خبرهای داغ:
ویژه عنوان کرد

حکیم فردوسی، بنیانگذار روحیه سلحشوری و حماسی در فرهنگ ایرانی

همدان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: روحیه سلحشوری و حماسی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارد که بنیانگذار آن امثال حکیم فردوسی بوده است.
کد خبر: ۹۵۹۹۱۱۸
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مسعود ویژه عصر سه شنبه در آیین بزرگداشت شاعر حماسه سرای ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی، یکی از نکته‌های بارز شاهنامه فردوسی را که در فرهنگ غنی ایرانی مشهود است روحیه سلحشوری آن برشمرد و اظهار کرد: نهادینه شدن روحیه سلحشوری در مردم ایران تحت تاثیر مستقیم شاهنامه فردوسی است.

وی افزود: روحیه سلحشوری و حماسی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارد که بنیانگذار آن امثال حکیم فردوسی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: گرامیداشت حکیمانی مانند فردوسی نباید به یک مراسم یا شعرخوانی محدود و خلاصه شود زیرا اهمیت این افرادی مانند فردوسی در فرهنگ غنی ایرانی بسیار افزون است.

وی با اشاره به تک بیت تاریخی و تاثیر گذار فردوسی که «بسی رنج بردم در این سال سی، عجم زنده کردم بدین پارسی» گفت: چه نیکو امروز را روز پاسداشت زبان فارسی نام نهادند و فردوسی نقش خود را به نیکی انجام داده و حالا وظیفه‌ ما در این دوران در راستای پاسداشت فرهنگ ایرانی چیست؟

ویژه افزود: در سال‌های اخیر در فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدامات خوبی از طریق دولت‌ها و مجموعه های مردمی در راستای پاسداشت فرهنگ ایرانی شکل گرفته است.

وی از برگزاری رویداد ایده‌ها در پاسداشت زبان و ادب فارسی در خرداد سال جاری خبر داد و اظهار کرد: برای نخبگان ادبی و دغدغه‌مندانی که بهترین ایده را در پاسداشت زبان فارسی ارائه کنند هدیه مادی نفیسی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان یادآور شد: در سال گذشته به همت مردم اتفاق خوبی در سطح کشور رخ داد و روز یکم شهریور به نام روز همدان در تقویم رسمی کشور ثبت شد که این رخداد برای اتفاقات خوب فرهنگی در همدان آغاز مبارکی بود.

وی ادامه داد: ثبت روز ۳۱ اردیبهشت به نام باباطاهر، قله نشین دوبیتی سرایان ادبیات ایران در شورای فرهنگ عمومی استان همدان تصویب شد و پیشنهاد و مکاتبات آن انجام شده که تلاش داریم این روز در تاریخ رسمی کشور ثبت شود.

ویژه از خانه شعر و ادب فارسی، انجمن شاهنامه پژوهی و انجمن های ادبی که چراغ ادبیات استان را روشن نگه داشتند و دغدغه‌مند در این عرصه تلاش می‌کنند قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار