رییس کل دادگستری خراسان رضوی:

کاهش ۶۶ درصدی جرایم در خراسان رضوی/ کنسرت‌هایی که تاکنون در کشور اجرا شده سبب ترویج فساد و عاری از فرهنگ اسلامی هستند

رییس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به این که آمار جرایم ویژه در خراسان رضوی از کوچک‌ترین استان‌های کشور نیز کمتر است، گفت: تجاوز به عنف و آدم‌ربایی در سال گذشته حدود 66 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۶۹۸۹۷۴
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی مظفری، ظهر امروز در نشست خبری به‌ مناسبت هفته قوه قضاییه به تشریح عملکرد دادگستری خراسان رضوی پرداخت و گفت: جمعیت محکومین کیفری استان به‌خلاف سایر استان‌های کشور که هر سال با افزایش زندانیان کیفری روبه‌رو هستند، نسبت به سال گذشته 2000 نفر کاهش داشته و در حال حاضر 19 هزار نفر زندانی کیفری در استان خراسان رضوی داریم.
 
وی با اشاره به این که آمار جرایم ویژه در خراسان رضوی از کوچک‌ترین استان‌های کشور نیز کمتر است، افزود: تجاوز به عنف و آدم‌ربایی در سال گذشته حدود 66 درصد کاهش داشته و در مورد احکام خشن هم‌اکنون هیچ حکم بلااجرایی وجود ندارد که با جدیت، فوریت و قاطعیت تمام درصدد پیگیری جرایم در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم.   

حجت الاسلام مظفری با بیان این که در سال گذشته در سطح استان اعم از دادگستری و شورای حل اختلاف و به‌غیر از آنها در تمام سازمان‌های تابع، قریب به یک‌میلیون و 500 هزار پرونده به دستگاه قضایی وارد شده است‌، تصریح کرد: این تعداد پرونده معادل یک‌دهم پرونده‌های قضایی کل کشور در سال 94 است.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آمار پرونده‌های مختومه استان 38 هزار و 800 مورد بیش از پرونده‌های وارده بوده است که این میزان به پرونده‌های رسوبی سنوات قبل مربوط بوده است.

مظفری با اشاره به تدوین برنامه، مرجع و دستورالعمل ویژه برای ساماندهی و رسیدگی به پرونده‌های رسوبی در سال 95 تصریح کرد: در سال 93 حدود 270 هزار پرونده رسوبی داشتیم که اکنون این تعداد به 190 هزار رسیده و رسیدگی به قریب به 50 هزار پرونده دیگر در دستور کار قرار دارد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به این که اگر تعداد وارده و مختومه در یک سال برابری کند اصطلاحاَ پرونده‌ها به روز رسیده است، گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح از سازمان‌های تبعی دادگستری استان است که به جرایم نظامیان رسیدگی می‌کند و باتوجه به تعداد مطلوب قضات و جرایم کم مربوط به این زمان بدون هیچ‌گونه تأخیر به جرایم رسیدگی شده و پرونده‌ها تقریباَ به‌روز است.
 
وی خاطرنشان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک در تعیین تکلیف اراضی و اجرای مهریه نقش مؤثری داشته و بانوان برای مطالبه مهریه خود می‌توانند به اداره ثبت مراجعه کنند که سبب صرفه‌جویی در وقت، هزینه، احقاق حقوق زنان و حفظ کیان خانواده می‌شود.

کاهش 20درصدی طلاق در سال 94

مظفری با اشاره به این که نتیجه اجرای این طرح کاهش 20درصدی طلاق در سال 94 در سطح استان بوده است، تصریح کرد: بانوان برای مطالبه مهریه نباید به دادگاه دادخواست دهند زیرا سند ازدواج یک سند رسمی است که مثل حکم دادگاه لازم‌الاجراست و بانوان با مراجعه به اداره ثبت می‌توانند مهریه خود را مطالبه کنند که در این راستا اموال شوهر برای پرداخت مهریه توقیف می‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی درباره تغییرات بخش انسانی دادگستری استان، گفت: در سال 94 در استان 156 قاضی جذب دستگاه قضایی شدند که این تعداد با آمار 10ساله جذب نیرو برابری می‌کند و از سال گذشته تمامی مراحل آموزش، جذب، گزینش و ورود به دستگاه قضایی تماماَ و مستقلاَ در داخل استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اعزام 100 قاضی به استان‌های همجوار و جذب 314 کارمند قضایی و اداری در سال 94 توسط دادگستری استان خراسان رضوی افزود: در سال گذشته 470 ابلاغ قضایی جابه‌جایی و تغییرات دست‌اندرکاران دستگاه قضایی در راستای نوسازی و بهینه‌سازی نیروی کار و استفاده از توانمندی افراد در جایگاه مناسب، استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: 12 پروژه عمرانی نظیر دادگستری کلات، سبزوار، توسعه دادگستری طرقبه و فیض‌آباد، تأسیس دادگستری سرخس، دادگاه بخش گلبهار، بازسازی دادگاه بخش کوه‌سرخ از جمله فعالیت‌های انجام شده است که برخی از آنها در هفته جاری افتتاح می‌شود و به بهره برداری می‌رسد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به وجود یک مجتمع ویژه و 26 شعبه ویژه رسیدگی به مسائل خانوادگی، گفت: بالا بودن آمار طلاق و اختلاف خانوادگی و وجود این تعداد شعبه رسیدگی به این مسائل، بسیار نگران کننده است و نیاز به همراهی کانون وکلا، وکلای قوه قضاییه و غیره دارد.

مظفری در بخش دیگری از سخنان خود از این که عده‌ای مسأله لغو کنسرت‌ها را به‌عنوان یک دغدغه جدی مطرح می‌کنند، افزود: جامعه با مشکلات دیگری از جمله فقر و آسیب‌های اجتماعی مواجه است ضمن این که دادگستری و قوه قضاییه با اصل هنر مخالف نیست اما وظیفه این نهاد مبارزه با فساد است و کنسرت‌هایی که تاکنون در کشور اجرا شده سبب ترویج فساد و عاری از فرهنگ اسلامی هستند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از کنسرت‌های اجراشده عاری از خلاف قانون و شرع نبوده و تا زمانی که به‌درستی تتظیم و کنترل نشود مطمئناَ اجازه اجرا داده نمی‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی درباره لغو مجوزهای صادر شده توسط واحدهای دولتی، تصریح کرد: مجوزهای صادرشده توسط واحدهای دولتی اگر منجر به نقض قانون شود، دادگستری وظیفه دارد که آنها را لغو کند.

مظفری تصریح کرد: جای تأسف دارد که مسؤولان اداره ارشاد کشور معتقدند جامعه دچار افسردگی شده و بدتر از آن انجام عمل گناه را راه حل رفع این افسردگی بدانند در حالی که به‌نظر این مسأله امری باطل است و راه ترویج نشاط در میان مردم انجام فعل حرام نیست.

مظفری به ایجاد ۹۰ شعبه جدید دادگستری اشاره کرد و گفت: با دریافت بودجه‌های دولتی و بودجه خاص قوه قضاییه شاهد بهره‌برداری از ۱۲ پروژه جدید در هفته قوه قضاییه در شهرهای مشهد، کلات، فریمان، مه ولات، گلبهار، میان جلگه، کوهسرخ و سرخس هستیم.

ریيس كل دادگستری خراسان رضوی تأكيد كرد: فرزندان طلاق جدی‌ترین آسیب اجتماعی جامعه هستند و باید از هر فرصت و هزینه‌ای برای کاهش نرخ طلاق استفاده كنيم.
منبع: رسا
ارسال نظرات
پر بیننده ها