خبرهای داغ:
کیانی:

پایگاه امداد جاده‌ای قلعه قباد مجوز پایگاه ثابت گرفت/ لباس غواصی تاثیری در نجات کودک ۶ ساله نداشت

همدان-رئيس هلال احمر شهرستان نهاوند گفت: پایگاه امداد جاده‌ای فیروزان تنها پایگاه امداد جاده‌ای نهاوند بود که امسال پایگاه امداد جاده‌ای قلعه قباد نیز مجوز پایگاه امداد جاده‌ای ثابت گرفت.
کد خبر: ۹۵۹۸۳۴۸
|
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی کیانی در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته هلال احمر برگزار شد، اظهار کرد: هلال احمر همچون سایر ادارات عضو کوچکی از ستاد مدیریت بحران است و وظایفی در قانون اساسی برای این ارگان در نظر گرفته شده است، اما مردم انتظارات خاصی از جمعیت هلال احمر دارند و اگر مردم آموزش‌های لازم را ببینند، دیدشان نسبت به هلال احمر عوض خواهد شد.

وی گفت: هلال احمر وظیفه آموزش و نجات جان مردم را برای آمادگی در برابر حوادث و بلایای طبیعی دارند و جامعه‌ای موفق است که مردمانش آموزش‌های لازم را دیده باشند.

رئیس هلال احمر شهرستان نهاوند افزود: افتتاح و فعالیت خانه‌های هلال در سطح شهر و روستا برای آموزش مردم تدارک دیده شده است و دعوت می‌کنیم از همه مردم که در این دوره‌ها شرکت کنند، اگر کسی آموزش‌ها را یاد بگیرد متفاوت‌تر از دیگر مردم در برخورد با حوادث عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در آموزش‌های امدادی شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: تیم دادرس دانش‌آموزی ما، در مدرسه علامه حلی رتبه برتر شهرستان، رتبه برتر استان و المپیاد کشوری را کسب کرد، همچنین از دانش آموزان ما در انزلی یک نفر را نجات دادند.

کیانی افزود: پایگاه امداد جاده‌ای فیروزان تنها پایگاه امداد جاده‌ای نهاوند بود که امسال پایگاه امداد جاده‌ای قلعه قباد نیز مجوز پایگاه امداد جاده‌ای ثابت گرفت.

وی در ادامه با اشاره به حوادثی که در کوهستان رخ می‌دهد، گفت: در حوادث سال گذشته کوهستان ۱۲ حادثه داشتیم که نیاز به امدادرسانی داشتند و همکاران ما در تیم امداد و نجات در محل حاضر شدند و به مصدومین خدمات‌رسانی کردند.

رئیس هلال احمر شهرستان نهاوند با اشاره به فصل بهار و وجود عظیم گیاهان دارویی در کوهستان‌ها اظهار کرد: از همشهریان گرامی تقاضا داریم بدون داشتن آگاهی از بحث کوهستان و تجهیزاتی اقدام به کوهنوردی نکنند.

وی در ادامه با اشاره به حادثه غرق شدن کودک ۶ ساله در رودخانه گاماسیاب و حواشی پیش آمده در این جریان اظهار کرد: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نیرو‌های هلال احمر اجازه ورود به آب را ندارند و نیرو‌های هلال احمر نهاوند از سر انسان دوستی به آب ورود پیدا کرده‌اند و هیچ کوتاهی در کار نداشته‌اند.

کیانی با بیان اینکه مردم عدم لباس غواصی در شهرستان را علت دیر پیدا کردن کودک از آب توسط نیرو‌های امدادی اعلام کردند، گفت: یکی از خیرین سال گذشته یک دست لباس غواصی برای مجموعه هلال احمر خریداری کرد، اما ست کامل نبود و دستگاه اکسیژن ندارد و خرید اکسیژن و تجهیزات آن نیز وظیفه هلال احمر نیست؛ همچنین برای نجات کودک ۶ ساله نیازی به لباس غواصی نبود و حجم آب به حدی نبود که از این لباس‌ها استفاده شود و آب رودخانه هم قابلیت غواصی نداشت.

وی تصریح کرد: وظیفه هلال احمر جست‌وجو و نجات است که شامل فرد زنده می‌شود، اما باز نیرو‌های ما نهایت تلاش خود را کردند.

رئیس هلال احمر شهرستان نهاوند عنوان کرد: تمام تجهیزات اعم از آمبولانس، پی کاپ، آمیکو و چند خودروی ما در محل حادثه بوده، اما هیاهو و ازدحام مردم اجازه اعزام آمبولانس را به نزدیک‌ترین محل به حادثه نداد و به ناچار کنار جاده مستقر و آماده بود.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی مطالب مردم را به دستگاه‌ها بی‌اعتماد می‌کند، بیان کرد: نتیجه رفتار هیجانی و ناآگاهی برخی افراد نسبت به برخی قوانین وظایف و موضوعات باعث بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌ها می‌شود، ما با داشتن و مجهز بودن مخالف نیستیم، اما حتی اگر ۱۰ لباس غواصی مجهز در عملیات امداد و نجات کودک داشتیم، هیچ تاثیر و نقشی در نجات کودک ۶ ساله نداشت چراکه به کار نمی‌آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار