زنجان _ مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان از انجام بیش از 9000 آزمایش و بازدید کنترل کیفیت از روند تولید آرد، نان و خرید گندم در 6 ماهه اول سال 1402 خبر داد.
کد خبر: ۹۵۵۳۲۸۱
|
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

انجام بیش از 9 هزار آزمایش و بازدید کنترل کیفیت گندم، آرد و نان در استان زنجان

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ولی اله زمانی تصریح کرد: در راستای ارتقای کیفیت محصولات حوزه آرد و نان بیش از ۹۰۰۰ آزمایش و بازدید کنترل کیفیت از روند تولید آرد، نان و خرید گندم توسط اکیپ‌های نظارت واحد کنترل کیفی اداره انجام شده است.

زمانی افزود: ۶۴۰۰ آزمایش در حوزه کنترل کیفیت گندم‌های تولیدی استان که به بررسی درصد سن زدگی، هکتولیتر و محتوای گلوتن و پروتئین و سایر شاخص‌های ارزیابی کیفی گندم انجام گرفته است.

وی گفت: ۲۱۰۰ آزمایش کنترل کیفیت بر روی نمونه‌های آرد اخذ شده از محل کارخانجات و واحد‌های خبازی انجام شده که شامل آزمون‌های سنجش رطوبت، پروتئین، گلوتن، سبوس گیری، pH، زلنی، دانه بندی و آزمون‌های میکروبی صورت گرفته است.

ولی اله زمانی خاطرنشان کرد: نظارت واحد کنترل کیفی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان از نحوه‌ی اختلاط گندم، خط تولید، طبقات بوجاری و آسیاب، استحصال گندم، وزن آرد، مراحل کیسه‌گیری بازدید و از آرد تولید شده نمونه برداری می‌نمایند تا نسبت به سنجش کیفیت آرد بر اساس شاخصه‌های استاندارد مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان عنوان کرد: ۵۰۰ آزمایش کنترل کیفیت نمونه نان اخذ شده از محل واحد‌های خبازی استان از منظر کیفیت پخت و عدم استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز در طول شش ماهه اول سالجاری صورت گرفته است.

زمانی در ادامه افزود: در این بازدید‌ها بر ادامه روند پایش مسیر تولید تا مصرف آرد نظارت داشته و راهکار‌های علمی تحقیق و بررسی تاثیر عوامل مختلف اعم از نقش نیروی انسانی، دستگاه‌های پخت و درصد ترکیبات مختلف موجود در آرد را در کیفیت انواع نان در استان ضروری دانست و پیشنهاد کرد تا دستگاه‌های مختلف نظارتی نیز با در نظر گرفتن نوع مسئولیت در این خصوص ایفای نقش نمایند.

وی اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز پژوهشکده غلات کشور میانگین عدد کیفی نان استان زنجان از میانگین کشوری در دو سال گذشته جزو ۳ استان برتر قرار دارد.

شایان ذکر است در استان زنجان ۶ کارخانه آرد سازی، سالانه نزدیک به ۱۲۵ هزار تن آرد جهت مصارف واحد‌های خبازی، آرد خام روستایی، صنف و صنعت تولید می‌کنند.

ارسال نظرات