خبرهای داغ:
استاندار همدان:

23 درصد از ارزش افزوده استان همدان در بخش کشاورزی است

استاندار همدان گفت: هم اکنون 28 درصد از اشتغال استان و 23 درصد از ارزش افزوده استان در بخش کشاورزی است .
کد خبر: ۸۶۱۸۴۹۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدناصر نیکبخت امروز در آیین تقدیر از کشاورزان نمونه همدان اظهار داشت: امروز بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های توسعه کشور است که پس از 37 سال توانسته حایگاه خود را از نظر اقتصادی در کشور پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز تنها 15 درصد یارانه به بخش کشاورزی در کشور تعلق می‌گیرد، افزود: این در حالی است که در تمام دنیا 40 درصد یارانه به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد.

استاندار همدان گفت: امروز آنگونه که باید توجه ویژه به بخش کشاورزی همپای کشورهای اروپایی و آمریکایی در کشور نمی‌شود اما با این حال امروز شاهد توسعه و پیشرفت و امنیت غذایی قابل توجهیدر این صنعت مهم در کشور هستیم.

نیکبخت تصریح کرد: امروز آنگونه که باید فعالیت‌های کشاورزی سودآور نیست اما با این حال کشاورزان توانسته‌اند این بخش را پویا و زنده نگه دارند.

وی گفت: در گذشته میزان واردات گندم حدود 8 میلیون تن بوده اما امروز این رقم به 1.5 تن کاهش یافته است.

استاندار همدان افزود: استان همدان تنها 2.4 دهم از مساحت کشور را شامل می‌شود اما با این حال 4.5 درصد از تولیدات کشاورزی کشوری حدود 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی مربوط به این استان است.

وی افزود: هم اکنون 28 درصد از اشتغال استان و 23 درصد از ارزش افزوده استان در بخش کشاورزی است .

نیکبخت با بیان اینکه فاصله بین میزان تولیدی برخی از محصولات کشوری توسط تولیدکنندگان و کشاورزان نمونه با متوسط میانگین حدود یک هزار درصد است، اظهار کرد: برای رسیدن به راندمان و میانگین باید این فاصله را به کمک کارشناسان و برگزیدگان بخش خصوصی جبران کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون 60 درصد از مزارع این استان به آبیاری تحت فشار مجهز شده که این امر باید در استان فراگیر شود و در این زمینه بانک کشاورزی می‌تواند یاری‌گر کشاورزان باشد و طبق قانون باید 25 درصد از منابع مصرفی بانک‌ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

استاندار همدان با بیان اینکه عملکرد بانک‌ها بررسی شود افزود: متاسفانه بانک‌ها به دنبال خدمات رسانی به بخش‌های خدماتی و بنگاه‌های زودبازده هستند اما طبق قانون باید در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شود.

وی تصریح کرد: استان در اجرای آبیاری تحت فشار و انسداد چاه‌های غیرمجاز خوب عمل کرده است و این روند باید ادامه یابد تا کشاورزی سالم بماند.

نیکبخت با بیان اینکه امکان افزایش سطح زیر کشت محصولات در استان وجود ندارد، افزود: باید راندمان تولید را بالا برد و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی محصولاتی با کیفیت برای صادرات تولید کرد.

وی اظهار داشت: امروز بازارهای روسیه بهترین بازار هدف برای محصولات صادراتی استان است و کشاورزان باید با هدف صادراتی تولید کنند نه اینکه مازاد مصرف را برای صادرات جایگزین کنند.

استاندار همدان با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی افزود: انتخابات در ارتقا و تعالی کشور نقش اساسی را دارند و یکی از دلایل توفیق دولت‌ها و حکومت و نظام مشارکت مردم است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات