خبرهای داغ:
معاون دانش و پژوهش سپاه استان قم با بیان اینکه افق دید معاونت دانش و پژوهش، رسیدن به مرجعیت علمی است، گفت: ما باید به این باور برسیم که با ارتقاء سطح دانشی پاسداران و استفاده از توانایی‌های علمی و پژوهشی آنان در مسیر تحقق اهداف انقلاب و آرمان‌های تمدن نوین اسلامی گام برداریم.
کد خبر: ۹۵۶۴۲۶۰
|
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

افق دید معاونت دانش و پژوهش، رسیدن به مرجعیت علمی است

سرهنگ علی‌اکبر شفیعی معاون دانش و پژوهش سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، به مناسبت هفته پژوهش گفت: «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی با تولید علم نافع و مرجع ساز» شعار هفته پژوهش امسال است.

 شفیعی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر یکی از مطالبات بیست ساله ایشان از مراکز علمی کشور اعم از دانشگاه‌ها، پژوهشگا‌ه‌ها و حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: باید به جایی برسیم که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر و دانشمند بخواهد به فلان نظریه‌ علمی یا نظریه‌ی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد تا زبان فارسی را فرا گیرد.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب در حوزه پژوهش و علم، بیان داشت: ما بر این باور هستیم که تاکیدات امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در خصوص پژوهش و علم، یک فرمان جهاد است.

معاون دانش و پژوهش سپاه استان قم ضمن تشریح علت تشکیل این معاونت در سپاه، اذعان داشت: از سال ۱۳۸۹ در پی فرمان جهاد علمی که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد و تأکیدات وی بر مدیریت دانش و نهضت نرم‌افزاری، معاونت دانش و پژوهش سپاه در پاسخ به این ندای رهبری، بعنوان یکی از راهبردهای اساسی تحول و تعالی سپاه و برداشتن گام‌های اساسی در راستای تحقق منویات ایشان، گسترش فضای پژوهشی و علمی در سپاه و رسیدن به مرجعیت علمی و خودکفایی علمی راه‌اندازی شد.

 شفیعی با بیان اینکه نوع ماموریت، رسالت و ماهیت معاونت دانش و پژوهش، پاسداری از انقلاب و حفظ دستاوردهای انقلاب است، ابراز داشت: معاونت دانش و پژوهش دو هدف و پنج نقش اساسی در سپاه دارد. هدف اول برون سازمانی است، یعنی برخورداری از قدرت علمی و دانش لازم که بتواند جامعه را به سمت تمدن نوین اسلامی هدایت کند و در واقع با ایجاد قدرت علمی، توان الگوبخشی در سطح جامعه را داشته باشد.

وی افزود: هدف دوم معاونت دانش و پژوهش ، هدف درون سازمانی است که بتواند محیطی جذاب و علمی برای کشف و پرورش استعدادها و خلاقیت های کارکنان سپاه ایجاد کند.

معاون دانش و پژوهش سپاه قم با اشاره به پنج نقش اساسی و مهم معاونت دانش و پژوهش در سپاه، تصریح کرد: ثبت تجربیات فرماندهان و مدیران و نخبگان سپاه، توسعه شبکه اندیشه ورزی و ایده یابی، گسترش پژوهش به صورت کاربردی، تبادل نشر و دانش و هم سطح بندی دانشوران سپاه براساس معیارهایی که از جانب فرمانده کل سپاه مشخص شده است، پنج نقش اساسی و مهم این معاونت در سپاه است.

 شفیعی با تاکید بر اینکه پنج نقش اساسی این معاونت‌ باید در قالب یک الگوی علمی و زیرساخت‌های آن برای ایجاد قدرت علمی در سپاه فراهم شود تا سپاه بتواند براساس الگوی علمی پیش برود و به اهداف علمی خود دست یابد، عنوان کرد: در حال حاضر ما بیشتر به دنبال بهره‌گیری از توان و ظرفیت علمی نخبگان پاسدار برای حل مسائل و نیازهای دانشی خود و مردم هستیم و این بدین منظور است که موضوعات پژوهشی احصاء شده درصورت تصویب در شورای پژوهش و شورای عالی اندیشه‌ورزی با ابلاغ فرمانده سپاه استان توسط پژوهشگران توانمند داخلی مجموعه سپاه پژوهش مورد نظر انجام شود. 

*۶ پروژه کاربردی توسط نخبگان سپاه در حال انجام است

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲۰ پژوهش کاربردی در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم که با استفاده از سیر نیازسنجی علمی، عملی شد و در اختیار نهادهای بهره‌بردار قرار گرفت و در حال حاضر در سال ۱۴۰۲ شش پژوهش کاربردی ، مهم و اساسی توسط نخبگان سپاه در حال انجام است.

 شفیعی علاوه بر پژوهش‌های کاربردی، نیاز سنجی، تجربه‌نگاری، تبادل و نشر دانش، اندیشه‌ورزی و ایده‌پردازی ، یادگیری و آموزه‌یابی دانشی را از مجموعه فعالیت‌های این معاونت دانست و مطرح کرد: شروع کار در معاونت دانش و پژوهش با مدیریت نیازسنجی است، به این صورت که نیازهای دانشی و آموزشی سپاه هر ساله از رده‌های مختلف احصاء می‌شود و ما نیازسنجی دانشی رده‌ها را دسته بندی و اولویت بندی می‌کنیم و خروجی کار مدیریت نیازسنجی براساس موضوع در دل مدیریت‌های دانش و پژوهش تعریف می‌شود.

وی افزود: قدم آخر در معاونت دانش و پژوهش پیگیری کاربست‌ها یا راه کارهایی است که از خروجی هیئت‌های اندیشه ورزی و پژوهش‌های کاربردی بدست می‌آید.

 شفیعی با اشاره به فعالیت بخش مدیریت دانش یا تجربه‌نگاری، اذعان کرد: تعداد کل تجارب نگارش‌شده ۶۵۰۰، تعداد ارزیابی‌های صورت‌گرفته ۴۷۶۰، تعداد ارزشیابی‌های محتوایی صورت گرفته سه هزار و ۲۰۰ و تعداد کاربران ثبت شده در سامانه تجارب نیز ۶۷۳ تجربه است.

معاون دانش و پژوهش سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) در خصوص روش‌های پاسخگویی به نیازهای دانشی سپاه، بیان کرد: انجام پژوهش، تشکیل تیم‌های اندیشه‌ورز، برگزاری همایش علمی محدود و تخصصی، نشست علمی و تخصصی و میزگرد علمی روش‌های پاسخگوی نیازهای دانشی است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت در حوزه تبادل نشر و دانش، اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص محصولات دانشی و پژوهشی، پیک تخصصی دانش منتشر می‌شود که در نشریه پیک دانش و فصلنامه‌ها مقالات علمی پژوهشی، قسمتی از تجارب مهم و ارزشمند و مقالات همکاران درج می‌شود ودر اختیار بقیه همکاران قرار می‌گیرد. 

*رونمایی از ۴ جلد کتاب تا پایان امسال

شفیعی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۴ جلد کتاب با موضوعات اخلاق در حفاظت از شخصیت‌ها، شخصیت تراز انقلاب اسلامی، جامعه شناسی حفاظت و خانواده شخصیت تراز مربوط به حفاظت گفتار و وظایف مربوط به آنها به سفارش فراجا تا پایان سال توسط یکی از دانشوران ما با حمایت معاونت دانش و پژوهش چاپ و رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی همچون تدوین کتاب، بازدیدهای علمی، اردوهای راهیان پیشرفت علمی، سطح بندی و شبکه سازی دانشی دانشوران، برگزاری کارگاه‌های مختلف، امضای تفاهم نامه و تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نهادها، نوشتن پیوست مدیریت دانشی برای ماموریت‌ها، تبیین و تحلیل منویات مقام معظم رهبری و برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله فعالیت‌های معاونت دانش و پژوهش است که علاوه بر موارد فوق، تجلیل و تکریم از پاسداران اهل قلم، پژوهشگران و اندیشه ورزان و تجربه نگاران برتر در هفته پژوهش از اقدامات معاونت دانش و پژوهش می‌باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار