حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر قرآن کریم، سلامت جامعه، روز معلم و رویداد‌های پیش رو و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۹۴۳۷۵
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر قرآن کریم، سلامت جامعه، روز معلم و رویداد‌های پیش رو و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، به شرح زیر است:


اروپای امروز می‌تواند بمیرد/، نظم نوینی در جهان در حال رخ دادن است/غرب محور نظم نوین جهان نیست/ما از طرح نور نیروی انتظامی، در جهت صیانت از عفاف و حجاب جامعه حمایت می‌کنیم
خدای متعال برای حفظ سلامت جامعه و استحکام بخشی به جامعه اسلامی قوانینی را در قرآن کریم وضع کرده که باید مورد عنایت و توجه افراد جامعه قرار گیرد، در آیه ۱۹ سوره نور می‌فرماید:" إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ کسانى که دوست مى‏دارند زشتی‌ها و گناهان قبیح در میان افراد با ایمان اشاعه یابد عذاب دردناکى در دنیا و آخرت دارند.

قابل توجه اینکه نمیفرماید: کسانى که اشاعه فحشاء دهند، بلکه مى‏گوید" دوست دارند که چنین کارى را انجام دهند" و این نهایت تاکید در این زمینه است.
از نظر مفهوم لغوى چنان که" راغب" در" مفردات" گوید:" فحش" و" فحشاء" به معنى هر گونه رفتار و گفتارى است که زشتى آن بزرگ باشد، و در قرآن مجید نیز گاهى در همین معنى وسیع استعمال شده مانند وَ الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ‏:" کسانى که از گناهان بزرگ و از اعمال زشت و قبیح اجتناب مى‏کنند ... " (سوره شورى آیه ۳۷)؛ و به این ترتیب وسعت مفهوم آیه کاملا روشن مى‏شود. اما اینکه می‌فرماید: آن‌ها عذاب دردناکى در دنیا دارند ممکن است اشاره به حدود و تعزیرات شرعیه، و عکس العملهاى اجتماعى، و آثار شوم فردى آن‌ها باشد که در همین دنیا دامنگیر مرتکبین این اعمال مى‏شود، علاوه بر این محرومیت آن‌ها از حق شهادت، و محکوم بودنشان به فسق و رسوایى نیز از آثار دنیوى آن است.

و، اما عذاب دردناک آخرت دورى از رحمت خدا و خشم و غضب الهى و آتش دوزخ مى‏باشد؛ و در پایان آیه مى‏فرماید:" و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید" (وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏). او از عواقب شوم و آثار مرگبار اشاعه فحشاء در دنیا و آخرت به خوبى آگاه است، ولى شما از ابعاد مختلف این مساله آگاه نیستید.

او مى‏داند چه کسانى در قلبشان حب این گناه است و کسانى را که زیر نامهاى فریبنده به این عمل شوم مى‏پردازند مى‏شناسد، اما شما نمى‏دانید و نمى‏شناسید.

از آنجا که انسان یک موجود اجتماعى است، جامعه بزرگى که در آن زندگى مى‏کند، از یک نظر همچون خانه او است، و حریم آن همچون حریم خانه او محسوب مى‏شود، پاکى جامعه به پاکى او کمک مى‏کند و آلودگى آن به آلودگیش.

روى همین اصل در اسلام با هر کارى که جو جامعه را مسموم یا آلوده کند شدیدا مبارزه شده است. اگر مى‏بینیم در اسلام با غیبت شدیدا مبارزه شده یکى از فلسفه‏هایش این است که غیبت، عیوب پنهانى را آشکار مى‏سازد و حرمت جامعه را جریحه دار مى‏کند.

اگر مى‏بینیم دستور عیب‏پوشى داده شده یک دلیلش همین است که گناه جنبه عمومى و همگانى پیدا نکند. اگر مى‏بینیم گناه آشکار اهمیتش بیش از گناه مستور و پنهان است تا آنجا که در روایتى از امام على بن موسى الرضا ع مى‏خوانیم: المُذِیعُ بالسیّئةِ مَخذُولٌ و المُستَتِرُ بالسیّئةِ مَغفورٌ لَهُ " آن کس که گناه را نشر دهد مخذول و مطرود است و آن کس که گناه را پنهان مى‏دارد.

مشمول آمرزش الهى است" و اگر مى‏بینیم در آیات قرآن موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده نیز دلیلش همین است. اصولا گناه همانند آتش است، هنگامى که در نقطه‏اى از جامعه این آتش روشن شود باید سعى و تلاش کرد که آتش خاموش شود، اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه‏اى به نقطه دیگر ببریم، حریق همه جا را فرا خواهد گرفت و کسى قادر بر کنترل آن نخواهد بود.

از این گذشته عظمت گناه در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگی‌ها خود سد بزرگى در برابر فساد است، اشاعه فحشاء و نشر گناه و تجاهر به فسق این سد را مى‏شکند، گناه را کوچک مى‏کند، و آلودگى به آن را ساده مى‏نماید. ترویج بی حجابی و کشف حجاب در همین راستا است، عده‌ای ترویج و تبلیغ می‌کنند، عده‌ای دفاع می‌کنند، این وعده غذایی که خدا داده برای آن‌ها هم متصور است.

چون اشاعه گناه در جامعه می‌کنند. در حدیثى از پیامبر اسلام (ص) مى‏خوانیم: مَن أذاعَ فاحِشَةً کانَ کمُبتَدِئها، و مَن عَیَّرَ مُؤمِنا بِشَیءٍ لَم یَمُتْ حَتّى یَرکَبَهُ " هر کس زشت کارى و گناهى را فاش کند، مانند کسى است که آن را انجام داده است و هر که مؤمنى را به چیزى سرزنش کند، نمیرد تا خود مرتکب آن شود " جعل و پخش شایعات دروغین و نگران کننده یکى از مهمترین شاخه‏هاى جنگ روانى توطئه‏گران است.

هنگامى که دشمن قادر نیست از طریق رویارویى صدمه‏اى وارد کند دست به پخش شایعات مى‏زند، و از این طریق افکار عمومى را نگران و به خود مشغول ساخته و از مسائل ضرورى و حساس منحرف مى‏کند. شایعه‏سازى یکى از سلاحهاى مخرب براى جریحه‏دار ساختن حیثیت‏ نیکان و پاکان و پراکنده ساختن مردم از اطراف آن‌ها است.

از روایات متقن و مقبول برای فریقین، حدیث سفینه پیامبر (صلی الله علیه و آله) است: «مَثَلُ اَهْلِ بَیْتِی کَسَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَى».

از این حدیث استفاده مى‌شود: لازم است در هر زمانى تا روز قیامت، کسی از اهل بیت عصمت و طهارت وجود داشته باشد تا براى امت اسلامى امکان دسترسی به کشتى نجات اهل بیت (ع) فراهم باشد.

به همین جهت وجود مبارک امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) به "کشتی نجات" تشبیه شده است، این تشبیه نورانی، هم راه‌نمایی و هدایت است؛ و هم بشارت و امید.

راه‌نمایی است، چون به ما می‌آموزد، در تلاطم‌ها و طوفان‌های زندگی، خودت را برسان به کشتی نجات. خدای متعال، وجود نازنین حضرت را کشتی نجات قرار داده، یعنی آن حضرت به امر پروردگار به دنبال کسانی است که از لحاظ روحی یا جسمی در معرض غرق شدن هستند. همچنین بشارت و امید است، چون هر چه تلاطم‌ها و طوفان‌های زندگی، سنگین و سهمگین باشد، در مقابل عظمت وجود مبارک امام زمان علیه السلام، کوچک است.

اولین گام برای اتصال به حضرت «سَفِینَةَ النَّجَاةِ»، دعای فرج است. خود حضرت فرمودند: «اَکثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فإنّ ذلِکَ فَرَجُکُم» (الاحتجاج، ج۲، ص۲۸۴). آیت الله بهجت در نقل تشرف شخصی گفتند که حضرت فرمود: "یکی از آن کار‌هایی که خیلی مورد توجه واقع می‎شود، این است که به محض این‎که صدای اذان بلند شد، دعای «اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّکَ...» را بخوانی! بزرگواران توجه به امام زمان (عج) باید در جامعه پررنگ شود، در زندگی‌ها دیده شود، در عمل‌ها نمایان شود. امید است حضرت به همه ما و جامعه ما عنایت خاص داشته باشد.

امروز جمعه ۷ اردیبهشت مصادف با ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای علت نام گذاری این مناسبت به خاطر نبرد جوانمردانه‌ی امیرالمومنین علی علیه السلام با عمر بن عبدود در جنگ خندق بود و آن حدیث معروف ضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن، اصولا ورزش‌هایی مانند ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای بخاطر وابستگی اش به مولا امیرالمومنین علیه السلام و فضایی که از شعر و ضرب و این‌ها دارد پسندیده است خیلی توصیه می‌شود که ما هم در ماهدشت فضایی را داریم، اما مناسب نیست، درخواستی از شهردار محترم داریم که فضایی مناسب در زمین مناسب ان شاءالله مهیا شود و خاص این ورزش ارزشمند ساخته شود. ضمن تشکر از تلاش‌های شبانه روزی ایشان و همکاران محترم شان که در مسیر اصلاح زیرساخت‌های اصلی شهر چه بلحاظ بودجه‌ای و چه فنی اقدامات خوبی را به ثمر رسانده اند.


۱۱ اردیبهشت روز کارگر، / تبریک به همه کارگران غیرتمند این سرزمین // «کار» به علت تأمین کردن همه نیاز‌ها و لوازم زندگی مردم و کشور اهمیت دارد و در واقع حیات جامعه وابسته‌ی به آن است، اما اگر کارگر نباشد، از کار و آثار آن و پیشرفت و شکوفایی کشور خبری نیست بنابراین ارزش کارگر، ارزش حیات جامعه و زندگی مردم است. بنابر این ارزش کارگر در جامعه باید برجسته شود.

اگر بخواهیم به اهمیت کار و کارگر واقف شویم باید بدانیم نیاز حیاتی کشور و جامعه به کار است، نباشد جامعه، جامعه‌ای مرده است و از طرفی نیاز کارگر به کار برای اداره زندگی است یعنی اقتصاد خانواده‌ی او وابسته به کارکردن است و همچنین نیاز روحی انسان به کار و تأثیر کاملاً محسوس کار در رفع و جلوگیری از بروز انواع فساد‌ها و آسیب‌های اجتماعی، نشان‌دهنده اهمیت فراوان برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و اقدام برای تولید کار و اشتغال حقیقی و امنیت شغلی برای کارگران است. از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پول‌ها و ثروت‌های بادآورده، واسطه‌گری، سوداگری، دلال‌بازی، رشوه، ویژه‌خواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.

وجود مصادیقی از مُترَفین و انسان‌های غرق در ثروت و فساد و غرور در جامعه، ناشی از قطع شدن ارتباط درآمد با کار و تلاش، باید تمام توان را گذاشت تا در این زمینه فرهنگسازی انجام گیرد البته کار بسیار دشوار و بلندمدتی است، اما کاملاً ضروری است و حرکت در مسیر با فساد هر گامش، گامی در ایجاد این فرهنگ است یعنی فرهنگ کار و تلاش.

به مدد الهی و همت مردم روز‌های پر افتخاری و بهتر از گذشته را درک خواهیم کرد.

حضرت آقا در دیدار اخیر با کارگران فرمودند: در این جهش تولید که امسال نامگذاری شده، رکن اصلی کارگران هستند، فرمودند: نقش یک کارگر ماهر و باروحیه و پُرانگیزه، در جهش تولید، یک نقش غیر قابل انکار است و نقش مهمّی دارد و همچنین کارآفرین، فرموند، کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی. امروز ما دچار یک نبرد اقتصادی هستیم، یک جنگِ اقتصادی است؛ این جنگ هم مثل جنگ هشت‌ساله‌ی اوّل انقلاب جنگ تحمیلی است؛ آن جنگِ نظامیِ تحمیلی بود، این جنگِ اقتصادیِ تحمیلی است.

آمریکا یک جور، کشور‌های همراه آمریکا یک جور، با ایران اسلامی، با جمهوری اسلامی، در واقع دارند میجنگند؛ در این جنگ اقتصادی‌ای که ما داریم، خطّ مقدّم و جبهه‌ی جلوییِ خط، متعلّق به کارگر و کارآفرین است؛ فرمودند: شما که دارید با آمریکا مبارزه میکنید، قدر کار خودتان را بدانید؛ یعنی کارگر و کارآفرین در خطّ مقدّم این مبارزه هستند.

هرچه شما خوب کار کنید، هرچه به خوب کار کردنِ شما کمک بشود در این نبرد اقتصادی مؤثّر است که این کمک به حوزه مسئولین برمیگردد که واقعا مدد برسانند، تسهیل کنند با برنامه ریزی و نظارت درست حوزه معیشت کارگران را مدیریت کنند تا ان شاءالله فتح خرمشهر دیگری در این جنگ تحمیلی رخ دهد و ورق را به مدد الهی برگرداند.

۱۲ اریبهشت سالروز شهادت اسطوره بصیرت و تقوا علامه شهید مرتضی مطهری (ره) است که نامگذاری شده به روز معلم، این قشر مهم و ارزشمند و تاثیر گذار.

چند نکته کوتاه؛ در این زمینه، اولا خود معلم باید بداند در کجا ایستاده است و در چه جایگاه قرار گرفته است و ارزش کارش را بداند، این خیلی مهم است یعنی این جایگاه ارزشگذاری ریالی ندارد که بخواهیم سطح آن را پایین بیاوریم در این چارچوب‌ها خرجش کنیم، عمر فرزندان این مملکت در اختیار شماست، آینده این کشور وابسته به نوع تربیت و رشدی است که شما در همه‌ی زمینه‌ها به او می‌دهید، بنابراین حساسیت کار شما هم بسیار بالاست لذا نگاه به الان نباید کرد، با نگاه به آن آینده باید پیش رفت.

ثانیا مسئولین مرتبط، باید ارزش و جایگاه را درک کنند و متناسب با آن با معلمین رفتار کنند، این قشر زحمتکش و فداکار، در برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها اولویت را معلمین بدانند، این قشر بسیار موثر و کارآمد.

ثالثا مردم عزیز، قدر این اشخاص فرهیخته‌ی جامعه خودشان را بدانند و قدرشناسی کنند، در جامعه ارزش مقام معلم باید رفیع شود و همه به آن احترام بگذارند.

از تلاش همه‌ی معلمین گرانقدر سپاسگزاری و قدرشناسی می‌کنیم.

نکته‌ای هم در خصوص مسائل جهانی عرض کنم، پیش بینی حضرت آقا که البته پیش بینی نبود، خبر از واقعیتی بود که او زودتر از همه متوجه شد و بیان کرد و در تدارک و مهیا کردن کشور اسلامی ایران برآمد با بیان و طرح ریزی و هوشیار باشی که به مسئولین دادند، فرمودند، نظم نوینی در جهان در حال رخ دادن است و غرب محور آن نیست و غرب روز به زوال نمیتواند بار این تغییر را بدوش بکشد، فرمودند، خودتان را برای این نظم نوین جهانی آماده کنید، و جریانات اخیر غزه و حمله ایران به اسرائیل و حمایت جهانی که الان شکل گرفته در جای جای جهان و رخداد‌های دیگر، آن‌هایی که مسائل جهانی را واقع بینانه و به خوبی رصد می‌کنند، می‌فهمند که اتفاقی در حال رخ دادن است و نشانه‌های آن دارد، قوت می‌گیرد. این چند روز می‌بینید در دانشگاه‌های مطرح آمریکا و فرانسه دانشجویان و اساتید و کارکنان بخش قابل توجهی درحمایت از فلسطین تجمع به پا کردند و همان نظام‌هایی که در داخل ایران در فتنه‌ها نسبت به دانشجویان موضع می‌گرفتند الان در داخل دانشگاه‌ها می‌بینید که چگونه سخت با آن‌ها برخورد می‌شود!

برخی‌ها زمانی که حضرت آقا نامه می‌نوشتند به جوانان غربی – آمریکایی و اروپایی – عده‌ای بدخواه تمسخر می‌کردند، ولی الان می‌بینید یکی از ثمرات آن ارتباط گرفتن‌ها و آن تلاش مهم برای بیدار کردن وجدان آن‌ها این شده است.

در نظم نوین که به پا شده برخی روسای جمهور کشور‌های اروپایی به زبان جاری کردند، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید: "روزگاری که اروپا انرژیِ خود را از روسیه می‌خرید، تولیداتش را به چین می‌سپرد و امنیتش را از آمریکا تأمین می‌کرد، گذشته.

باید درباره این واقعیت که اروپای امروز ما فناشدنی است، صریح باشیم.

اروپای امروز می‌تواند بمیرد؛ این اتفاق می‌تواند رخ دهد و همه‌چیز تنها به انتخاب‌های امروز ما بستگی دارد. برای هم‌سازشدن با صحنه ژئوپولتیک جدید باید یک دفاع قابل اتکا برای قاره اروپا ایجاد شود.

اروپا باید دفاع از ارزش‌های خود در کنار متحدانش و همچنین به‌تن‌هایی را یاد بگیرد.

این است واقعیتی که به زبان می‌آورند و مطمئن باشد تفکر منحط لیبرال دمکراسی که غرب را احاطه کرده مانند تفکر کمونیستی که از بین رفت، بزودی از بین خواهد رفت و پرچم اسلام ناب محمدی به اهتزاز در خواهد آمد.

ما از طرح نور نیروی انتظامی که در جهت صیانت از عفاف و حجاب جامعه راه افتاده، با قوت حمایت می‌کنیم و از همه‌ی مسئولین می‌خواهیم با تمام توان وارد عرصه شوند و کمک کنند، دوباره ارزش‌های اسلام و احکام اسلامی مورد هجمه قرار نگیرد و دفاع جانانه و فداکارانه‌ای را از احکام اسلام داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار