تسلیم باج خواهی نخواهیم شد/ خدمات اوقاف در تازه های پزشکی

تبریز- مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: گاها برخی از پایگاه های خبری علیه ما هجمه هایی را وارد می کنند، تا زمانی که مسئولیتمان تمام نشده است تسلیم باج خواهی ها نخواهیم شد.
کد خبر: ۹۵۶۳۵۰۲
|
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی با اشاره به خدمات اوقاف در تازه های پزشکی گفت: اوقاف در تازه های پزشکی، ایمپلنت ها و .. پیشتاز بوده و در حوزه ایمپلنت ها توسط شرکت دانش سلامت کوثر در شیراز تولید می شود و در آمد های حاصل از آن به نیات مشخص شده هزینه می‌شود.

وی به بخشی از موقوفات استان پرداخت و گفت: 435 مجموعه آموزشی، دو هزار مزرعه، هفت بیمارستان از جمله موقوفات در کل استان است، در بخش کشاورزی دو هزار مزرعه و 600 باغ وقفی در استان وجود دارد که متاسفانه قبلا بر حسب نظام اجاره داری به اجاره داده می شد و مستاجران با کشاورزی در آن اراضی جان مزرعه را می گرفتند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: اکنون نظام اجاره داری را به سمت مشارکتی بودن برده ایم و نمونه آن در شهر خامنه جنب گلزار شهدا تنها یکی از نمونه های موفق پروژه مشارکتی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اضافه کرد: بزرگترین سرد خانه استان در ارسباران با ظرفیت هزار تن، دو منظوره توسط اداره اوقاف استان ایجاد می شود، قسمتی از آن سردخانه «موقوفه شیخ شهاب الدین» و قسمتی از آن توسط سرمایه گذار خصوصی است.

وی با اشاره به همان منطقه ادامه داد: در منطقه ارسباران به ویژه در اهر 300 روستا وجود دارد که نیات موقوفه سرد خانه برای همان دانش آموزان بوده و قرار است با درآمد این سردخانه به دانش آموزان خدمت کند.

حجت الاسلام حسینی در پاسخ به مسئله شفاف سازی در اداره اوقاف استان گفت: در حوزه شفاف سازی اولین استان در سال 90 بودیم که بزرگترین سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه را رونمایی کردیم، علاوه بر آن کل درآمد ها، هزینه ها و رصد ها از طریق سامانه جامع موقوفات انجام می شود و دیگر موارد در سایت اوقاف منتشر می شود.
وی با بیان این که جز 5 استان اول در حوزه موقوفات هستیم، گفت: علی رغم سختی ها و مشکلاتی که هم اکنون داریم، این ادعا را داریم که موقوفات استان را از سال 98 تا 1401 یازده برابر افزایش داده ایم.

حجت الاسلام حسینی ضمن تعریف خاطره ای با تاکید بر این که در موضوع موقوفات با جدیت ایستاده ایم، گفت: قطعه زمینی با نیت زمین مسجد در کوی فردوس وجود داشت که یکی از نمایندگان فعلی مجلس به منزل ما آمد و از من خواست تا از این مسجد دست بردارم! به وی گفتم اگر ده ها مورد نمایندگی مجلس را به یک کفه ترازو و این مسجد را به کفه دیگر ترازو بگذارید من این مسجد را انتخاب خواهم کرد؛ با تمام هجمه ها ایستادیم و ابطال سند را اخذ کرده ایم.
وی اضافه کرد: گاها برخی از پایگاه های خبری علیه ما هجمه هایی را وارد می کنند، تا زمانی که مسئولیتمان تمام نشده است تسلیم باج خواهی ها نخواهیم شد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به بخشی از کمک های اوقاف در ایام کرونا گفت: در ایام کرونا 100 هزار بسته معیشتی و بعد از آن اقدام به توزیع بسته های معیشتی در دوازدهم هر ماه قمری کرده ایم؛ توزیع 3 هزار و 500 بسته لوازم التحریر در سال تحصیلی تنها بخشی از اقدامات اوقاف است.

وی به دیگر اقدامات اوقاف پرداخت و گفت: میزبانی بیش از 300 هیئت در امامزادگان، کمک رسانی به شهرداری در گرمخانه ها و اکنون به فکر تامین پوشاک هستیم تا در دارالایتام ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به سند دار بودن موقوفات استان خبر داد: 94 درصد موقوفات استان ثبت و سند دار شده و امیدواریم تا اسفند سال بعد پایان سند دار شدن موقوفات استان باشد.

وی با اشاره به موقوفات باسمنج، در پاسخ به این که چرا موقوفات مسجد برای توسعه خود مسجد استفاده نمی شود، گفت: خود مسجد بعنوان موقوفه انتفاعی است که رقبات‌ آن موقوفات منفعتی است.

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: از لحاظ فقهی وقف را نمی‌توان مجددا وقف کرد، قبرستان نمی‌تواند مسجد باشد، از لحاظ شرعی قیوداتی وجود دارد که گاها از روی عدم اطلاع حرف هایی زده می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: با بیان این که بسیاری از ادارات دولتی مستاجر اوقاف هستند گفت: باند فرودگاه تبریز جز موقوفات قائم مقام فراهانی است، همه واگذاری های ما برای اجاره بصورت مزایده انجام می شود و از طریق قانونی و توسط نمایندگان دستگاه های ذی ربط صورت می گیرد.

وی در پایان به دیگر موقوفات اشاره کرد و گفت: در بخش حیوانات؛ سگ های ولگرد، کبوتر ها و.. موقوفاتی‌ داریم، بعنوان مثال در بحث کبوتر ها نیت خیَر است که از عایدات وقف برای کبوتران در زمستان دانه تهیه کنند.

ارسال نظرات