خبرهای داغ:
مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: تعداد اهداکنندگان خون در این استان از فروردین تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از ۲۸ هزار نفر بوده است.
کد خبر: ۹۵۶۰۰۶۳
|
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مهدی پهلوانی مدیرکل انتقال خون استان قم بیان کرد: در این مدت، ۳۳ هزار و ۷۱۰ نفر به مراکز انتقال خون استان به منظور اهدای خون مراجعه کردند.

وی گفت: از این تعداد، ۲۸ هزار و ۱۹۹ نفر موفق به اهدای خون شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۶ درصدی داشته است.

به گفته پهلوانی در آبان ماه امسال تعداد سه هزار و ۹۱۲ نفر از داوطلبین اهدای خون به مراکز این اداره کل در استان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و ۲۹۲ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی اضافه کرد: این مقدار نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش پنج درصدی داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قم بیان کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، ۳۸ هزار و ۶۳۱ واحد خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی استان ارسال شده است.

کاهش ۲.۶ درصدی دریافت پلاکت فرزیس

وی با اشاره به اینکه در این مدت، تعداد ۳۶۷ پلاکت فرزیس از اهداکنندگان دریافت شد، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲.۶ درصدی داشته است.

پلاکت فرزیس به گفته این مقام مسوول، فرآیندی است که پلاکت را از خون کامل جدا کرده و سایر اجزاء خون را به بدن اهداکننده بر می گردانند.

وی گفت: در این روش خون اهداکننده توسط یک ست یکبار مصرف وارد دستگاه تمام اتوماتیک شده که می تواند ترکیبات خون را از هم جدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان قم همچنین با اشاره به کمبود گروه خونی AB منفی بیان کرد: ماه گذشته با کمبود شدید این گروه خونی مواجه شدیم و برخی بیماران بد حال به شدت نیازمند این گروه خونی بودند.

وی ضمن قدردانی از همکاری شهروندان در امر خداپسندانه اهدای خون بیان کرد: با اعلام فراخوان عمومی، شهروندان قمی با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون این استان، این کمبود را به سرعت جبران کردند به گونه‌ای که به شبکه خون‌رسانی کشور نیز ارسال خون صورت گرفت و باید قدردان چنین شهروندان نیکوکار و متعهد بود.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار