خبرهای داغ:
شاهرود_ دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از نقاطی که می‌تواند مرکز تجلی فرهنگ و تمدن اسلامی باشد شهرستان شاهرود است.
کد خبر: ۹۵۷۳۵۱۸
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

تبدیل شدن شاهرود به یکی از قطب‌های فرهنگ و تمدن اسلام و ایرانبه گزارش خبرنگار بسیج، مهدی نوید ادهم در نشست همایش احیاء و پاسداشت مواریث فرهنگی و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با حضور فرماندار، امام جمعه و مسئولان شهرستان، رئیس دانشگاه آزاد استان و واحد دانشگاهی شاهرود، افزود: بنا داریم بر روی شاهرود در پیوستاری که نام آن را جاده حکمت و عرفان اسلامی گذاشته‌ایم تمرکز کنیم و ظرفیت‌های ملی را به خدمت بگیریم و این شهر را به یک قطب فرهنگی تمدنی تبدیل کنیم که یکی از پیامد‌های آن می‌تواند جذب توریست و گردشگر باشد.
دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: کمیته فرهنگ و تمدن ایران در سال ۸۴ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ریاست دکتر علی اکبر ولایتی تشکیل شد. از آن سال فعالیت‌های مختلفی را آغاز کرد و در زمان ریاست جمهوری آقای رئیسی مجدداً این کمیته تجدید حیات پیدا کرد و از آن زمان تاکنون فعالیت‌های مختلفی در آن برای شناسایی احیا و پاسداشت مواریث گران سنگ فرهنگی و تمدنی که ما در جای جای این کشور داریم شکل گرفت تا از این مواریث صیانت کنیم و آن‌ها را پاس بداریم و هم امکانی فراهم آوریم که این مواریث را زمینه ساز تقویت خودباوری و هویت‌یابی به خصوص برای نسل جوان در جهت شکل گیری بیشتر تمدن نوین اسلامی نماییم.
نویدادهم بیان کرد: فرهنگ و تمدن اسلامی را درون کتاب‌های دانش‌آموزان و کتاب‌های دانشگاهی آوردیم و این مهم به این جهت بود که نسل جوان با فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بیش از پیش آشنا شوند. کتاب‌های زیادی را در زمینه فرهنگ و تمدن به چاپ رساندیم و بزرگداشت‌های مختلفی را در طول ایام مختلف برگزار کردیم.
تبدیل شدن شاهرود به یکی از قطب‌های فرهنگ و تمدن اسلام و ایراندبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این کمیته مرجع تصمیم گیری و سیاست گذاری ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تاکید کرد: سعیمان در کمیته بر این است که یک همگرایی به وجود بیاوریم برای پاسداشت و احیای مواریث و زنده کردن و به روزآوری آن‌ها و پلی ساختن برای تقویت این گنجینه‌های ارزشمند و ایجاد انسجام فرهنگی و انشالله زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی با پشتوانه گران سنگی که در طول تاریخ داشته‌ایم.
او عدم توجه به این مسائل را باعث مهاجرت فرزندان این مرز و بوم دانست و افزود: اگر فرزندان ما هویت غنی خود را بدانند تعلق خاطر بیشتری به این مرز و بوم پیدا می‌کنند و این تعلق خاطر آسیب دیده به وسیله همین اقدامات بیشتر می‌شود. در جای جای این مملکت نقاطی وجود دارد که می‌تواند هر کدام یک مرکز فرهنگی باشد؛ بناها، حوادث و شخصیت‌ها، تک تکشان می‌توانند پیامی را در زمینه فرهنگ و تمدن اسلامی برسانند و در جامعه نهادینه کنند. هر گوشه کشور را که نگاه کنید چنین آثاری را خوشبختانه داریم که البته خیلی در صیانت از این دستاورد‌ها غفلت کرده‌ایم لذا در این زمینه در نهایت با بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که یکی از نقاطی که می‌تواند مرکز تجلی فرهنگ و تمدن اسلامی باشد شهرستان شاهرود است؛ لذا دانشگاه آزاد اسلامی که پشتوانه فرهنگ و تمدن اسلامی است در این مورد با تمام توان پای کار است.
تبدیل شدن شاهرود به یکی از قطب‌های فرهنگ و تمدن اسلام و ایرانرئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود هم در این نشست گفت: این واحد دانشگاهی با تمام توان آماده همکاری با کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وظیفه خود می‌دانیم تا ظرفیت‌های شهرستان شاهرود را که شهری غنی از فرهنگ و تمدن است از طریق دانشگاه به تمام دنیا منتقل کنیم.
حسینعلی سمیعی افزود: پتانسیل‌های شهرستان شاهرود قدمتی چندهزار ساله دارد و وجود ده‌ها شخصیت علمی، مذهبی و فرهنگی در این شهرستان و در کنار آن بنا‌های ملی و مذهبی، می‌تواند شاهرود را به جایگاه و مرکزیتی برای معرفی تمدن ایرانی و اسلامی در شمالشرق کشور تبدیل کند.
او بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود نیز با دارا بودن ظرفیت‌های خاص خود می‌تواند در زمینه شناسایی فرهنگ غنی این سرزمین به عنوان پایگاه اصلی معرفی گردد و در این زمینه گام‌های نخست برداشته شده که یکی از آن‌ها همین نشست مهم امروز است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها