خبرهای داغ:
سردار عمو مهدی در آیین رونمایی از طرح توانش بسیج علمی اصفهان گفت:

«طرح توانش» یک حرکت نو، خلاقانه و مبتکرانه و فراتر از یک جشنواره و رویداد علمی است

جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان در آیین رونمایی از طرح توانش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان که با مشارکت آموزش و پرورش استان اصفهان در روزهای آینده اجرایی خواهد شد؛ گفت: «طرح توانش» یک حرکت نو، خلاقانه و مبتکرانه و فراتر از یک جشنواره و رویداد علمی است
کد خبر: ۹۵۶۱۲۵۲
|
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، سردار مرتضی عمو مهدی جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان در آیین رونمایی از طرح توانش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان که با مشارکت آموزش و پرورش استان اصفهان در روزهای آینده اجرایی خواهد شد؛ گفت: «طرح توانش» یک حرکت نو، خلاقانه و مبتکرانه و فراتر از یک جشنواره و رویداد علمی است.

وی در ابتدا با بیان این که در راستای مباحث علمی و ترویج و توسعه علم در کشورمان  لازم است قدم‌هایی برداشته شود؛ اظهار کرد: هر انسانی بخصوص جوانان و نوجوانان و کودکان در وجود خودشان استعدادهایی نهفته و پنهانی دارند؛ هم تنوع استعدادهای بالقوه اهمیت دارد.

 

 داشتن دانشمندان برجسته‌ عقبه پرافتخار برای کشورماست

سردار عمو مهدی با بیان این که نگاهی به قرون گذشته کشورمان ایران بوضوح نشان دهنده وجود استعدادها و توانمندی‌ها برتر بوده و داشتن دانشمندان برجسته‌ عقبه پرافتخار کشورماست؛ ادامه داد: اکنون هم در همه جهان زبان‌زد است که ایرانی‌ها از بهره هوشی و ظرفیت و توانمندی‌های خدا دادی ویژه‌ای برخورداند.

 

جوانان و نوجوانان ایرانی توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند در سرنوشت جهان تاثیر‌گذار باشند

وی بر ضرورت کشف و شناسایی استعدادها و توانمندسازی و استفاده خوب آن تاکید کرد و گفت: جوانانان و نوجوانان ایرانی توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند در سرنوشت جهان تاثیر‌گذار باشند و به برای بهبود زندگی بشر کمک کنند.  

جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان با بیان این که در راستای شناسایی و پرورش این استعدادها شاهد تلاش‌های مختلفی توسط موسسات علمی و آموزشی و بنیاد نخبگان، دانشگاه‌ها و آموزش پرورش و موسسات دولتی و غیر دولتی بوده‌ایم و کارهای زیادی هم انجام شده است؛ عنوان کرد: بسیج هم نقش آفرینی‌های خوبی داشته از جمله این که ما مجموعه‌های مختلف دانش‌بنیان بسیج را داریم؛ بسیج علمی پژوهشی؛ معاونت دانش و پژوهش؛ مجموعه‌های بسیج دانشجویی و دانش آموزی؛ همچنین بسیج اساتید، پزشکی، طلاب؛ و بسیج مهندسین صنعت و کشاوری و عمران که مرتبا کارها و رویدادهای علمی را برگزار می‌کنند.  

 

مخاطبین «طرح توانش» دانش آموزان هستند

عمومهدی گفت: بسیج دانش آموزی یکی از مجموعه‌هایی است که در زمینه توسعه و ترویج علم و فرهنگ ما می‌توانیم و خودباوری و برای ارتقای سطح علمی نوجوانان کار می‌کند؛ الان هم مخاطبین «طرح توانش» دانش آموزان هستند.

 

«طرح توانش» یک حرکت نو، خلاقانه و مبتکرانه و فراتر از یک جشنواره و رویداد علمی است

وی با بیان این که دانش آموزان در لیگی بنام پایا در طول سال در حوزه‌های مختلف علمی و فنی و علوم انسانی در بحث‌های صنعتی و مهندسی رقابت‌های علمی دارند که ابتدا در مدارس به رقابت می‌پردازند بعد هم در سطح نواحی آموزش و پرورش؛ بعد در سطح استان و نهایت در رویداد کشوری لیگ پایا شرکت خواهد کرد و برگزیدگان تجلیل و تقدیر می‌شوند.  

عمو مهدی گفت: در لیگ پایا تعداد بسیار زیادی از گروه‌های دانش آموزی می‌آیند رقابت می‌کنند که دانش آموزان برتر شناسایی می‌شوند هم تقدیر و هم بعدا روی اینها سرمایه‌گذاری می شود و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.  

وی افزود: علاوه براین بحث مجموعه علمی رزمندگان هم هست برای توانمندسازی دانش آموزان در بحث المپیادهای علمی یا کنکور که کمک می کنند و ارتقای سطح علمی دانش آموز دنبال می شود.

جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان گفت: اما این طرحی که تقریبا یکسال است معاونت علمی پژوهشی بسیج دارند روی آن کار می‌کنند «طرح توانش» یک حرکت نو، خلاقانه و مبتکرانه است که یک مقداری فراتر از یک جشنواره و رویداد علمی برگزار می‌شود.

 

برگزاری جشنواره بین‌المللی خیام از تجارب موفق نخبگان بسیجی معاونت بسیج علمی اصفهان است

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته تجربه برگزاری جشنواره‌ای توسط نخبگان بسیجی که با معاونت علمی پژوهشی سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان اصفهان کار می‌کردند؛ را داریم که جشنواره بین المللی خیام بود؛ طرح‌های جذابی در حوزه‌های مختلف علوم به دبیرخانه این جشنواره می‌رسید که جوانان‌ها و نوجوان‌ها به رقابت می‌پرداختند؛ در جشنواره بین المللی خیام یکسال بیش از 2 هزار طرح آمده بود که هم از داخل کشور بود هم از کشورهای مختلف طرح‌هایی رسیده بود.   

 

 تفاوت طرح توانش نخبگان بسیج علمی اصفهان با رویداد و جشنواره در شناسایی و آموزش و توانمندسازی و هدایت و نگهداری است

جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان گفت: اما تفاوت کاری که الان انجام شده با رویدادهای دیگر و جشنواره‌های علمی دیگر این است که همزمان با شناسایی افرادی که صاحب طرح و ایده و الگو هستند و می‌خواهند بیایند در عرصه اختراع و اکتشاف کاری را انجام دهند همزمان با این فعالیت این افراد علاقمند مورد توانمندسازی و آموزش قرار می‌گیرند؛ یعنی اینها افرادی هستند که دلشان می‌خواهد یک حرکتی را رقم بزنند و کاری انجام دهند ولی نمی‌دانند چه جوری و از کجا شروع کنند؛  اینها در این طرح در دوره شرکت می‌کنند با یکسری  ابزار و امکانات بسیار ساده توانمندسازی انجام خواهد گرفت؛ هم یکسری نیازمندی‌های اولیه را در اختیار آنها قرار می‌دهند که‌ با استفاده از این ظرفیت توانمندسازی و تامین نیازمندی‌ها مشخص می‌شود که این دانش آموزان  حیطه استعداد و علاقه و توانمندی چگونه است.

 

طرح توانش بسیج علمی اصفهان جرقه‌ای برای شناسایی و شکوفایی یک ظرفیت عظیم است

وی با بیان این که جوانان و نوجوانان یک ظرفیت بسیار عظیمی برای کشور هستند اما برای شکوفایی استعدادهای بالقوه آنها باید اقدامات ویژه و در واقع جرقه کار زده شود که اگر مجموعه‌ای و نهادی از ان‌ها حمایت کند بستر ی برای نمایش این استعدادها فراهم ‌خواهد  شد و  اینها آینده‌ای را رقم می‌زنند که شاید الان تصورش را هم نداریم؛ بعنوان مثال شاید از این 500 یا هزار نفر که در مرحله آغازین طرح شناسایی و توانمندسازی می‌شوند دانشمندانی باشند که در آینده جهان تاثیر‌گذاری کنند و این حرکت مقدس حرکت ارزنده و با ارزشی است.

 

آموزش و پرورش برای طرح توانش بسیج علمی اصفهان قول همکاری داده

وی افزود: این برنامه برای دوره متوسطه اول طراحی و پیش بینی شده است؛ اگر به نتیجه برسد و ثمر بنشیند آموزش و پرورش قول همکاری داده و انشاالله با اجرای این طرح حرکتی بزرگ و موثر را رقم بزنیم.   

دکتر طباطبایی مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در امور نخبگان نیز گفت: در دولت جدید نگاه مثبتی که رئیس جمهور محترم و هم شعب استانی دولت  در آموزش و پرورش داشته همکاریهای خوبی بین بسیج و سپاه و آموزش و پرورش شکل گرفته و همین طرح توانش هم همکاری است که بین آموزش و پرورش و سپاه و بسیج وجود دارد.   

 طباطبایی ادامه داد: اهمیت این طرح این است که اگر بشود استعداد دانش آموز را از کلاس اول ابتدایی تا زمانی که از مدرسه خارج و وارد دانشگاه می‌شود؛  به درست شناسایی و درست جهت دهی  کنیم می‌توانیم به بهترین نقطه‌ای که در توان و استعدادش هست برسانیم.  

 وی افزود: طرح توانش هم این قابلیت را دارد که استعداد و توانایی دانش آموزان ر ا شناسایی و جهت‌دهی کند؛ بخصوص این طرح بستری فراهم می‌کند برای دانش آموزان که به لحاظ مالی هم بضاعت مناسبی ندارند؛ اجرای این طرح در جهت داشتن ظرفیتی از افراد نخبه  هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی خواهد بود.

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در امور نخبگان در ادامه به همت و توانمندی بسیج و نگاه مثبتی که آموزش و پرورش دارد اشاره کردو افزود: آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌هایی که دارد امکان شناسایی همه استعدادها و پرو‌رش آن را ندارد برای همین نیاز به همکاری سازمان‌ها وجود دارد که یکی از مهمترین این سازمان‌ها سپاه و بسیج است و باید دست به دست هم دهیم و این ظرفیت عظیم آموزش و پرورش از جهت استعدادها شناسایی و بدرستی هدایت کنیم این طرح می‌تواند کمک کار باشد بویژه با تمرکزی که بر قشر ضعیف دارد بستری بسیار خوب فراهم خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار