خبرهای داغ:
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان:

استان اصفهان با کمبود شدید منابع آبی مواجه است

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: به رغم ساماندهی رودخانه، افزایش بهره‌وری، تحویل درصد کمتر آب به کشاورزان و کاهش حجم مصرف آب شرب با تعداد مشترکان بیشتر، استان اصفهان با کمبود شدید آبی مواجه است.
کد خبر: ۸۶۸۷۲۳۸
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسفندیار امینی افزود: در شرایط حاد که جامعه‌ای مثل استان اصفهان با یک و نیم میلیون جمعیت مهاجر مواجه است و از طرفی بخشی از آب حوضه‌ای زاینده‌رود هم خارج می‌شود باید جراحی اساسی برای کم‌آبی استان اجرایی شود.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به خروج بخش زیادی از آب حوضه زاینده‌رود به خارج از استان اصفهان، بیان داشت: اکنون ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب برای چهارمحال و بختیاری، ۹۸ میلیون مترمکعب برای استان یزد و مناطق دیگر فرستاده می‌شود.
وی ادامه داد: البته لوله‌ای که برای یزد کشیده‌اند ۹۸ میلیون مترمکعب قابلیت انتقال دارد که تاکنون ۶۵ میلیون مترمکعب بیشتر انتقال نیافته است.
امینی با بیان اینکه یک و نیم میلیون نفر مهاجر استان اصفهان بیشتر در حاشیه زاینده‌رود ساکن شده‌اند، تاکید کرد: اکثر این مهاجران از استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری هستند که تمام نیازهای شرب، بهداشت، اشتغال، فضای سبز و محیط زیست را آورده‌اند، اما سهم آب خود را از نیاورده‌اند و باید برای آنها فکری کرد.
وی به برگزاری سیزدهمین جلسه شورایعالی آب استان اصفهان اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات جلسه چنانچه تونل بهشت‌آباد و تونل سوم کوهرنگ هم راه‌اندازی شود ۶۰۰ میلیون مترمکعب کمبود آب وجود دارد.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان تاکید کرد: اکنون حق‌آبه کشاورزان را گرفته‌اند و آنها به کمتر از این کوتاه نمی‌آیند و سوی دیگر صنعت و شهر را هم نمی‌توان تعطیل کرد برای عدم مواجه با تنش‌آبی باید فکرهای اساسی کرد، زیرا به مرور زمان تبعاتی دارد.
وی اظهار داشت: چنانچه بحث‌های مدیریتی آب حل شود و از مقوله سیاسی‌کاری هم بیرون بیاید با نگاهی کارشناسی و عملی می‌توان تدابیر منطقی را اجرایی کرد.
امینی تنها راه رفع مشکلات کنونی کشور در زمینه آب را استفاده از کارشناسان و افراد متخصص دانست و گفت: در سال‌های اخیر با کارهای غیرکارشناسی بسیار از حوضه آبی کشور حالت بحرانی به خود گرفته و این نشان از عدم مدیریت صحیح برای منابع است.
وی بیان داشت: اقلیم اصفهان همواره خشک بوده و میزان بارندگی در سال‌های اخیر به قدری کم نشده که ما دچار چنین بحران آبی شدیدی شویم، بلکه عملکردهای ناصحیح و غیرکارشناسانه همانند پمپاژهای غیرمجاز از رودخانه و در نتیجه از میان رفتن چاه‌ها و قنوات در کنار عدم مدیریت منابع آبی در این خشکسالی بیش از اقلیم موثر بوده است.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان افزود: جامعه کشاورزی با تولید ۶ میلیون تن مواد غذایی نقش قابل توجهی در فراهم کردن رزق مردم و مواد اولیه کارخانجات ایفا می‌کنند و این افراد تاکنون کمترین توقع را از مسئولان داشته‌اند.
وی با اشاره به اثرات مفید کشاورزی در جامعه، تصریح کرد: وقتی صحبت از کشاورزی می‌شود مواردی اعم از تلطیف هوا امنیت غذایی جامعه رفع شرایط آسیب‌زای محیطی و عدم پیشروی بیابان در مناطق نمایان خواهد شد، میزان اهمیت این بخش را بیش از پیش معرفی و در این زمینه حمایت بالای مسولان از این حوزه می‌طلبد.
امینی کشاورزان را در جدال با شرایط سخت طبیعی نام برد و خاطر نشان کرد: کشاورزی سخت‌ترین شیوه کار کردن را دارد، زیرا ساعت، بهار، تابستان و مناسبت نمی‌شناسد و کشاورزان افرادی قانع در جدال با شرایط سخت طبیعی هستند که با کم‌ترین درآمد حداکثر کار را برای حیات کل و جامه انجام می‌دهند.
وی مشکل اصلی را قانون شکنی‌های و یا عدم اجرای قانون دانست و گفت: مشکل کشاورزان تا زمانی که قانون شکنی‌ها وجود داشته باشد، کم نمی‌شود.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: برخی برداشت‌های غیر مجاز و حفر برخی چاه‌ها در حریم زاینده‌رود تخلف محسوب می‌شود، نظارت بر آن به طور شایسته انجام نمی‌شود و این عامل در بروز برخی مشکلات بر کشاورزان پایین دست است که با وجود این تخلفات حل شدنی نیست.

ارسال نظرات