مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد گفت: امروز هم شاهد جاهلیت مدرن هستیم و این جاهلیت فقط با سبک تربیتی پیامبر(ص) در زمان بعثت برچیده می‌شود.
کد خبر: ۸۶۷۱۳۹۵
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، شب گذشته در نشست هفتگی سلوک علوی در مسجدالعلی با اشاره به اوصاف نبی مکرم اسلام(ص) از زبان امیرمؤمنان حضرت علی(ع)، گفت: ایشان می فرمایند پیامبر(ص) از جانب خدا به عنوان یک نعمت مبعوث شد که خداوند در قرآن نیز به واسطه این نعمت بر مؤمنان منت می گذارد.

کسی از نعمت بعثت برخوردار نشود، نه تنها آخرت بلکه دنیا هم ندارد


وی با بیان این که برای درک عظمت و اهمیت این نعمت باید دوران جاهلیت و پیش از بعثت را خوب بشناسیم، تصریح کرد: امیرمؤمنان حضرت علی(ع)، دلیل بعثت پیامبر(ص) را رهاندن انسان ها از بردگی غیرخدا معرفی می کنند چرا که بزرگ ترین نیاز ما نیاز به هدایت و خروج از ظلمات و بردگی غیرخدا به سمت نور و بندگی خداوند است که توسط بعثت رسول اکرم(ص) تأمین شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که اگر کسی از نعمت بعثت برخوردار نشود، نه تنها آخرت بلکه دنیا هم ندارد، افزود: خداوند پیامبر اسلام(ص) را در میان بدترین انسان ها برانگیخت که عرب هایی متکبر، متعصب، خشن، بی فرهنگ و جاهل بودند و جز شهوت و حیوانیت چیزی نمی دانستند اما معجزه پیامبر(ص) این بود که چنان دلسوزانه و اخلاق مدارانه رفتار کردند که از همین افراد، عرفا و مجاهدانی کم نظیر پرورش دادند.

جاهلیت مدرن نیز تنها با سبک تربیتی پیامبر در زمان بعثت برچیده می شود/پیامبر با مردم زندگی می کرد

حجت الاسلام نظافت با بیان این که امروز هم شاهد جاهلیت مدرن هستیم و بشر با وجود ادعای ارتقای علم، آگاهی و تکنولوژی همچنان اسیر بردگی، خونریزی، آدم کشی و فقر و غیره است، ادامه داد: بر این اساس، مطالعه و الگوگیری از سبک تربیتی پیامبر(ص) بسیار اهمیت دارد. ایشان کمتر منبر می رفت و بیشتر با مردم زندگی می کرد و در کنار آن ها بود، حرف هایشان را می شنید و تا آن ها تشنه حقیقت نمی شدند چیزی نمی گفتند.

 افتخار به وجود پیامبر اسلام(ص) باید توأم با احساس مسؤولیت باشد

وی با اشاره به این که صلوات هایی که ما امروز به پیامبر(ص) و آل ایشان هدیه می کنیم کمترین ادای دین به محضر ایشان است، خاطرنشان کرد: به صرف داشتن چنین پیامبری نمی توانیم به دنیا افتخار کنیم، افتخار باید در کنار احساس مسؤولیت باشد؛ اگر توانستیم پاسخ نعمت ولایت را بدهیم می توانیم پاسخگوی سایر نعمت ها نیز باشیم.

 تلاش برای رساندن خود و دیگران به اهداف بعثت، از راه های ادای دین به این نعمت است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) یادآور شد: از راه های ادای دین به نعمت بعثت، این است که تلاش کنیم به اهداف بعثت که یکی از آن ها آدم شدن و رسیدن به کمال در مسیر عبودیت خدا است چرا که هر که شهادتین بگوید لزوما در قیامت به عنوان امت پیامبر(ص) مبعوث نمی شود و اگر تلاش خود را انجام دهیم خود پیامبر(ص) دست ما را می گیرند و کاستی ها را جبران می کنند.

وی افزود: انسان باید به درجه ای از ایمان برسد که عدالت را برای همه بخواهد نه صرفا زمانی که به خودش هم ظلم می شود و در مرحله بعد برای رسیدن سایر انسان ها به هدف بعثت تلاش کند.

حجت الاسلام نظافت، پیروی از سبک تربیتی و اخلاقی پیامبر(ص) در جذب افراد را از دیگر راه های پاسداشت نعمت بعثت دانست و گفت: امروز نیروهای ارزشی گاهی با خودشان هم دعوا دارند و نمی توانند همدیگر را تحمل کنند در نتیجه نه تنها جذب ورویش نخواهند داشت بلکه میان خودشان هم با ریزش مواجه می شوند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نباید بگوییم تنها هستیم و نمی توانیم کاری انجام دهیم؛ پیامبر(ص) یک تنه و غریبانه خود به تنهایی شروع کردند و به جایی رسیدند که امروز پس از گذشت قرن ها هنوز هم بر پیروان ایشان افزوده می شود. ما نیز اگر از همان سبک تربیتی پیامبر(ص) که زبان اخلاق و مدارا بود، استفاده کنیم قطعا موفق خواهیم شد.

وی با بیان این که در مقام دعوت به دین هم باید انذار باشد هم تبشیر، افزود: ما اکنون در شرایطی هستیم که خیلی ها در دنیا به ما بدبین هستند از طرفی، مصداق کافر هم نیستند که بخواهیم با آن ها خشن برخورد کنیم بنابراین تا حد امکان باید با مدارا و محبت باید رفتار کنیم.

حجت الاسلام نظافت اضافه کرد: اخم و شدت و خشونت وقتی اثر دارد که پیش از آن محبت را دیده باشند و وابسته ما شده باشند در غیر این صورت شدت کاری از پیش نمی برد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به این جمله امیرمؤمنان(ع) در وصف پیامبر(ص) که ایشان در کودکی هم بهترین مردم بودند، به والدین توصیه کرد: اگر دوست دارید فرزندانتان در آینده منشأ خیر باشند در کودکی از آن ها مراقبت کنید؛ اگر اخلاق صرفا در فکرشان نفوذ کند با یک فراموشی آن را از دست می دهند اما اگر در جانشان رفته باشد تا همیشه از آن برخوردار خواهند بود.
منبع: رسا
ارسال نظرات
پر بیننده ها