شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد

قانونی شدن نفوذ دشمن با برنامه ششم توسعه مدنظر دولت/ نظام برنامه‌ریزی کشور دچار بیماری مهلک توسعه‌گرایی است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت: برنامه ششم توسعه مدنظر دولت نفوذ دشمن را قانونی می‌کند لذا این مهم نیازمند توجه جدی نمایندگان مجلس است.
کد خبر: ۸۶۹۷۶۴۲
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه‌ای تذکراتی را در خصوص ایرادات شکلی و محتوایی لایحه برنامه ششم که توسط دولت به مجلس ارائه شده است را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «ماده اول برنامه پنجم، دولت را موظف کرده است که لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تقدیم مجلس کرده و پس از تصویب، برنامه ششم را بر مبنای آن تدوین کند؛ ولی متأسفانه شاهد این هستیم که دولت محترم هنوز لایحه مزبور را به مجلس ارائه نکرده، اما برنامه ششم را تدوین نموده و آن را به مجلس فرستاده است. آن‌هم برنامه‌ای که نه‌تنها با مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی هماهنگی نداشته بلکه مبناها نیز با الگو در تضاد است؛ پیشنهاد ما این است که برای رفع حداقلی این مشکل، ماده‌واحده «تثبیت نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نظام برنامه‌ریزی کشور» که توسط شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تدوین و تقدیم مجلس نیز شده است، پس از بررسی در صحن علنی مورد تصویب مجلس قرار گیرد.»

این بیانیه مهم‌ترین ایراد وارده به برنامه تدوین‌شده دولت را قانونی کردن نفوذ دشمنان جمهوری اسلامی می‌داند و ادامه می‌دهد: «نفوذ امنیتی از طریق قانونی کردن کشت و واردات ترا ریخته‌ها- که به قول وزیر محترم خارجه، دکتر ظریف، سلاح بیولوژیک به‌حساب می‌آید- یکی از مصادیق نفوذ است که در برنامه ششم قانونی می‌شود. نفوذ علمی- فرهنگی از طریق راه‌اندازی شعب دانشگاه‌های خارجی در ایران، نفوذ سیاسی از طریق واگذاری اختیارهای حکومتی به نهادهای مدنی در قالب تسهیل سازی نظام مجوزهای محصولات فرهنگی و ... سایر زمینه‌های نفوذی است که در صورت عدم مراقبت، عواقب جبران‌ناپذیری را بر ایران اسلامی عزیزمان، تحمیل خواهد کرد، لذا این مسئله خطرناک، نیازمند توجه جدی نمایندگان محترم است.»

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی اشکال دیگر این لایحه را عدم تطابق با اسناد بالادستی عنوان کرده و می‌افزاید: «درحالی‌که مهم‌ترین سند بالادستی لایحه ـ یعنی سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم- در ماده 70 خود دولت را مکلف به تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم کرده است، اما در لایحه هیچ اشاره‌ای به آن نشده است؛ همچنین ماده 75 سیاست‌های کلی که مربوط به تحول در آموزش‌وپرورش است در لایحه مغفول واقع شده و تنها به موضوع خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی اشاره‌ شده است که به نظر قطعی کارشناسان، این موضوع، خلاف قانون اساسی است. درصورتی‌که باید برای سند تحول در آموزش‌وپرورش، مأموریت‌های مشخصی تعریف می‌شد. عدم توجه به مسئله بسیار مهم جمعیت و یا مسئله تحول در علوم انسانی و سایر مسائل بسیار مهم که در لایحه دیده نشده است، نشان از عدم تطابق جدی آن با اسناد بالادستی دارد. لذا قاطعانه از مجلس محترم می‌خواهیم که تطابق با اسناد بالادستی را به‌عنوان یک اصل در روند بررسی برنامه ششم پیگیری کنند.»

این بیانیه همچنین قالب ارائه لایحه به مجلس را همراه با ایراداتی دانسته و معتقد است: «لایحه دولت، در واقع برنامه نیست. اصل برنامه ششم در دست دولت است و دولت فقط احکام اجرایی آن را تحت عنوان برنامه به مجلس ارائه کرده است. از نظر ما این نوع ارائه برنامه، مجلس را برای نظارت کامل بر برنامه ششم مقطوع‌الید می‌کند.»

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی در پایان این بیانیه آورده است:«نظام برنامه‌ریزی کشور دچار بیماری مهلک توسعه‌گرایی است و تا زمانی که در ایران اسلامی، مطابق با الگوهای توسعه غربی برنامه‌ریزی شود باید همانند 70 سال گذشته شاهد شکست خوردن برنامه‌های توسعه در کشورمان باشیم. هر چه زمان می‌گذرد لزوم پرداختن به الگویی برآمده از دین و متناسب با شرایط بومی کشور بیشتر رخ می‌نماید. از نمایندگان محترم مجلس و همچنین دولت محترم قاطعانه می‌خواهیم که جهاد کبیر را- که به معنای عدم تبعیت از کفار است- سرلوحه امور خویش قرار داده و به‌حکم خداوند تعالی که می‌فرماید: «ولا تطع الکافرین و المنافقین، ان الله کان علیما حکیما، واتبع ما یوحی الیک من ربک ان الله کان بما تعملون خبیرا» این عدم تبعیت را در نظام برنامه‌ریزی کشور نیز عملیاتی کنند و به‌جای الگوهای غربی به تبعیت از الگوی بومی برآمده از وحی روی‌آورند.»
ارسال نظرات
پر بیننده ها