این مطلب بسیار غم‌انگیز است که تنها در دوازدهم اردیبهشت ماه تمام مسئولان کشوری و استانی به تکاپو افتاده و مقام معلم را گرامی‌ می‌دارند اما در سایر روزهای سال صدای این قشر شنیده نمی‌شود.
کد خبر: ۹۵۹۵۷۶۴
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ قشر معلمان، به عنوان پایه‌ی آموزش و پرورش، نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت جامعه دارد، زیرا نه تنها دانش‌آموزان را در زمینه‌های مختلف آموزشی راهنمایی می‌دهند، بلکه با نقش تربیتی و اجتماعی‌شان، ارزش‌ها و اخلاقیات را نیز به آنان انتقال داده که این اهمیت برای تحولات اجتماعی و فرهنگی یک کشور بسیار حیاتی است.

افتخارآفرینی استان یزد برای سی‌امین سال متوالی و برتر شدن در کنکور سراسری به واسطه نهاد مهمی است که نقش آن در تربیت و آموزش دانش‌آموزان و فراهم آوردن شرایط مطلوب برای یادگیری آنان بسیار حیاتی است، و آن نهاد، معلمان است.

معلمان یزدی با تلاش، انگیزه و پیگیری مستمر، نقش بسیار مهمی در تحقق این افتخار بزرگ داشته‌اند؛ این افراد توانسته‌اند با رهبری، راهنمایی و آموزش دانش‌آموزان، زمینه‌های مساعدی را برای رشد و پیشرفت آن‌ها فراهم کنند و با توجه به ویژگی‌های جامعه و فرهنگ استان یزد، معلمان یزدی توانسته‌اند با ایجاد برنامه‌های آموزشی متناسب و مبتنی بر نیاز‌های جامعه، به بهترین شکل ممکن دانش‌آموزان را آموزش دهند.

اهمیت معلمان یزدی در این دستاورد بزرگ، بیش از یک ارائه مطالب درسی است؛ آن‌ها با ایجاد انگیزه، اعتماد به نفس و ایجاد محیط آموزشی مثبت، دانش‌آموزان را به دستاورد‌های بیشتر و بهتر در مسیر تحصیلی خود هدایت کرده‌اند، علاوه بر این، معلمان یزدی به عنوان الگو‌هایی برای دانش‌آموزان، ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز به آن‌ها القا کرده‌اند که این نیز بر توانایی آنان در موفقیت در زندگی بعد از تحصیل تأثیرگذار است.

از دیگر نقش‌های مهم معلمان یزدی در تعیین سرنوشت استان می‌توان به این مهم اشاره کرد که با توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی در استان یزد، معلمان به عنوان ارباب‌رجوع در فرآیند تربیت اخلاقی و فرهنگی دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی دارند، آن‌ها می‌توانند با ترویج ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی محلی، هویت فرهنگی منحصر به فرد استان را تقویت کرده و از فرآیند همگرایی اجتماعی حمایت کنند.

با توجه به اهمیت اقتصادی و صنعتی استان یزد، تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه‌های فنی و حرفه‌ای نیز بسیار ضروری است و معلمان و اساتید دانشگاهی در این حوزه‌ها می‌توانند نقش موثری در توسعه صنایع محلی و افزایش توانمندی‌های کارگری داشته باشند.

معلمان در استان یزد به عنوان پایه‌ی ساختار آموزش و پرورش، نقش بسیار حیاتی و بی‌قیاسی دارند، آن‌ها با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان، می‌توانند بهبود و پیشرفت جامعه را در این منطقه تسهیل کنند و نقش بی‌بدیلی در توسعه و پیشرفت آن داشته باشند.

از آنجایی که معلمان به عنوان مهره‌های اصلی سیستم آموزشی کشور عمل می‌کنند، وضعیت معیشتی آنان بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه، در بسیاری از کشور‌ها من جمله ایران و در بسیاری از استان‌ها من جمله یزد، معلمان با مشکلات مالی، اجتماعی و معیشتی مواجه هستند.

این مشکلات باعث شده است تا انگیزه معلمان نیز کاهش پیدا کند و بسیاری از آنان معتقد هستند که شأن و جایگاه اجتماعی مناسبی دیگر برای این قشر مهم و آینده‌ساز کشور در جامعه وجود ندارد.

این مطلب بسیار غم‌انگیز است که تنها در دوازدهم اردیبهشت ماه تمام مسئولان کشوری و استانی به تکاپو افتاده و مقام معلم را گرامی می‌دارند، اما در سایر روز‌های سال صدای این قشر شنیده نمی‌شود.

در زمانی که معلمان می‌توانند تاریخ‌سازی کنند و زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، دینی، آموزشی و. کشور و استان را بهبود ببخشند و تربیت‌کننده نیروی ماهر و کارآمد باشند، این قشر مهم برای رفع نیاز‌های معیشتی خود باید انرژی بگذارد و اگر این مورد ادامه پیدا کند دیگر توان و انگیزه‌ای برای ایفای نقش اجتماعی خود نخواهند داشت، پس تا دیر نشده باید به فکر چاره برای مشکلات معلمان استان بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار