خبرهای داغ:

صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی به ۳۵ کشور جهان

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از این استان به بیش از ۳۵ کشور جهان صادر شده است.
کد خبر: ۹۵۹۲۲۸۱
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی به ترتیب به کشورهای عراق، امارات متحده، پاکستان، روسیه، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بوده است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به صادرات نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی عملکرد خوبی داشته است به طوری که صادرات محصولات کشاورزی استان از نظر ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد افزایش دارد.

فتحی افزود: از لحاظ وزنی نیز صادرات محصولات کشاورزی به ۳۴۵ هزار تن رسیده که ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

وی یادآور شد: خشکبار (107 میلیون دلار)، شیرینی جات، شکلات، فرآورده‌های غلات(80 میلیون دلار)، صنایع تبدیلی (67 میلیون دلار)، گل و گیاه دارویی(3.2 میلیون دلار)، محصولات حیوانی(1.2 میلیون دلار)، محصولات لبنی(13 میلیون دلار) ، میوه و تره بار (29 میلیون دلار) و سایر(61 میلیون دلار) از بیشترین محصولات و فرآورده های کشاورزی صادر شده از آذربایجان شرقی در سال گذشته بوده است.

فتحی ادامه داد: قابلیت صادرات انواع تولیدات به سایر کشورها در بخش باغبانی آذربایجان شرقی بسیار بالا است به نحوی که استان در محصولات باغی همچون کشمش و سیب درختی به دلیل کیفیت بالا جزو صادرکنندگان صاحب جایگاه در بازارهای جهانی است و قیمت محصولات باغی همچون سیب نسبت به رقبا حدود ۲۰ درصد بالاتر است و بررسی ها حاکی از آن است که بیش از ۴۰ درصد محصولات باغی استان فرصت صادراتی دارند.

وی یادآور شد: سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور از نظر ارزشی 5.7 درصد و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از کشور از نظر وزنی ۳.۹ درصد است.

فتحی با بیان اینکه بیشترین ارزاوری در بخش خشکبار به ازای هرکیلو گرم 1.8 دلار است گفت: ارزآوری هرکیلو محصول صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به طور متوسط یک دلار است در صورتی که ارزآوری هرکیلو محصول صادراتی بخش کشاورزی کشور به طور میانگی 0.74دلار است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها