معاونت تربیت بدنی سپاه فتح و سازمان بسیج جامعه زنان استان برنامه ای با حضور دکتر سمیرا مع الحق فرد متخصص قلب و عروق با موضوع اثر ورزش بر روی سلامت قلب و عروق در سالن ورزشی سپاه فتح برگزار کردند.
کد خبر: ۹۵۵۰۲۱۶
|
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، در این برنامه که کارکنان خواهر شاغل در سپاه فتح حضور داشتند دکتر مع الحق با اشاره به اثرات خوب ورزش بیان کردند یکی از بهترین هدیه‌هایی که می‌توانید به قلب خود بدهید ورزش است. در حقیقت انجام ورزش منظم، داشتن رژیم غذایی سالم، حفظ وزن طبیعی و عدم استعمال دخانیات کارهایی است که می‌توانید برای محافظت از قلب خود انجام دهید. ورزش منظم ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند، قلب هم یک ماهیچه بزرگ است و با ورزش تقویت می‌شود.
وی مهمترین فواید ورزش برای قلب را به شرح زیر اعلام کرد:
۱. باعث کاهش فشار خون می‌شود
اولین تاثیر ورزش بر قلب این است که ورزش مانند داروهای مسدودکننده بتا باعث کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون می شود. فشار خون بالا عامل خطر اصلی بیماری قلبی است. ورزش باتقویت قلب به آن کمک می‌کند تا خون را به طور موثرتر در سراسر بدن پمپاژ کند.
اگر به طور خاص به دنبال کاهش فشار خون و کلسترول هستید، ۴۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​تا شدید را بین ۳ تا ۴ بار در هفته انجام دهید.
۲. ورزش کلید کنترل وزن است
ورزش به‌ویژه هنگامی که با یک رژیم غذایی اصولی ترکیب شودباعث کاهش وزن و سلامت قلب می شود. اضافه وزن به قلب فشار وارد می‌کند و ممکن است که باعث بیماری قلبی و سکته شود.
۳. به تقویت عضلات کمک می‌کند
ترکیبی از تمرینات هوازی ( پیاده‌روی، دویدن، شنا و سایر تمرینات) و تمرینات قدرتی (کار با وزنه، تمرین مقاومتی) برای سلامت قلب عالی است. این تمرینات توانایی ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و دیگر نیاز نیست که قلب زیاد و شدید کار کند.
۴. احتمال ترک سیگار را بالا می‌برد
دیگر تاثیر ورزش بر قلب این است که می‌تواند به ترک سیگار کمک کند. سیگار یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی است زیرا به ساختار و عملکرد رگ‌های خونی بسیار آسیب می‌رساند.
۵. استرس را کنترل می‌کند
استرس می‌توانند فشار اضافی بر قلب وارد کنند. ورزش چه هوازی (مانند دویدن) چه مقاومت محور (مانند تمرین با وزنه)چه تمرکز بر انعطاف (مانند یوگا) می‌تواند کمک کند تا به آرامش برسید و استرس‌تان را کاهش دهیدچون در بلند مدت استرس یکی از بدترین دشمنان سلامت قلب است که به وسیله ورزش آن را از خود دور می‌کنید.
۶. علائم آسم را کاهش می‌دهد
ورزش هوازی می‌تواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند تا دفعات و شدت حملات آسم را کاهش دهند. تاثیر ورزش بر قلب در این موردچنین است که به قلب کمک می‌کند تا توانایی ماهیچه‌ها برای استخراج اکسیژن از خون را بهبود می‌بخشد و نیاز قلب به پمپاژ بیشتر خون به عضلات را کاهش می‌دهد؛
اگر چه تاثیر ورزش بر قلب به طور کلی مثبت است اما برخی تمرین‌ ها برای تقویت قلب ایده‌آل و عالی هستند از جمله:
۱-تمرینات هوازی
ورزش هوازی گردش خون را بهبود می‌بخشد و منجر به کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. به‌علاوه توانایی کلی هوازی شما را افزایش می‌دهد. تاثیر ورزش بر قلب خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش و کمک می‌کند تا قند خون خود را کنترل کنید.
بهترین مثال‌ها برای ورزش هوازی عبارتند از:
پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، طناب زدن، دویدن، تنیس و شنا. در حالت ایده آل، حداقل ۳۰ دقیقه در روز و حداقل پنج روز در هفته.
۲- تمرین مقاومتی (قدرتی)
ورزش قدرتی به افرادی که چربی بدنی زیادی دارند می‌تواند کمک کند تا چربی بدن‌شان را کاهش و توده عضلانی‌شان را افزایش دهد.
اما تمرینات کششی، انعطاف پذیری و تعادلی به طور مستقیم به سلامت قلب کمک نمی‌کنند. کاری که آن‌ها انجام می‌دهند به نفع سلامت اسکلتی عضلانی است که فرد را قادر می‌سازد که انعطاف‌ پذیر بماند و از درد مفاصل، گرفتگی و سایر مشکلات عضلانی رها شود و اگر پایه‌های اسکلتی عضلانی خوبی داشته باشید می‌توانید تمرین‌هایی را انجام دهید که به قلب شما کمک کند.
اما افرادی که بیماری قلبی دارند باید مواظب ورزش هایی که برای قلب مناسب نیستند باشند مثلا هر نوع ورزش شدیدی که برای آن تمرین نکرده‌اید، دراین حالت آدرنالین بیش از حد آزاد شده در اثر فعالیتی که بدن برایش آماده نبوده می‌تواند باعث حمله قلبی افراد در معرض خطر شود. به همین دلیل هرگز بدون گرم کردن ورزش سخت انجام ندهید یا دویدن طولانی مدت و ورزش‌هایی که همراه با علائم درد هستند علائمی مثل درد قفسه سینه، سرگیجه و سبکی سر، سخت شدن تنفس و غیره ظاهر می شوند لازم است ورزش قطع شود و دلیل این علائم بررسی شود.
دکتر مع الحق در پایان گفت: سبک زندگی کم تحرک یا غیرفعال همواره یکی از پنج عامل اصلی خطر بیماری قلبی بوده و باعث خیلی از مرگ و میرها می شود.

توصیه های یک متخصص درباره اثر ورزش برروی سلامت قلب و عروقتوصیه های یک متخصص درباره اثر ورزش برروی سلامت قلب و عروقتوصیه های یک متخصص درباره اثر ورزش برروی سلامت قلب و عروقتوصیه های یک متخصص درباره اثر ورزش برروی سلامت قلب و عروقتوصیه های یک متخصص درباره اثر ورزش برروی سلامت قلب و عروق

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار