در نشست «بازشناسی ظرفیت‌های پیشگیری» از جرم بر ضرورت پیشگیری از جرایم سایبری با مشارکت دستگاه قضایی و عموم مردم تاکید شد.
کد خبر: ۹۵۶۳۸۳۱
|
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵

به گزارش خبرگزاری، صبح روز شنبه نشستی با عنوان بازشناسـی ظرفیت‌های پیشگیری از جرم در رویکرد با جرایم رایانه‌ای با حضور بسیج اساتید، وکلای محترم دادگستری، دانش‌آموختگان و دانشجویان حقوق (دانشجویان بسیج علمی)، دانشگاه‌های ایلام در سالن اجتماعات پردیس دانشگاهی باختر ایلام برگزار گردید. 

 در این نشست اسماعیل قمری به تشریح راهبردهای سیاست جنایی قضایی دررابطه‌با پیشگیری از جرایم سایبری پرداخت و گفت: در رابطه با پیشگیری از جرائم سایبری برنامه های متنوعی در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل ایلام گفت: در ارتباط با کاربران فضای سایبری هشدار دادند که هیچگاه با ناآگاهی و از روی طمع به فضای سایبری ورود نکنند.

وی افزود: از خریدهای اینترنتی مطمئن باشند و همواره تا از اعتبار یک سایت اطلاع نداشته ورود به لینک اعلامی را نداشته باشند، خصوصاً دررابطه‌با پیامک‌هایی که حاوی اطلاعات و درخواست‌های مشکوک هستند تحت هیچ شرایطی ورود ننمایند. 

قمری اضافه کرد: از قراردادن اطلاعات شخصی خود تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران خودداری نمایند.

قاضی دادگستری ایلام توجه به هشدارهای پلیس فتا را برای کاربران فضای مجازی جدی دانست و در ادامه به موضوع سیاست جنایی مشارکتی و نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از سوی دانشگاهیان و جامعه محلی در راستای پیشگیری از جرم در فضای مجازی تأکید داشتند. 

پیشگیری‌های غیرکیفری موجب کاهش هزینه‌های دستگاه قضا می شود

 

 ایوب نوریان دادستان دادسرای نظامی ایلام در این نشست با استفاده از نظریات جرم‌شناسی به تشریح اقدامات غیررسمی و غیرکیفری همچون پیشگیری اجتماعی و پیشگیری وضعی از جرایم سایبری پرداخت.

 

وی پیشگیری‌های غیرکیفری را کم‌هزینه‌تر و موجب کاهش هزینه‌های دستگاه عدالت کیفری دانستند و تأکید داشت: به‌منظور یک سیاست جنایی مطلوب باید به این پیشگیری‌های غیرکیفری توجه کافی بشود. 

 

نوریان در پایان به نتایج پیشگیری غیرکیفری در کاهش جرم در فضای مجازی پرداختند و بر نقش آگاهی‌بخشی پیشگیرانه تأکید داشتند.

 

وکلای قوه قضائیه در کنار دادگستری برای پیشگیری از جرائم هستند

 

 سمیه ازمل رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه در ایلام به نقش وکلای محترم دادگستری در پیشگیری از جرایم سایبری پرداخت و گفت: از وظایف عمده مرکز وکلای قوه قضاییه و وکلای دادگستری کمک به دستگاه قضایی در پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین است و موضوع پیشگیری را جزو تکالیف وکلای دلسوز است.

 

ازمل در پایان این نشست به نقش وکلا در آموزش دانش‌آموزان در مدارس دررابطه‌با پیشگیری از جرم اشاره کرد و گفت: در هر موردی که بحث پیشگیری وجود داشته باشند وکلا به‌صورت جهادی پیش‌قدم هستند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار