رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی:

افزایش جرائم سایبری در سه ماهه نخست/تلگرامادول مشکل جوانان

کد خبر: ۸۶۹۲۵۳۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

خبرگزاری بسیج: رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی در نشست اختصاصی با خبرگزاری بسیج، از افزایش جرائم سایبری در سه ماه نخست امسال(95) نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

محسن محمودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، با اظهار تاسف نسبت به رتبه چهارم استان در کشور از لحاظ وقوع جرائم سایبری، اظهار داشت: از آنجائی که مردم این استان مقید به دین و آداب اجتماعی هستند، در فضای مجازی بیشتر دچار تهدید و آسیب می شوند.

وی رویکرد پلیس فتای استان را اجتماع محوری و اطلاع رسانی(رشد مدار، تربیت مدار و عام مدار) عنوان و بیان کرد: بیشتر مشکلات، ناشی از ناآگاهی مردم به فضای مجازی است که پیش از استفاده از نرم افزار و سخت افزارها، باید با کاربردها و تهدیدهای آن ها آشنا شوند.

محمودی با بیان اینکه جرائم اقتصادی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب به ترتیب بیشترین جرائم سایبری استان را به خود اختصاص دادند، تاکید کرد: متاسفانه بیشتر کاربران فضاهای مجازی از جرائم رایانه ای آگاهی کمی دارند و حتی برخی از جرائم آن اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به رتبه چهارم آذربایجان شرقی در کشور از لحاظ کشفیات جرائم رایانه ای، اذعان داشت: هرچند 80درصد پرونده های جرائم رایانه ای با موفقیت مختومه می شود ولی آسیب هایی که جرائم فضای مجازی برای عموم مردم وارد می کند گاهی جبران ناپذیر بوده و برخی اوقات موجب فروپاشی خانواده ها می شود که باید مردم در ورود به این فضاها بیشتر مراقب باشند.

روزانه شاهد از دست رفتن یک میلیون نفر ساعت در تلگرام هستیم

این مقام مسئول با بیان اینکه امروز مشکل مردم به خصوص جوانان تلگرام نیست بلکه تلگرامادول است، افزود: اگر روزانه تنها 500 هزار نفر از جمعیت استان که باید در تولید کشور سهیم باشند، دو ساعت از وقت خود را در تلگرام هدر دهند، با یک حساب سرانگشتی روزانه شاهد هدر رفت یک میلیون نفر ساعت از زمان ارزشمند آن ها خواهیم بود که تلنگری برای برنامه ریزان است.

وی ادامه داد: صرف مدت زمانی که باید در تعلیم و تربیت، رسیدگی به امور خانواده و افزایش بهره وری در تولید شود در فضای مجازی صرف می شود آسیب های دیگری همچون طلاق عاطفی، کاهش راندمان کاری و بسیاری معضلات اجتماعی دیگر را به دنبال دارد.

در فضای مجازی مراقب هویت دیجیتالی خود باشیم

رئیس پلیس فتای استان با مطرح کردن این سوال که آیا در فضای حقیقی با هرکسی دوست شده و هر مسئله ای را بیان می کنیم، تاکید کرد: متاسفانه رعایت نکردن چنین مسایلی، میزان آسیب پذیری را در بین کاربران بالا می برد در حالی که باید در فضای مجازی نیز همچون فضای حقیقی مراقب هویت خود باشیم.

محسن محمودی با هشدار به اینکه نرم افزارهایی با عنوان «free» تنها به معنای رایگان بودن آن ها نیست، هشدار داد: بیشتر این گونه نرم افزارها به سازنده آن ها در قبال رایگان بودن نرم افزار، آزادی هایی از جمله آزادی در استفاده از محتویات تلفن همراه را می دهد که می تواند بسیار خطرناک و آسیب پذیر باشد.

وی با تاکید به اینکه باید توصیه های پلیس فتا جدی گرفته شود، یادآوری کرد: هزینه جرائم فضای سایبری بسیار زیاد است چراکه شاید برخی از آسیب های آن جبران ناپذیر باشد.

محمودی از مردم خواست انتقاد، پیشنهاد و تشویق های خود را از نیروی انتظامی با تلفن 197 در میان بگذارند تا بتوانند در عملکرد نیروهای شاغل این سازمان برای کسب رضایت عموم مردم و انجام خدمت رسانی بهتر موثر باشند.

ورود در فضای مجازی، ایمان می خواهد

رئیس پلیس فتای استان با هشدار به تاثیرگذاری فضای مجازی در سبک زندگی افراد، تصریح کرد: مسائل اخلاقی، رفتاری، گویشی و پوششی افراد در فضای مجازی در حال تغییر است که باید مراقب بود طبق فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، دچار استحاله فرهنگی نشویم.

وی با تاکید به اینکه ورود در فضای مجازی، ایمان می خواهد، اظهار داشت: نشر مسائل خصوصی افراد، اخبار نادرست، اکاذیب و افترا در فضای مجازی علاوه بر جرم بودن، گناه بوده و برخی اوقات غیرقابل جبران است چراکه برعکس دنیای حقیقی، در فضای مجازی سرعت و دامنه نشر سریع تر و گسترده تر است.

وي با تاکید به اینکه والدین باید فرزندان خود را در فضای مجازی همچون فضای حقیقی از آسیب های نوپدید حفظ کنند، گفت: باید بصیرت و هشیاری لازم در خانواده ها ایجاد شود تا آن ها بتوانند از ورود فرزندان خود به دام برخی افراد سودجو، وب ها، عضویت های بدون بررسی در شبکه ها و کانال ها که به نوعی مهندسی اجتماعی است، جلوگیری کنند.

محمودی با اعلام آمادگی پلیس فتا برای آموزش افراد و سازمان ها، بیان داشت: پلیس فتا با برگزاری کلاس های آموزشی در سطوح مختلف در ادارات، سازمان ها، مدارس، مساجد و گردهمایی و همایش های اجتماعی عمومی اقدام کرده و آماده هر نوع همکاری در این زمینه است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار