خبرهای داغ:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مراکز سلامت روانی - اجتماعی (سراج) در ۵ شهرستان این استان در دهه فجر آغاز به کار کردند.
کد خبر: ۹۵۷۵۹۶۷
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به راه‌اندازی مراکز سلامت روانی-اجتماعی (سراج) در ۵ شهرستان استان خوزستان همزمان با دهه مبارک فجر گفت: این مراکز، واحد‌هایی با هدف ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات سلامت روانی اجتماعی به جامعه هدف هستند و به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی افراد و رضایت مراجعه کنندگان، بیماران و خانواده آنان کمک می‌کنند.

وی افزود: با راه‌اندازی این مراکز، طیف وسیع‌تری از مراجعان و بیماران زیر پوشش این مراکز قرار گرفته‌اند، همچنین خدماتی که تاکنون با وجود ضروری بودن، جای آنها در نظام ارائه خدمات پایه و تخصصی خالی بوده است، تعریف شده‌اند و زیر پوشش قرار می‌گیرند.

دکتر بختیاری نیا با اشاره به اقدامات این معاونت به منظور استقرار الگوی سراج، ادامه داد: با وزارت بهداشت در خصوص راه‌اندازی مرکز سراج در ۵ شهرستان ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، ماهشهر و اندیمشک مکاتبه شد که متعاقب آن و با توجه به تاکید رئیس جمهور و وزیر بهداشت بر توسعه واحد‌های سلامت روانی - اجتماعی (سراج)، موافقت از سوی مدیرکل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای استقرار ۵ مرکز سراج دریافت و این کار اجرایی شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: انتظار می‌رود به ازای هر شبکه بهداشت و درمان یا مرکز بهداشت شهرستان، یک واحد سراج با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار شکل بگیرد، در صورتی که یک مرکز بهداشت بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد، به ازای این جمعیت یک مرکز تاسیس خواهد شد، البته در مناطق محروم، این سرانه می‌تواند به یک‌چهارم تقلیل یابد.

وی می‌گوید: تشخیص مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها بر عهده معاون بهداشت و با هماهنگی با استانداری و فرمانداری است.

دکتر بختیاری نیا با اشاره به بسته‌های خدماتی که در مراکز سراج ارائه می‌شوند، گفت: این بسته‌ها شامل خدماتی مبتنی بر شواهد علمی معتبر هستند که سابقه عرضه آنها در کشور وجود دارد و اثربخشی و قابلیت اجرای آنها سنجیده و اثربخشی آن در مقالات منتشر شده است.

وی افزود: خدمات مراقبت مشارکتی در سلامت روان شامل همه خدمات تشخیصی، دارودرمانی، روان درمانی فردی و گروهی و مداخله‌های اجتماعی است که شامل مراقبت و ارائه خدمات چندجانبه و همکاری در مدیریت موردی مراجعان و بیماران است.

دکتر بختیاری نیا ادامه داد: مراقبت پس از ترخیص بیماران روان پزشکی با مشکلات شدید شامل ویزیت در منزل، پیگیری تلفنی، آموزش بیمار یا مراجع و خانواده، ارائه بسته مددکاری مبتنی بر فرد و خانواده شامل ارائه خدمات مددکاری فردی مانند تشخیص مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در فرد مانند بدرفتاری با کودک، خشونت خانگی و بی سرپرستی یا بد سرپرستی فرد و توانمندسازی‌هایی که بیشتر با برقراری ارتباط خانواده‌ها، بدنه مردمی مرتبط یا دستگاه‌های دولتی تا رسیدن به رفع مشکل اجتماعی فرد انجام می‌شود، از دیگر خدمات هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: موارد دشوار و نیازمند مداخلات سایر دستگاه‌ها به کمیته مددکاری سراج در فرمانداری یا خانه مشارکت مردم در سلامت ارجاع می‌شوند.

وی اضافه کرد: بسته مددکاری جامعه‌ای یا اقدام جامعه شامل فعال‌سازی مردم منطقه در راستای کاهش زمینه‌های آسیب‌زای سلامت و کاهش زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی و ارتقای زمینه‌های سلامت روان در محله و منطقه است که در قالب خانه مشارکت مردم در سلامت به فعالیت می‌پردازد. موارد دشوار و نیازمند مداخلات سایر دستگاه‌ها نیز به کمیته مددکاری سراج در فرمانداری ارجاع می‌شوند

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار