومی، تخصصی و فوق تخصصی به مردم مناطق محروم و کم برخوردار که دسترسی خوبی به این گونه خدمات ندارند انجام می شود.

سیدمسعود حسینی ادامه داد: ما در این برنامه در طول مدت دو روز روستاهای چشمندجان، درک آباد، پِرمه اولیا و پِرمه سفلی را تحت پوشش قرار دادیم و همچنین ساعاتی هم میهمان عشایر خونگرم این مناطق بودیم.

این مسئول در تشریح تیم های اعزامی تصریح کرد: نیروهای ما در قالب دو تیم از شهرستان لنجان اعزام شدند و خدماتی چون ویزیت، تحویل دارو، مشاوره تغذیه و مشاوره خانواده به همراه مشاوره بهداشتی به هموطنان خودمان ارائه دادیم.

وی ادامه داد: در این اعزام دو روزه علاوه بر معانیات حدود ۳۶۰ نفر توسط پزشکان و ارائه داروهای نسخ به صورت رایگان، ۳ کلاس مشاوره جمعی هم برگزار شد.

حسینی در پایان صحبت های خود تأکید کرد: تمامی خدمات بسیج جامعه پزشکی به صورت رایگان ارائه می شود.

عشایر هم میزبانی خوبی از پزشکان کادر بهداشتی و درمانی کردند و حق اصطلاح "عشایر میهمان نواز” را به خوبی ادا کردند. همان عشایری که یکی از سرمایه های کشور هستند و به دلیل نوع اقامت و زندگی به راحتی نمی توانند به پزشک مراجعه کنند و یا در چادرها در صحراها زندگی و کار می کنند و یا در کوچ به سر می برند.

یکی از پزشکان تیم اعزامی معتقد بود که عشایر به دلیل استقرار در هوای آزاد و پاک و دور بودن از شهر و همچنین تغذیه سالم از بنیه جسمانی قوی تری برخوردار هستند و بدن مقاوم تری نسبت به بیماری های رایج دارند. مراجعات مردم به پزشکان تیم ها حاکی از آن بود که بیماری های غیر واگیر بیشتر از سایر بیماری ها دست به گریبان مردم آن منطقه شده است و به دلیل نا آگاهی و کمبود اطلاعات پزشکی، مواردی چون فشار خون کمتر مورد توجه قرار می گرفت.

بسیج جامعه پزشکی به عنوان یکی از بازوهای خدمت رسان در امر بهداشت و درمان یاری گر متولیان این امر در کشور است اما عدم رسیدگی مناسب به وضعیت بهداشتی درمانی مردم عشایرنشین، رفته رفته پررنگ تر می شود و گاهاً ارائه خدمات به این افراد به دلیل مشغله هایی چون احداث بیمارستان های چند صد تختخوابی و ایجاد شهرک های عظیم، به دست فراموشی سپرده می شود.

این مردم هم جزئی از کشور ایران هستند و چشم انتظاری کودکانی که در فاصله ای دو از چادرها به انتظار پزشکان و پرستاران نشسته بود خود فریادی بی صدا مبنی بر شعف خدمت رسانی به این طیف از جامعه بود. و یا مادرانی که نگران این بودند که هر چه سریع تر سراغ پزشکان بروند و آموزش هایی ببینند تا وقتی که آن ها رفتند، چگونه تب فرزند خردسال خود را در نیمه شب پائین بیاورند. همان مادرانی که دردهای خود را فراموش کرده بودند و برای توضیح مشکلات به پزشک اولویّت بندی می کردند.

امّا همگی خود می دانیم که سلامت زیرپایه اصلی حیات انسان هاست و بیماری های کوچک و بزرگ اولویّت بردار نیستند امّا برخی هم مجبور به این امر شده اند. امیدواریم که رسیدگی به مردم غیور عشایر کیفیت بیشتری به خود بگیرد.

پزشکان ســـــــــنگربانِ بسیجی، همنشین عشایر میهمان نواز

پزشکان ســـــــــنگربانِ بسیجی، همنشین عشایر میهمان نواز


پزشکان ســـــــــنگربانِ بسیجی، همنشین عشایر میهمان نواز

پزشکان ســـــــــنگربانِ بسیجی، همنشین عشایر میهمان نواز

پزشکان ســـــــــنگربانِ بسیجی، همنشین عشایر میهمان نواز

ارسال نظرات