خبرهای داغ:

افزایش تولید بنزین کشور به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز

معاون وزیر نفت گفت: با احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌های موجود تولید بنزین در کشور به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
کد خبر: ۹۵۷۷۱۱۱
|
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵

جلیل سالاری معاون وزیر نفت در حاشیه بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۸ طرح صنعتی و زیست محیطی پالایشگاه آبادان گفت: در ۹ ماهه امسال، بیش از ۱۰۲ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله نفت کشور به مبادی مصرف منتقل شده که از این میان ۵۳ میلیارد لیتر نفت خام و ۴۹.۳ میلیارد لیتر فرآورده نفتی بود.

او افزود: همچنین در بازه زمانی ۹ ماهه امسال ۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور ارسال شده است.

آقای سالاری ادامه داد: انتقال نفت و فرآورده کشور در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۴.۵ درصدی و در مقایسه با شروع به کار دولت سیزدهم، رشد هفت درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وزیر نفت انتقال این مقدار نفت و فرآورده از طریق خطوط لوله کشور معادل تردد بیش از ۴ میلیون تانکر نفت‌کش ۲۵ هزار لیتری در کشور است که صرفه‌جویی افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتری در مصرف نفت‌گاز، صرفه‌جویی ارزی ۸۱۵ میلیون دلاری، تداوم ایمنی، کاهش خطرات جاده‌ای و زیست محیطی را در کشور به‌دنبال داشته است.

این مقام مسئول می‌گوید: در زمینه تولید، استاندارد ما بیش از استاندارد جهانی و حتی تا ۳ برابر است و حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور مصرف می‌شود که رقم بالایی به نظر می‌آید و نیازمند بهینه‌سازی است.

معاون وزیر نفت احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی را همسو با موازات تولید بنزین خواستار شد و گفت: در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی باید گام‌های جدی برداشته شود و طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و تولید و استفاده از خودرو‌های هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

سالاری با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: شرکت ملی پالایش پخش امروز در حوزه برون مرزی تعمیرات اساسی را در کشور ونزوئلا انجام می‌دهد و بیش از یک و ۶ دهم کالا از شرکت‌های دانش بنیان به ونزوئلا منتقل شده است.

او افزود: پالایشگاهی که در ونزوئلا از سوی ایران در حال تعمیر است روزی در اختیار آمریکا بود، ولی امروز با تجهیزات ایرانی در حال تعمیر است.

معاون وزیر نفت توضیح داد: کالا‌های ساخت داخل را به آنجا بردیم و با تولیدات داخلی از جمله کاتالیست ایرانی نه تنها نیاز‌های خودمان بلکه نیاز‌های پالایشگاه‌های فراسرزمینی را نیز برطرف می‌کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به طرح‌های پالایشگاه آبادان گفت: در ۲ ماه آینده با بهره‌برداری از بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان به دستاورد پنج میلیون یورویی نفت و گاز خواهیم رسید ضمن اینکه ۲ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه خواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار