کارشناس مسائل اقتصادی سیستان و بلوچستان گفت: مبتنی بر منویات اقتصادی بر حق رهبری انقلاب، اصلی‌ترین راهکار حل مساله و برون رفت از بحران‌های اقتصادی پیش رو در کشور، مردمی شدن اقتصاد است.
کد خبر: ۹۵۸۶۹۴۹
|
۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵

مجتبی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در زاهدان، ضمن تبریک ایام به مناسبت سال نو و تقارن عید نوروز با بهار قرآن، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب هر سال با فرا رسیدن بهار، در پیام نوروزی خویش نامی را برای سال نو خورشیدی انتخاب می کنند تا توجه مردم و مسئولان را بر یک موضوع مهم و اساسی در کشور متمرکز کنند.

وی با اشاره به نامگذاری شعار سال با عنوان«جهش تولید با مشارکت مردم»، افزود: در این سال‌ها تولید در کنار مفاهیمی همچون اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی، رونق و جهش، پشتیبانی و مانع‌زدایی، دانش بنیان و این بار مشارکت مردم قرار گرفته است.

کارشناس مسائل اقتصادی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکید بر اصل مشارکت مردم در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) دور از انتظار نبود؛ چرا که یکی از مهمترین دغدغه‌های امامین انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت جدی مردم در همه عرصه‌ها است و هدف اصلی آن هم تولید قدرت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی با پشتوانه مردمی است.

مردمی سازی اقتصاد و تولید شرط تحقق تبدیل مشکلات و تهدیدها به فرصت

وی اظهار کرد: تولید، رشد و جهش آن موتور پیشرفت و پیشران کشور است و همه مسئولان و مدیران باید نسبت به رفع موانع و تسهیل در جهش تولید کشور تلاش و مجاهدت داشته باشند و مجلس شورای اسلامی هم قطعاً با برنامه ریزی نسبت به تسهیل و رفع موانع در کنار قوه مجریه و همه ارکان کشور اقداماتی خواهد داشت.

شجاعی گفت: هر جا نسبت به حضور و مشارکت مردم در بخش اقتصاد و تولید غافل شدیم عقب ماندگی‌های فراوانی حاصل شد و هر موقع هم به اصل مشارکت مردم در تمامی مراحل پیشرفت کشور توجه کردیم شاهد دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار مهم دست پیدا کردیم.

وی تاکید کرد: مردمی سازی اقتصاد و تولید بسیاری از مشکلات و تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهد کرد و ملت بزرگ ایران ثابت کرده‌اند در مسیر توسعه و پیشرفت کشور مصمم و جدی هستند و مسئولان باید از همه ظرفیت‌های مردمی بهره گرفته و برای تحقق شعار سال( جهش تولید با مشارکت مردم ) مجاهدت و تلاش لازم است.

کارشناس مسائل اقتصادی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: نگاه ویژه‌ رهبر معظم انقلاب در باب ضرورت مشارکت مردم در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی و الزام مردمی کردن اقتصاد ایران برای تحقق اهداف تحول اقتصادی در سال‌های اخیر، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی افزود: چنانچه تاکید بر مباحث و مفاهیم اقتصادی مردم محور مهمی همچون جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی در ۲ سال پی در پی، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید، اقتصاد دانش بنیان و تحول اقتصادی در نامگذاری سال‌های حدود یک دهه‌ اخیر و بیانات و فرمایشات معظم له در دیدار با آحاد مردم و دست اندرکاران و کارگزان نظام، نشان از عمق منویات اقتصادی ایشان مبتنی بر حضور پر شور، جهادی و فراگیر مردم برای پیشبرد اهداف اقتصادی نظام دارد.

شجاعی بیان کرد: کشوری که مانند جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های ظالمانه، ناعادلانه و شوک‌های بیرونی ناشی از کنش‌های کشورهای غربی مواجه است، اگر هر چه بیشتر بتواند قدرت خود را بین اجزای خود پراکنده کرده و نرخ مشارکت در آن بالاتر برود، تاب آوری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن ارتقا خواهد یافت.

وی ادامه داد: مبتنی بر منویات اقتصادی بر حق رهبری انقلاب، اصلی‌ترین راهکار حل مساله و برون رفت از بحران‌های اقتصادی پیش رو در کشور، مردمی شدن اقتصاد است.

شجاعی اظهار کرد: امروزه مشارکت مردمی در اقتصاد ایران قابل قبول نبوده و با موانع جدی مواجه است، با توجه به شعار سال توجه ویژه لازم است تا مشارکت مردم در اقتصاد از شعار خارج شده و در عمل شاهد حضور مردم در تولید باشیم.

وی تاکید کرد: مردمی سازی اقتصاد می‌تواند از طریق اقداماتی انجام شود، اول اینکه دولت باید دخالت خود را در اقتصاد کاهش دهد و به مردم اجازه دهد تا نقش اصلی را در اقتصاد ایفا کنند.

به گفته کارشناس مسائل اقتصادی سیستان و بلوچستان؛ همچنین دولت باید فضای کسب و کار مناسب را برای مردم فراهم کند، این امر شامل تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان و کاهش هزینه های تولید است.

وی ادامه داد: دولت همچنین باید مردم را در زمینه اقتصاد آموزش دهد چرا که این امر می‌تواند منجر به افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی شود، در این اقدامات، خصوصی سازی یکی از راه های کاهش دخالت دولت در اقتصاد است.

شجاعی افزود: مردمی سازی اقتصاد می‌تواند از طریق اقدامات دیگری نیز انجام شود به عنوان مثال، دولت می‌تواند با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، زمینه را برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم کند، این کسب و کارها می توانند نقش مهمی در اشتغال زایی و تولید ایفا کنند.

وی بیان کرد: جهش تولید بزرگترین دغدغه خانواده ها و جوانان فارغ التحصیل یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد، کاهش فرزندآوری، به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی هستند.

کارشناس مسائل اقتصادی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اکنون هم ما برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیازمند مشارکت اجتماعی و حضور مردم در عرصه اقتصادی هستیم؛ بنابراین باید به مساله مردمی کردن اقتصاد و حکمرانی مردم پایه در نظام اقتصادی کشور به‌عنوان یک موضوع راهبردی و ویژه نگاه کنیم.

وی اظهار کرد: عرصه‌های مشارکت اقتصادی مردم، موانع مشارکت اقتصادی مردم، وظایف حاکمیت در تقویت مشارکت اقتصادی مردم باید به‌طور دقیق مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

شجاعی گفت: اقتصاد مردمی، اقتصادی است مبتنی بر مردم و برای همه مردم که در آن امکان نقش‌آفرینی مردم به‌طور عادلانه، شفاف و تبعیض ناپذیر متناسب با توانمندی افراد در هر زمان و مکان را در راستای خلق ارزش اقتصادی و پیشرفت جامعه فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: تولید اگر بخواهد تحقق بخش شعار سال و راه حل برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی و به نوعی جهاد اقتصادی در برابر جنگ اقتصادی دشمن باشد حتما از بایدها و الزاماتی برخوردار خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار