خبرهای داغ:

کشاورزان مبارزه با علف‌های هرز را در مزارع گندم و جو جدی بگیرند

تبریز- معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: مبارزه با علف ‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است.
کد خبر: ۹۵۹۴۶۰۳
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در بازدید از مزارع گندم و جو شهرستان مرند گفت: علفهای هرز یکی از مهمترین عوامل خسارت زای گیاهی و میزبان بسیاری از بیماریهای گندم و جو است، علفهای هرز به دو صورت کمی وکیفی به محصول خسارت وارد می‌کنند، خسارت کیفی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول(در صورت اختلاط بیش از حد با محصول) می‌شود و خسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می‌شود.

وی یکی از اهداف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند را حفاظت از محصول گندم و جو کشت شده دانست و گفت: در این راستا انجام به موقع و موثر عملیات کنترل علف‌های هرز و سن غلات می‌تواند این هدف را محقق سازد.

الهیاری با اشاره به اینکه آب مهمترین عامل محدودکننده تولید در دیمزارهاست افزود: علف‌های هرز رقیب گیاهان زراعی در جذب آب به شمار می‌رود و تحقیقات زیادی تاثیر علف‌های هرز را در کاهش محصول دیم تایید کرده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند ادامه داد: در این راستا مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم وجو در سطح4 هزار و 500 هکتار و مبارزه با جوندگان مضر در سطح یک هزار و 800 هکتار از مزارع شهرستان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: قدرت رقابتی علف‌های هرز بیشتر از گندم است و به دلیل ساختار ریشه‌ای قوی حجم قابل توجهی از آب ذخیره شده در خاک را جذب می‌کند بنابراین مانع رشد محصول اصلی می‌شود.

الهیاری اقدام به موقع بهره‌برداران در این حوزه را موثر اعلام کرد و افزود: اقدام به موقع با هزینه کم این مانع بزرگ تولید را کنترل می‌کند از همین رو آگاهی کشاورزان در کاهش هزینه‌های مبارزه نقش بسزایی دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه شناسایی دقیق علف‌های هرز، تعیین زمان مناسب مبارزه و انتخاب علفکش مناسب از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنترل شیمیایی علف‌های هرز مزارع گندم و جو هستند و بهترین زمان مبارزه با علفهای هرز این مزارع از مرحله 3-2 برگی تا  اواخر پنجه‌زنی گندم است تاکید کرد: کشاورزان با بهره‌گیری از توصیه‌های فنی کارشناسان و انجام به موقع مبارزه با علف‌های هرز می‌توانند علاوه بر افزایش راندمان تولید، محصولی با کیفیت بهتر را تولید کنند.

الهیاری در پایان کنترل همزمان سن غلات و علف‌های هرز را مزیت نسبی مبارزه با آفات و علف‌های هرز خواند و اضافه کرد: با مشارکت بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان، شعار سال و جهش در تولید گندم دیم شهرستان محقق می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار