عمارت آصف که با نام «خانه کُرد» در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی کُرد‌ها و گنجینه مردم‌شناسی مردم کُرد، از با ارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است. عمارت آصف که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کُرد، شامل فضا‌ها و غرفه‌های نمایشی موزه‌است، یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های شهر سنندج محسوب می‌شود که هرساله مسافران زیادی را از دیگر نقاط ایران به خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۹۵۸۷۵۲۶
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، استان کردستان که یکی از استان‌های غربی کشورمان به شمار می‌رود، که در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است سروآباد، سنندج، دهگلان، سقز، دیواندره، مریوان، بیجار، بانه، کامیاران و قروه، از شهرستان‌های کردستان به شمار می‌روند. کردستان به عنوان یکی از زیباترین استان‌های ایران شناخته می‌شود.

از طرفی اعتقادات و آداب و رسوم مردم عزیز کردستان زبانزد همه مردم است از طرف دیگر، وجود جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های این استان بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است.

شهر سنندج دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی است که هر ساله در ایام نوروز و در تعطیلات سال میزبان مهمانان زیادی از سراسر کشور است؛ که یکی از این آثار باستانی و تاریخی عمارت آصف است، عمارت آصف وزیری که در سنندج با نام «خانه کرد» نیز معروف است، که از یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی منطقه کردستان و شهر سنندج شناخته شده است این بنای تاریخی در خیابان شاپور نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد.

این عمارت در محله قدیمی شهر سنندج، خانه‌ای زیبا با معماری فوق العاده و منحصر به فرد زندگی قوم کرد را به نمایش گذاشته است. عمارت آصف خان وزیری که با نام خانه کرد شهرت دارد، نامش را از صاحب قدیمی خود گرفته است.

تندیس‌های که در این موزه قرار گرقته نمادی از فرهنگ، هویت، سبک زندگی و پوشش اقوام مختلف مردم کُرد را نشان می‌دهد. تندیس‌های مشاهیر کُرد که هنر هادی ضیاء‌الدینی می‌باشد، معرفی بزرگان و نامداران کردستان است که هر کدام سهم عظیمی در شکوفایی و پیشرفت شهر سنندج داشته‌اند.

شکل‌گیری این عمارت را به چند برهه زمانی تقسیم می‌کنند، ولی در کل می‌توان ادعا کرد که این عمارت در دوره صفویه و توسط «آصف اعظم» یا میرزا علی نقی خان لشکر نویس احداث شده است امروزه از این بنا به‌عنوان موزه استفاده می‌شود. نام آن «خانه کرد» یا «موزه مردم شناسی مناطق کردنشین» است. این عمارت و خانه تاریخی در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در حیاط بیرونی این عمارت، حمام تاریخی عمارت قرار دارد که بسیار زیبا است. در این حمام می‌توانید ستون‌های سنگی حجاری شده و کاشی‌کاری و تزیینات آهک بری را مشاهده کنید.

همچنین به‌دلیل قرار گرفتن شهر سنندج در منطقه سرد و کوهستانی، بخش اصلی خانه کرد در شمال حیاط و رو به قبله به‌گونه‌ای ساخته شده است که بتواند از تابش خورشید بیشترین بهره را ببرد و سقف‌های آن نیز برای کاهش سرما در طول زمستان به‌صورت دوجداره ساخته شده است. اگر به شهر سنندج سفر کردید، خانه کرد یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی و جا‌های دیدنی شهر سنندج است که می‌توانید از آن بازدید کنید.

خانه آصف وزیری دارای تزیینات ویژه‌ای مانند ارسی در بخش شاه نشین است و گچ بری نیز در داخل خانه بر بالای پنجره‌ها با طرح‌هایی از طبیعت و طرح‌های اسلیمی است. مقرنس کاری در سرستون‌های ایوان خانه اصلی وجود دارد. مقرنس کاری نوعی طاقچه بندی است که در کنار دیوارها، بخش زیرین گنبد‌ها و سر ستون‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات