معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد درباره کمبود شیرخشک در سطح استان توضیح داد.
کد خبر: ۹۵۵۳۵۵۴
|
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶

دکتر رحمت الله افشار امشب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۶۰ هزار قوطی شیرخشک در داروخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است و ۴۰ تا ۵۰ شرکت توزیع کننده نیز هر هفته کار توزیع شیرخشک و دارو را انجام می دهند.

وی افزود: بر اساس آمار پنج هزار و ۵۰ نوزاد در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعداد زیادی نیز به شیر خشک نیاز ندارند.

افشار ابراز داشت:با توجه به اینکه عده‌ای سودجو از طرق غیرقانونی اقدام به قاچاق شیرخشک به خارج از کشور می‌کردند، از ۲۰ مهرماه سامانه‌هایی برنامه‌ریزی شد تا نظارت‌ها تشدید و جلوی قاچاق این محصول که مورد نیاز شیرخواران است، گرفته شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: توزیع شیرخشک یارانه ای در داروخانه ها براساس سامانه تی تک ( TTAC سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو) سازمان غذا و دارو ایران و کدملی شیرخوار انجام می شود اما متأسفانه عده‌ای با جمع‌آوری کارت‌های ملی نوزادانی که نیاز به شیر خشک ندارند، اقدام به سودجوئی می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: سهمیه دارو و شیرخشک استان کهگیلویه و بویراحمد باتوجه به جمعیت، ۸ دهم درصد است و در بسیاری از مواقع اضافه بر نیاز استان توزیع می شود.

وی گفت: متاسفانه برخی با خرید بی مورد شیرخشک  موجب کمبود و نایابی این ماده غذایی در سطح استان می شوند در حالی که بسیاری از نوزادانی که واقعا به شیرخشک نیاز دارند محروم می مانند و این امر فشار زیادی را به خانواده ها وارد می کند.

افشار، عدم اختصاص به موقع ارز به شرکت های وارد کننده شیرخشک را یکی از عوامل کمبود این ماده غذایی در سطح کشور دانست و گفت: متاسفانه افرادی از این خلاء سوءاستفاده کرده و شیرخشک ها را خریداری و از طرق مختلف سودجویی می کنند.

وی گفت: شیرخشک از جمله مواد مورد نیاز برای تولید مواد غذایی از جمله شیرینی و قنادی و سایر موارد است و این امر نیز می تواند به کمبود و التهاب در بازار بینجامد. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده به زودی شاهد افزایش تولید و توزیع شیرخشک و بر طرف شدن این مشکل بود.

گفتنی است؛  بسیاری از مخاطبین خبرگزاری بسیج و مردم استان در تماس تلفنی از نبود و یا کمبود شیرخشک در داروخانه های کهگیلویه و بویراحمد خبر دادند و خواستار پیگیری این موضوع از مسئولان مربوطه شدند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار