رئیس پژوهشکده خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات، ‌آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ‌طبق قانون بودجه، خیران و سرمایه‌گذاران به میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.
کد خبر: ۹۵۵۹۹۹۴
|
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از گناباد، عطاءالله ابراهیمی در نشست حفاظت از منابع آب شهرستان گناباد اظهار کرد: بر اساس تبصره هشت قانون بودجه امسال خیران و سرمایه‌گذاران به میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: بحران آبخوان‌های بالایی مناطق شهری یک تهدید جدی است که باید با مدیریت ریسک به‌جای مدیریت بحران و با اختصاص اعتبار لازم و با بازسازی آبخوان‌ها تبعات این معضل را کاهش داد.

ابراهیمی ادامه داد: ‌ باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در اولویت توجه مسئولان ذی‌ربط در کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستانی قرار بگیرد و از همه ظرفیت‌های موجود برای اجرای کیفی آنها بهره گرفته شود.

رئیس پژوهشکده خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: ظرفیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور ۱۴ میلیون هکتار است و طرح آبخیزداری برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در ابتدای سال ۱۳۷۰ در استان فارس شروع شد و تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در استان‌های مختلف انجام شده است.

ابراهیمی مطرح کرد: ‌ تاکنون ۳۷ آبخوان در سراسر کشور برای انجام کارهای پژوهشی در تملک این پژوهشکده درآمده است.

وی بحران آب را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور اعلام کرد و توضیح داد: بحران آب نه‌تنها بخش‌های کشاورزی، صنعت و آب شرب بلکه حیات سرزمینی را تهدید می‌کند و وجود قنوات و به‌خصوص قنات قصبه گناباد نشان می‌دهد که بشر از دیرباز با بحران آب‌دست به گریبان بوده و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری راهکار مهمی برای کاهش چالش کمبود منابع آبی است.

رئیس پژوهشکده خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: مطالعات ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که هر هکتار طرح آبخیزداری حدود هزار مترمکعب آب را تأمین کرده و به سفره‌های آب زیرزمینی تخصیص داده است و باید از ظرفیت قنات‌های پایین‌دست آبخوان‌ها برای اجرای مؤثر این طرح بهره گرفت.

ابراهیمی با اشاره به اختصاص هفت میلیارد ریال برای سه آبخوان استان خراسان رضوی گفت: این آبخوان‌ها شامل آبخوان‌های گناباد، ‌ کاشمر و سبزوار است که امیدواریم مسئولان این استان در مرحله دوم سفرهای ریاست‌جمهوری اعتبارات خاصی برای این طرح‌ها اختصاص دهند.

رضا نصیری، فرماندار گناباد هم در این نشست با اشاره به خشکسالی و کمبود منابع آبی و بارندگی ۲۰ سال گذشته در این شهرستان اعلام کرد: از مجموع ۶۰۰ قنات در گناباد ۲۰۰ قنات خشک شده و یا در آستانه خشک‌شدن قرار دارد.

وی افزود: ‌ ذخیره آب‌های زیرزمینی در این شهرستان و از جمله بخش مرکزی و "پسکلوت" روزبه‌روز کمتر می‌شود.

نصیری ادامه داد: با وجود آن که آبخیزداری "سیاه کوه" مربوط به منطقه گناباد است؛ ولی کد اعتباری آن طی سالیان گذشته به شهرهای هم‌جوار اختصاص‌یافته است و باید اعتبار خاصی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری این شهرستان اختصاص یابد.

فرماندار گناباد خسارت هزار و ۷۰ میلیاردریالی سیلاب ۲ سال گذشته به بخش کشاورزی، ‌ چاه‌های آب و جاده‌های گناباد را یادآور شد و توضیح داد: همچنین اجرای طرح آبخیزداری شهید سبحانی از اقدامات مؤثر برای کاهش خسارت‌های سیلاب در این شهرستان است. اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اساسی‌ترین راه‌حل ممکن برای کاهش اثرات خشکسالی و کنترل رواناب‌ها و سیلاب‌هاست و ضمن کاهش خسارت سبب تغذیه منابع آبی می‌شود.

پژوهشکده خاک و آبخیزداری زیر مجموعه سازمان تحقیقات، ‌آموزش و ترویج کشاورزی از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار