خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام نجاری:

اوج عرفان ائمه معصومین(ع) در عاشورا جلوه‌گر است

همدان-مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین(ع) همدان ائمه معصومین(ع) را در اوج عرفان دانست و گفت: نمونه‌ بارز این عرفان در عاشورا جلوه‌گر شده است.
کد خبر: ۹۵۹۰۳۵۸
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام الیاس نجاری در جمع پاسداران سپاه انصار الحسین(ع) همدان با اشاره به تفسیر آیه ۲۳ سوره حدید اظهار کرد: این آیه در باب زهد و رضا مطرح می‌شود و هر کدام از این دو مقام در زندگی اهل بیت(ع) و عرفا جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی سیره و سبک زندگی امام خمینی(ره) را الگویی کم نظیر دانست و عنوان کرد: انسان باید به جایگاهی برسد که به دست آوردن یا از دست دادن مادیات او را خوشحال یا ناراحت نکند و امام خمینی (ره) به این مقام و معرفت رسیده بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین(ع) همدان با بیان خاطره‌ای از امام خمینی (ره) اشاره و تصریح کرد: ایشان وقتی سوار بر هواپیما از پاریس عازم ایران بودند در پاسخ به خبرنگار گفتند هیچ احساسی ندارم و هنگامی که فرزندشان را شهید کردند آن را از الطاف خفیه الهی دانستند و حتی کلاس درس خود را تعطیل نکردند که این نشانگر اوج عرفان و معرفت دینی این شخصیت بزرگوار است.

وی مقام رضا را از مقام صبر و تسلیم از  دیدگاه امام خمینی(ره) بالاتر دانست و گفت: انسان باید به معرفتی برسد که بلا هم برای او لذت‌بخش باشد زیرا ذات خداوند جمیل است و از ذات جمیل هیچگاه فعل نازیبا صادر نمی‌شود.

نجاری در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت مقام صبر و رضا اشاره کرد و افزود: هنگامی که امام محمد باقر(ع) از صحابه رسول خدا جابر بن عبدالله انصاری عیادت کرد و احوال او را جویا شد، جابر گفت من در حالی هستم که پیری را بیشتر از جوانی  و مرگ را بیشتر از زندگی و بیماری را بیشتر از سلامتی دوست دارم و امام در پاسخ گفت اگر خدا اراده کند که من بمیرم مرگ را بیشتر دوست دارم و اگر اراده بر زنده ماندن من باشد حیات را بیشتر دوست دارم؛ از این روایات دریافت می‌شود که جابر در مقام صبر بوده ولی امام محمد باقر(ع) در مقام رضا قرار داشتند.

وی گفت: سبک زندگی ما باید مطابق آیه ۲۳ سوره حدید باشد، زیرا زمانی انسان به آرامش حقیقی می‌رسد که راضی به قضا و قدر پروردگار باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین(ع) همدان مقام رضا را از نگاه اهل ظاهر و اهل حقیقت متفاوت دانست و افزود: خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب خود مقام رضا را آرامش داشتن در قول، فعل، ظاهر و دل می‌داند.

وی به مقام رضا در زندگی عرفا اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی هیچ گاه در زندگی چیزی را برای خود نخواست بلکه همواره راضی به رضای خداوند بوده است.

نجاری ائمه معصومین(ع) را در اوج عرفان دانست و خاطرنشان کرد: نمونه‌ بارز این عرفان در عاشورا جلوه‌گر شده است به طوری که حضرت زینب (س) با تحمل آن همه سختی و مصائب می‌فرمایند «ما رأیت الا جمیلا».

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار