نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ پیرامون برگزاری کنگره شهدای روحانی گفت: روحانیت در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بلکه خدمات امدادی و جهادی، همواره پیشتاز بوده است.
کد خبر: ۹۵۶۴۶۶۲
|
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
روحانیت در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بلکه خدمات امدادی و جهادی، همواره پیشتاز بوده است  

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، در استقبال از کنگره عظیم 24000 شهید پایتخت، و یادواره ی 580 شهید روحانی تهران بزرگ، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در یادداشتی آورده است:

"بسم رب الشهداء و الصدیقین"

روحانیت و حوزه های علمیه در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بلکه خدمات امدادی و جهادی و ایثاری، پیش از انقلاب و بعد از آن تا هم اکنون، همواره پیشتاز بوده است.

گواه این مدعی شهدای پرافتخار و آزادگان و جانبازان روحانیت بویژه از قیام 15 خرداد 1342 تا آخرین میدان های جهاد و مقاومت و شهادت یعنی دفاع از امنیت کشور اسلامی است.

نقش لاله های گلگون قبا در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز در دوران رهبری 10 ساله بزرگ معمار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) که هشت سال از آن در مقطع دفاع مقدس سپری شد، باید به درستی بررسی و تحلیل شود تا ابعاد مختلف نقش امام و نیز شاگردان مکتب او در هدایت و فرماندهی دفاع مقدس و جبهه و رزمندگان بخوبی شناخته شود.

آری شاگردان ایشان، روحانیان اصیل و انقلابی و با بصیرت در تمام صحنه‌های انقلاب اسلامی احساس مسئولیت و تکلیف می‌کردند و اگر بخشی از انرژی آنان در حوزه‌های علمیه و تعلیم و تعلم صرف می‌شد، بخش قابل توجهی از آن نیز به پای فعالیت‌های انقلاب هزینه می‌ گردید.

یکی از مقاطع بسیار مهم فعالیت‌های انقلابی که برگ زرینی در دفتر خاطره حوزه‌های علمیه و علما و طلاب عامل و مجاهد به ثبت رساند، دوران هشت سال دفاع مقدس است؛ نقش روحانیت در دفاع مقدس را از زوایای گوناگونی می‌توان بررسی کرد که یکی از این زوایا به لحاظ آمار است؛ زیرا آمار گویای بسیاری از حقایق است.

اقشار مختلف و بسیاری در جریان دفاع مقدس حضور داشتند اما در این بین، نقش روحانیان انقلابی و مجاهد بسیار ارزنده است؛ زیرا در حوزه تشویق و ترغیب مردم برای پرداختن به امر دفاع، از تمام ظرفیت‌های خود و تریبون‌هایی که در اختیار داشت استفاده کرد.

از آن‌جایی که روحانیان حدیث جهاد و شهادت را برای مردم می‌خواندند و رزمندگان را به دفاع و جنگ با بعثی‌های کافر ترغیب می‌کردند، باید خود نیز در حوزه عمل ظاهر می‌شدند؛ از این رو قشر روحانیت به صورت نسبی، بیشترین حضور در جبهه‌ها را به خود اختصاص داد.

ثبت بیش از 4 هزار شهید روحانی که سهم ام القرای جهان اسلام (تهران بزرگ) از آن حدود 580 شهید است از افتخارات این قشر با کرامت است. بخشی از آنان در سمت‌ها و مسئولیت های بالای کشوری و لشکری حضوری تاثیر گذار داشتند.

بسیاری از روحانیان در ایام دفاع مقدس، علی رغمی که عمامه بر سر داشته و به وظایف وعظ و موعظه طلبگی خود می‌پرداختند اما از سویی سلاح به دست، با لباس رزم به مسؤولیت‌های بسیار مهم و خطیر در جبهه ی نبرد مشغول شده و در نهایت به شهادت رسیدند.

چه بسیار شخصیت‌های نام آشنای روحانی و حتی کسانی که در مناصب مختلف کشوری و ملی مسئولیت داشتند و افتخار شهادت را به خود اختصاص دادند. کافی است نیم نگاهی به آمار طیفی شهدای روحانیت داشته باشیم تا نقش این قشر را در عرصه های مختلف انقلاب و دفاع و خدمت صادقانه به مردم بهتر بدانیم.

این کتاب که با همت بلند شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام مهیا گردیده است تنها اندکی از اقیانوس جهاد و شهادت را که با علمداری سربازان امام زمان(عج) از پایتخت جمهوری اسلامی، اعم از آنان که در تهران متولد شده و مدفونند و مرتبطین با تهران همچون آنان که تهران، محل شهادت و عروجشان گردید را به بهانه ی کنگره ی عظیم 24000 شهید پایتخت رونمایی و تقدیم جامعه روحانیت و عموم مردم شهید پرور بنمایند.

تا ضمن ارج نهادن به مداد علما که افضل مِن دِماء الشهداست از جلوه های ایثاری روحانیت نیز برای جاودانه ماندن یادی کرده باشند.

از کلیه عزیزانی که ما را در تدوین این کتاب و بلکه در برپایی یاواره ها و اجلاس های مرتبط با کنگره شهدای روحانیت یاری نمودند صمیمانه تقدیر و تشکر می نماییم.
اجر همه شما با خود شهدا. / والسلام

نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول الله(ره) تهران بزرگ، ابوالقاسم علیزاده

آذر ماه 1402

ارسال نظرات