سومین سوگواره نمایش‌های آئینی، مذهبی با هدف رونق بخشی به جریان نمایش‌های مردمی و تکریم مردمی‌ترین نمایش‌ها و آئین‌های مذهبی با تکیه بر توانایی‌های هنرمندان منطقه شمالغرب کشور برگزار می‌گردد.
کد خبر: ۹۵۹۶۴۰۵
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ فراخوان سومین سوگواره نی ناله تیر و مرداد 1403در منطقه شمالغرب کشور منتشر شد.
سومین سوگواره نمایش‌های آئینی، مذهبی با هدف رونق بخشی به جریان نمایش‌های مردمی و تکریم مردمی‌ترین نمایش‌ها و آئین‌های مذهبی با تکیه بر توانایی‌های هنرمندان منطقه شمالغرب کشور برگزار می‌گردد.


اهداف و موضوعات سوگواره می‌توان به ترویج تئاتر دینی ومذهبی، تکریم پیر غلامان، صیانت از نمایش های بومی و ملی، تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی، ترویج روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام حسینی، تاثیر عاشورا بر سایر ملل و ادیان، تکریم حجاب و عفاف عاشورایی اشاره کرد.


بخش‌های جشنواره شامل؛ صحنه‌ای، میدانی و تعزیه و نقالی و پرده خوانی( کودکان و بزرگسالان ) می‌باشد.

قوانین جشنواره بدین شرح است:
-هرکارگردان می تواند در هر بخش یک اثر به دبیر خانه ارسال کند.
- اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و اعتقادات شیعیان و نمایش‌های بومی منطقه و استان تولید شده و از هرگونه نگاه سطحی و شعاری به دور باشد.
- آثار شرکت کننده صرفاً اختصاص به نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های ایرانی و نسخه‌ها و طومارهای قدیم و جدید دارد .
- طرح و ایده و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر (به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود) خواهد بود و هنرمندان می توانند با رعایت این مهم در جشنواره حضور داشته باشند و در غیر اینصورت دبیرخانه می‌تواند در هر مرحله اثر مربوطه را حذف کند.
- آثار انتخابی توسط هیات بازبینی می‌بایست قبل از حضور در روزهای داوری سه نوبت اجرا به تشخیص دبیر جشنواره در سطح شهر تبریز و یا شهرستان های تابعه داشته باشد.
-ستاد برگزاری سوگواره هیچگونه تعهدی نسبت به تامین دکور، لباس و ابزار صحنه نخواهد داشت.
- بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی این سوگواره مربوط به اجرای مجالس مربوط به سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین و یاران با وفای ایشان خواهد بود.
- کلیه متقاضیان حضور در سوگواره باید سه نسخه لوح فشرده تصویری اثر را به همراه مشخصات کامل و درخواست کتبی سرپرست یا کارگردان به دبیر خانه ارسال کنند
-ارائه مدارک لازم جهت حضور در سوگواره به منزله پذیرش تمامی شرایط حضور می باشد.
- چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای ذکرشده در این فراخوان مشاهده گردد، دبیر خانه نسبت به اخذ هرگونه تصمیمی مختار خواهد بود.
- آثار ارائه شده نباید در هیچ جشنواره یا سوگواره دیگری شرکت کرده باشد.

بخش‌های جوایز سوگواره عبارتنداز: 
سوگواره در بخش های نویسندگی ، کارگردانی یا معین البکاء ، بازیگری و تعزیه خوانی و نقالی ، طراحی صحنه و فضا ، لباس و موسیقی با اهدای تندیس و لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات اول و اهدای لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات دوم و سوم، تقدیر به عمل خواهد آورد.

جمع آوری آثار تا 15 خرداد ماه و بازبینی آثار تا 25 خرداد ماه و شروع اجراهای عموم از 17 تیر تا 3 مرداد و اجراهای داوری سوگواره هفته سوم محرم می‌باشد.

آدرس دبیر خانه تبریز بلوار 29 بهمن ، مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن ، طبقه دوم ، سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی می‌باشد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق شماره تماس04133305794 و  پیام رسان ایتا : 09904824910
با دبیرخانه سومین سوگواره نی ناله مرتبط شوند.

ارسال نظرات