خبرهای داغ:
احیای سوغاتی ازیادرفته توسط یک جوان اردبیلی:

اردبیل عشق من بود، می‌خواستم بدرخشد

هر اشتغالی که تاکنون ایجاد شده ریالی برای دولت هزینه نداشته و حتی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه نکردیم. همه ۵ نفری که اکنون در این کارگاه تولید حلوای سیاه مشغول به کار هستند با سرمایه‌های خود کارگاه مشغول به کار شدند و اگر این رویه در هر شهر و استان به کار گرفته شود مشکل اشتغال حل خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۹۰۲۸۸
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، وقتی که در سفر هستید حتما به این فکر خواهید افتاد که برای اعضای خانواده یا دوســتان خود ســوغاتی آن شهر را تهیه کنید تا اطلاع دهید که به یادشان بودید. اگر ســفری به منطقه شــمالی کشــور دارید حتما باید سوغاتی کلوچه و زیتــون خریداری کنید. این سوغاتی در مشهد مقدس به زرشک و زعفران خلاصه می‌شود. در یزد به قطاب و باقلوا و در ساوه می‌توان به انار اشاره کرد. البته همه شهر‌های ایران سوغاتی‌هایی خاص دارد، اما اردبیل مدت‌ها بود که فاقد سوغاتی خوراکی بود و یک جوان با ایده‌ای جالب توانســت دوباره سوغاتی این شهر را احیا کند.

حلوای ســیاه یکــی از ســوغاتی‌های پرطرفدار اســتان اردبیل بــود که با تغییر نسل به فراموشی سپرده شد، اما یک جوان ۳۹ ساله توانست این سوغاتی را به اردبیل بازگرداند. اکبر محمدیان، فعال اقتصاد مقاومتی و کارآفرین موفق در اســتان اردبیل از سال ۹۲ کار خود را به صورت رســمی آغاز کرد. وی برای شروع این کار دو سالی مشغول تحقیق در مورد نحوه فعالیــت آن بود که بالاخره در سال ۹۲ اســتارت آن زده شد و توانست حلوای سیاه را به عنوان ســوغات اردبیل برای بــار دیگر معرفی کند. زمانی که می‌خواست کار خــود را آغاز کند هدفش قرار دادن نام اردبیل در بین استان‌های دارای سوغاتی بود و خوشبختانه به این هدف خود رسید.

 

اردبیل عشق من بود، می‌خواستم بدرخشد



محمدیــان درباره فعالیت خود می‌گوید: زمانی که قصد استارت کار را داشــتم هیچ سرمایه‌ای در اختیارم نبود، اما دســت از تلاش برای تحقیقاتم برنداشتم و بالاخره در ســال ۹۲ با ســرمایه اندکی که پس انــداز کرده بــودم اولین محصول خــود را روانه بازار کردم. این محصول در ابتدا با اســتقبال زیادی مواجه شد به طوری که در هفته‌های اول نتوانستم پاسخگوی نیاز بازار باشد. این جوان ۳۹ ســاله می‌افزاید: بعد از اینکه شــرایط عادی شــد تبلیغاتی در ســطح شهر صورت گرفت که با موج دوباره‌ای از تقاضا روبه رو شدیم. در آن زمان اقدام به جذب نیرو کردیم و فعالیتمان به صورت کارگاهی آغاز شد. تفاوت محصول تازه ما با نمونه‌های قبلی که در ســال‌های بسیار دور پخت می‌شد در ترکیب محصولاتی است که در آن به کار می‌رود. در حلوای سیاهی که جدیدا تولید می‌کنیم و به عنوان سوغات اردبیل شناخته  شده اســت به دلیل اینکه قبلا از شیره انگور و شیره خرما استفاده می‌شد و خیلی با مزاج همه افراد سازگاری نداشــت ترکیبات آن را تغییر دادیم.

ترکیبات جدید حلوای سیاه:
محمدیان با اشــاره بــه اینکه مزاج‌های مختلــف را برای تولید محصولمان در نظر گرفتیم تصریح می‌کند: ترکیبــات فعلی حلوای سیاه، شامل آرد سبوسدار گندم، جوانه گندم، شــیره شکر و آب و ادویه جات با بخشــی از خشک بار اســت که یک محصــول کامل و مقوی را تشکیل می‌دهد؛ مکملی که برای بســیاری از ورزشکاران و افرادی که نیاز به یک میان وعده مقوی دارند مناسب است. وی می‌گوید: چندین سال بود که کســی روی این محصول کار نکرده بــود و احیای یک محصول ازیادرفته بســیار ســخت به نظر می‌رسد. روزی که تصمیم گرفتم اردبیل را با یک سوغاتی خوراکی معرفی کنم موانع زیادی سر راهم قــرار گرفت، اما با این حال هر روز اتفاقات خوب را متصور می‌شــدم و توانستم بالاخره به این خواسته خود جامه عمل بپوشانم.

افزایش نگهداری محصول:
این کارآفریــن ادامه می‌دهد: مدت محصولات ســنتی معمولا مانــدگاری کوتاهــی دارند از این رو برخــی افــراد نمی‌توانند برای سفر‌های دور خود از این محصول بهره ببرند. در این راســتا ســعی کردیم از محصولات سنتی فاصله بگیریم و وارد فاز صنعتی شــویم. مهمترین اصلی که در این زمینه مدنظــر داشــتیم حفــظ اصالت محصول بود که خدا را شکر موفق هم بودیم. وی با اشاره به اینکه حلوای سیاه یک تقاضای جدید در بازار استان اردبیل ایجاد کرد و باعث افزایش اشتغال شد می‌گوید: یک محصول تازه، وارد بازار اردبیل شــده بود و یک تقاضــا و عرضه جدید به بازار تزریق شــد. این در حالی بود که در گذشته کسی سراغ تولید این محصول نرفته بود و نقطه موفقیت ما در تولید حلوای سیاه تحقیقاتی بود که در این زمینــه انجام داده بودیم. افرادی که اکنون در کارگاه تولید حلوای سیاه مشغول به کار هســتند حدود ۵ نفر هســتند و ۲۷ فروشــگاه در سطح کشور این محصول را ارائه می‌کنند.

محمدیــان دربــاره توزیــع محصولات خود در شهر‌های دیگر می‌گوید: سال ۹۵ بود که متوجه شدیم کارمان خیلی سنتی است و باید تغییر رویه را اعمال کنیم. در این زمینه از بسته بندی‌های نوین بهره گرفتیم تا بتوانیم صفر تا صد محصول دست خودمان باشد. در بخش بسته بندی و کانال توزیع نیز از نیرو‌های زبده اســتفاده کردیم و این کار ما باعث شــد تا هزینه‌های تولید حلوای سیاه به صورت صنعتی کاهش یابد. این کاهش هزینه تولید در قیمت تمام شده ما نیز تأثیر گذاشت و با افزایش تقاضا همراه بود. کاری که برخی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها انجام می‌دهند، اما در بخش کاهش قیمت تغییراتی را لحاظ نمی‌کنند.

 

اردبیل عشق من بود، می‌خواستم بدرخشد



وی به ظرفیت‌های بزرگ اشــتغال زایی در این صنعت اشــاره می‌کند و می‌گوید: اگر سیســتم تولید حلوای سیاه به صورت کارخانه‌ای باشــد حدود ۳۰ نفر به صورت مســتقیم مشــغول فعالیت خواهند شد و اشتغال غیرمســتقیم این کار حدود ۲۳۰ نفر به صورت دو شــیفت است. ما در حال مقدمات تبدیل کارگاه به کارخانه هستیم که افزایش هزینه‌ها از جمله نرخ ارز باعث شــده تا کمی از بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشــته بودیم ارزش خود را از دست بدهد و منتظر دریافت تسهیلات باشیم. این کارآفرین اقتصــاد مقاومتی با بیان اینکه تاکنون از هیچ کمک دولتی استفاده نکردیم اظهــار می‌کند: هر اشــتغالی که تاکنون ایجاد شده ریالی برای دولت هزینه نداشــته و حتی برای دریافت تسهیلات به بانــک مراجعه نکردیم. همــه ۵ نفری که اکنــون در این کارگاه تولید حلوای ســیاه مشغول به کار هستند با سرمایه‌های خود کارگاه مشغول به کار شدند و اگر این رویه در هر شــهر و اســتان به کار گرفته شود مشکل اشتغال حل خواهد شد.

به دنبال اختراع دستگاهیم: 
محمدیان از ســاخت دستگاه صنعتی تولید حلوای ســیاه به مــا می‌گوید: یک دستگاه صنعتی برای تولید حلوای سیاه نیاز داریم و کار کارشناسی آن به پایان رسیده و در مرحلــه عملیات قرار داریم. امیدواریم با حمایت‌های دولت در این بخش بتوانیم مراحل اختراع و همچنین ساخت آن را به پایان برسانیم تا هدف گذاری اشتغال ۳۰۰ نفــره را در تولید این محصول در اســتان اردبیل محقق سازیم.



انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار