خبرهای داغ:
رئیس انجمن روان شناسی و مشاوره دانشگاه معارف

تعامل و گفتگوی مهرورزانه ، کلید سلامت روان در خانواده

مصاحبه خبرگزاری بسیج با پیمان اربابیان متخصص روان شناسی به مناسبت هفته گرامیداشت مقام روان شناس و مشاور
کد خبر: ۹۵۹۵۱۶۲
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲

پیمان اربابیان متخصص روان شناسی و رئیس انجمن روان شناسی و مشاوره دانشگاه معارف همزمان با هفته گرامیداشت مقام روان شناس و مشاور در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری بسیج به بیان نقش و اهمیت سلامت روان در خانواده ها پرداخت.

وی در این مصاحبه بیان کرد: ضمن عرض تبریک هفته گرامیداشت مقام بزرگ روان شناس و مشاور به کلیه همکاران ارجمند این حوزه ، لازم می دانم در خصوص اهمیت و نقش سلامت روان در خانواده ها نکاتی را به اختصار عرض کنم. امروزه با توجه به پیچیدگی جوامع و بروز و ظهور دغدغه های متفاوت و... یک بار روانی مضاعف به ذهن و روان افراد وارد خواهد شد که در صورت غفلت، تبعات ناشی از آن نیز دامن گیر خانواده ها می گردد.

 

اربابیان در ادامه افزود: خانواده در فرهنگ اسلام محلی برای کسب آرامش و امنیت، تامین صحیح نیازها و بستر اصلی فرهنگ سازی ، تربیت و رشد شخصیت است. اگر محیط خانواده دارای آرامش و امنیت لازم باشد فضای رشد استعدادها و شکوفاشدن افراد محقق خواهد شد و اگر این فضا درگیر آسیب ها گردد مضرات آن بروز خواهد یافت.

 

این متخصص حوزه خانواده گفت: یکی از اصول اساسی تربیتی در خانواده ها وقت گذاری اعضا و توجه به یکدیگر است. توجهی که مبتنی بر درک متقابل همدیگر، احساس همدلی و همدردی و مهرورزی باشد و باعث تامین نیازهای یکدیگر شود. روایات و احادیث بسیاری بر نقش تعامل و گفتگوی میان همسران و اعضای خانواده ها نقل شده است که همه آنان در نهایت موجب آرامش و سلامت روانی فرد می گردد. یکی از کارکردهای این تعامل و گفتگوی مبتنی بر مهرورزی و عاطفه ، الفت بین قلوب همسران و خانواده هاست. در برخی از خانواده ها این اصول به دست فراموشی سپرده شده است و زمانی که یک عادت سازنده و مفید به دست فرمواشی سپرده می شود قطعا عادات دیگری که ممکن است مخرب باشند جایگزین آن می شوند.

 

رئیس انجمن روان شناسی و مشاوره دانشگاه در پایان گفت: در این حوزه جای سخن بسیار است اما تنها درخواستی که از مردم عزیز و خانواده ها داریم پرداختن بیشتر به مسائل مرتبط با این حوزه ، اصل وقت گذاری کیفی با خانواده ، تامین نیازهای عاطفی و معنوی آنها و ارتقای سواد سلامت روانی اجتماعی شان است. به میزانی که این اهمیت در بطن خانواده جاری و ساری شود تاثیرات مطلوب آن در رفتار اعضا، ازدواج های مطلوب و پایدار، تربیت فرزندان و حرکت به سوی جامعه ای متمدن و معنوی رقم خواهد خورد. یکی از وظایف اصلی جامعه روان شناسان و مشاوران کمک به مردم در همین حوزه هاست که اگر این فرهنگ نیز فراگیر شود آثار نامطلوب اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی نیز کم خواهد شد.

خداوند متعال را شاکریم که در مجموعه انجمن روان شناسی و مشاوره با تعامل بسیار خوب و سازنده با نواحی و حوزه های مقاومت بسیج توانسته ایم برنامه های اجتماعی و مشاوره ای مختلفی را در ایام طول سال برگزار نمائیم و امیدواریم با استقبال بیشتر مردم و همکاری دوستان عزیز این راه ادامه یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها