رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در همایش روز جهانی خاک گفت: استان چهار فصل سیستان و بلوچستان با وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتاروسیع ترین استان کشور است.
کد خبر: ۹۵۶۲۵۰۰
|
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان،صبح امروز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در همایش روز جهانی خاک با اشاره به اینکه استان چهار فصل سیستان و بلوچستان با وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتاروسیع ترین استان کشور است بیان کرد: از این وسعت فقط ۵۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد یعنی۲/۸ درصد مساحت کل استان و از همه مهم‌تر که از این سطح سالیانه با توجه به‌ محدودیت منابع آبی بیش از ۴ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی، جنگل و مرتع تولید می شود و در صورت توسعه زیر ساخت ها و بکار گیری فناوری های نوین و دانش بنیان در ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی، میزان تولیدات تا دو برابر قابل افزایش است.
سیدمحمدرضا سیدحسینی با تبریک روز جهانی خاک و نقش مهم مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: ضروريست بهره برداران و دست اندرکاران بخش کشاورزی با بکارگیری فناوری های نوین، خاک حاصلخیز و زراعی را برای نسل های آینده حفظ کنند.
سیدحسینی اجرای ۱۰ هزار هکتار سیستم نوین آبیاری، مرمت و بازسازی ۴۳۸ رشته قنات، تجهیز و نوسازی ۴۱۱ هکتار اراضی کشاورزی، احداث ۱۳۳ کیلومتر کانال آبیاری عمومی، احداث ۵۹۰ حلقه چاهک کشاورزی، احداث ۲ میلیون مترمکعب آب بندان و بندسار، اجرای ۳۲۴ کیلومتر انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی از اهم اقدامات آب و خاک در دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان برشمرد.
رئیس انجمن علوم خاک ایران نیز با حضور در این مراسم گفت روز جهانی خاک با شعار" آب و خاک منشأ زندگی" و با هدف فرهنگ سازی و ارتقای اطلاعات عموم مردم به ویژه سیاست گذاران به ارزش و اهمیت خاک در امنیت غذایی، کنترل اثرات تغییرات اقلیم و گرمایش زمین و سایر خدمات زیست بومی که منابع خاک به بشر ارایه می‌دهد در سطح دنیا برگزار می‌شود .
کامبیز بازرگان افزود: سلامت و کیفیت منابع آب و خاک بهم گره خورده و آب سالم سلامت خاک را حفظ می‌کند و خاک سالم می‌تواند منبع ذخیره آب کافی باشد.
وی اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با توجه به کاهش بارش ها، با محدودیت آب قابل کشاورزی مواجه و تداوم و پایداری کشاورزی که نقش مهمی در اشتغال مردم استان دارد را تحت تاثیر قرار داده است.
بازرگان تاکید کرد: برای پایداری کشاورزی در سیستان و بلوچستان باید با بکار گیری شیوه های علمی وبهره وری صحیح، آب و خاک حفظ شوند.
گفتنی است در پایان این مراسم از خادمین خاک و از منتخبین مسابقات نقاشی و عکاسی روز خاک و شهرستان های برتر در برگزاری رویداد خاک با احداث تندیس و لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار