نخستین کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزۀ دفاعی امنیتی در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) قم برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۵۳۹۸۳
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷

تاثیرات علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی و امنیتی در قم بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نکات متعددی پیرامون تحول در علوم انسانی اسلامی به‌ویژه در حوزۀ دفاع و امنیت اظهار داشت: در بحث تحول در علوم انسانی باید شش گام برداشت که آنها مشتمل بر تدوین فلسفۀ مضاف به هر یک از علوم انسانی، تبیین مباحث پیرامونی علوم انسانی مانند تاریخ هر یک از آن‌ها، تدوین نظامات علوم انسانی مانند نظام اقتصادی، نظام سیاسی و غیره، تدوین قواعد (توسعۀ قواعد فقه در علوم انسانی)، احصای مسائل علوم انسانی مبتنی بر مبانی و نظام‌ اسلامی می‌باشند که از همه مهم‌تر که بدون این، پنج گام قبلی ابتر خواهد ماند؛ وارد کردن علوم انسانی به خط‌مش‌گذاری عمومی با رویکرد اسلامی است تا بر اساس آن، سیاست‌های کلی نظام تعیین شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: علوم انسانی، پایه و زیرساخت توسعه و پیشرفت است و بدون آن نمی‌توان پیشرفت نمود.

آیت الله کعبی در رابطه با مؤلفه‌های تمدن اظهار کرد: تمدن دارای سه مؤلفه نظریۀ تمدنی، علم و فناوری و نظام‌سازی است که هر سه مبتنی بر علوم انسانی است.

تاثیرات علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی و امنیتی در قم بررسی شد

وی افزود: باید حوزه‌هایی همچون روابط بین‌الملل، حقوق بین‌الملل، اقتصاد بین‌الملل، اندیشۀ سیاسی، حقوق اساسی تطبیقی و حقوق بشر با خط‌مش‌گذاری عمومی توسعه و تحول یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در روابط بین‌الملل، ۲ نظریه کلی مبتنی بر صلح و رئال وجود دارد که می‌گوید: صلح، ممکن نیست و فقط باید اختلافات را مدیریت کرد. در اسلام، سه دیدگاه نظریۀ جنگ و جهاد، نظریه صلح و نظریه نه‌جنگ و نه‌صلح (فقط دعوت به خدا و تبلیغ آموزه‌های اسلام) مطرح شده است.

وی تصریح کرد: نظریه بنده، هیچ‌یک از دیدگاه‌های مطرح شده نیست، بلکه عبارت است از «نظریۀ جهاد تمدنی در روابط بین‌الملل». جهاد تمدنی یعنی جهادی که خروجی‌اش، تمدن است و نظریۀ جهاد تمدنی عبارت است از کنشگری فعال متمدنانه براساس توحید، عدالت و کرامت انسان در عرصۀ بین‌الملل در همۀ قلمروهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و غیره.

آیت الله کعبی در پایان خاطر نشان کرد: باید در همۀ عرصه‌ها جهاد نمود. برای آن‌که بتوانیم همۀ مؤلفه‌های تمدن را ایجاد کنیم، باید به جهاد در مقابل تمدن موجودی بپردازیم که عصاره‌اش این رژیم کودک‌کش صهیونیست است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات