رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا گفت: میزان تجارت ایران با کشورهای آفریقایی اکنون نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که در مقابل حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این قاره، رقمی ناچیز به شمار می رود، درحالیکه آفریقا ظرفیت جذب تمام انواع کالاهای ایرانی را دارد.
کد خبر: ۹۵۹۳۵۷۹
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۵

آفریقا ظرفیت جذب انواع کالاهای ایرانی را دارد

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان خراسان رضوی از مشهد، مسعود برهمن روز یکشنبه در نشست مشترک کمیسیون های «مدیریت واردات و بازرگانی داخلی» و «توسعه صادرات» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با عنوان «تبیین راه‌های تجارت با آفریقا» افزود: دلیل این مهم را می‌توان در عدم رویکرد مناسب در قبال تجارت با کشورهای آفریقایی و تحریم‌ها و موانع پیش روی تجارت در کشورمان جست‌وجو کرد.

وی تاکید کرد: بازار آفریقا شامل ۵۵ کشور است، این قاره ۳۰ درصد معادن دنیا را در خود جای داده و تولیدکننده مواد اولیه کشاورزی و صنعتی است، باید با مطلع کردن فعالان اقتصادی کشور از ظرفیتهای تجاری چشمگیر قاره آفریقا تلاش کنیم که حضور خود در این بازار را افزایش داده تا سهم بیشتری از آن نصیب کشورمان شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا با اشاره به افزایش توجه فعالان اقتصادی کشور به حضور در بازار آفریقا عنوان کرد: در سال‌های گذشته فعالان بسیار کمی در این بازار حضور پیدا می‌کردند، اما امروزه با توجه به کاهش مصرف و رکود بازار داخلی، تمایل شرکتها به صادرات تولیدات خود به سایر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، برای حضور موثر در این بازار لازم است تا دخالت‌های دولتی از میان برود و دولت تنها نقش تسهیل‌گر و تأمین کننده زیرساخت‌ها را داشته باشد و تجار و فعالان بخش خصوصی بتوانند آزادانه در این بازارها فعالیت کنند.

برهمن ادامه داد: فضای کار در قاره آفریقا در همه زمینه‌ها وجود دارد، با این حال پیش‌ نیازهای حضور در این بازار، تهیه یک برنامه و نقشه راه مدون است، در این راستا ابتدا باید ظرفیت‌های نسبی و مطلق کشورمان احصاء شده و بازارهای محصولات و خدمات ارزیابی گردد.

وی بیان کرد: برای حضور در یک بازار جدید، نیازمند آمار و اطلاعات قابل استناد و معتبر و نیروهای فنی و مشاورانی هستیم که به رصد بازارها بپردازند، یکی از برنامه‌های ما برای حضور موثرتر در بازار آفریقا این است که هریک از استان‌های کشور تمرکز خود را بر ارتباط با یکی از کشورهای این قاره بگذارند و در این خصوص، اتاق مشترک ایران و آفریقا نقش تسهیل کننده دارد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا همچنین از حضور در نمایشگاه‌ها، سفر هیات‌های تجاری و ایجاد نمایشگاه دائمی از ظرفیت‌های اقتصادی استان در این کشورها، به عنوان اقداماتی در راستای افزایش تبادلات تجاری با کشورهای این قاره نام برد.

وی گفت: هم‌اکنون خط‌های منظم کشتیرانی به شرق آفریقا به صورت منظم و ماهیانه وجود دارد. همچنین قرار است پروازهای مستقیم به تعدادی از کشورها ایجاد شود، اما در حال حاضر می‌توان با پروازهای واسطه به این کشورها سفر کرد، افزون بر این تاکنون ۱۰ مرکز تجاری در آفریقا ایجاد شده است و این آمادگی وجود دارد که مشاوره و کمک‌های لازم به فعالان اقتصادی از طریق این مراکز ارائه شود.

حمل‌ و نقل کالا و انتقال ارز؛ ۲ چالش عمده تجارت با آفریقا

آفریقا ظرفیت جذب انواع کالاهای ایرانی را دارد

رییس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه آفریقا قاره مهمی برای تجارت جهانی است، گفت: در تجارت با کشورهای آفریقایی با چالش‌هایی از جمله فاصله زیاد و دشواری نقل‌ و انتقال ارز مواجه هستیم؛ اما ظرفیتهای خوبی برای توسعه تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد.

سعید بامشکی اظهار کرد: از آنجا که واردات و صادرات دو بال تجارت خارجی هستند، باید به فکر ایجاد تراز تجاری مناسب در تجارت با کشورهای این قاره باشیم، به طور قطع توسعه صادرات بسیار مهم است؛ اما باید در راستای متناسب سازی تراز تجاری خود از طریق واردات کالاهایی از جمله محصولات غذایی، کشاورزی و معدنی از این قاره اقدام کنیم.

محمدحسین روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به لزوم پرهیز از تداخل رویکرد سیاسی با برنامه‌های تجاری در مراودات اقتصادی با قاره آفریقا اظهار کرد: کشورهای این حوزه برای فعالیت اقتصادی درازمدت بسیار مناسب هستند و بازار مطلوبی برای کالاهای کشور ما به شمار می‌روند؛ لذا ضروری است از اعمال رویکرد سیاسی دربرنامه‌ریزی برای تعاملات تجاری با این کشورها پرهیز شود.

عبدالله یزدانبخش، رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه، با اشاره به مشکلات موجود در مسیر تولید و تجارت، بیان کرد: هم‌ اکنون واردات و صادرات و صنعت کشور درگیر کمبود منابع مالی و چالش‌های ارزی است و امیدواریم در سال جدید و در راستای تحقق شعار سال این مشکلات کاهش پیدا کند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست رفع تعهد ارزی را مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان برشمرد و گفت:در این شرایط، پذیرش تمامی ریسک‌ها برای صادرات کالا و خدمات به کشورهای آفریقایی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و صادرکنندگان کشور نمی‌توانند از فرصت‌های موجود در این بازار بکر استفاده کنند، البته گفت‌وگوهایی برای معافیت صادرات زیر یک میلیون دلاری از رفع تعهد ارزی با دولت شده است که در صورت تحقق می‌تواند بهبودی اندک در این شرایط ایجاد کند؛ اما نمی‌توان آن را درمانی قطعی قلمداد کرد.

حسین محمدیان تاکید کرد: باید توجه کرد که در صورت رفع تمام محدودیت‌های صادراتی کشور، امروز چیزی برای صادرات نداریم؛ چراکه تمام مزیت‌های صادراتی خود از جمله زعفران، پسته و فرش را از دست داده‌ایم.

صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی

معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به اهمیت بازار بکر آفریقا برای ایران اشاره کرد و گفت: هدف گذاری صادراتی استان در سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با اولویت ۱۵ کشور همسایه بود که بیش از این میزان محقق شد و صادرات استان به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. هدفگذاری صادراتی استان در سال جاری نیز یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار است.

علی غفوری مقدم افزود: در کنار استراتژی حفظ بازارهای موجود به دنبال توسعه بازار هستیم و یکی از اولویت‌های ما در این راستا بازار بکر قاره آفریقا است، با وجود محدودیت‌های مالی و حمل‌ونقل، اما پتانسیل‌های بسیاری جهت تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد.

وی به بیان اقدامات انجام شده در راستای توسعه تجارت با آفریقا و برپایی همایش ها و برنامه ریزی های انجام شده دراین خصوص گفت: در راستای متناسب‌سازی تراز تجاری با کشورهای آفریقایی می‌توان نسبت به واردات محصولات کشاورزی و معدنی مورد نیاز کشورمان اقدام کرد.

نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به شناخت محدود فعالان اقتصادی از قاره آفریقا و فرصت‌های تجاری موجود در آن اشاره کرد.

مرتضی قندچی گفت: در راستای توسعه روابط تجاری با این قاره، لازم است اقداماتی از جمله تعیین تعرفه ترجیحی گمرکی با کشورهای این حوزه و تسهیل حمل‌ونقل میان ایران و کشورهای آفریقایی انجام گیرد.

مشاور بین‌الملل اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز در این نشست گفت: در حال حاضر، با کشورهای محدودی در این قاره مراودات تجاری داریم، آفریقایی‌ها خواهان خدمات فنی و مهندسی ما هستند.

امیر حامد رضایی افزود: آنان این درخواست را دارند که فعالیت‌های اقتصادی با مسائل سیاسی ترکیب نشود، بخش خصوصی واقعی در این کشورها حضور پیدا کند و انتقال تکنولوژی انجام شود.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار