با دوقطبی حیوان دوستی و حیوان آزاری مواجه هستیم پرسه سگ‌های ولگرد در شهر فیروزکوه باعث نگرانی شهروندان شده است.
کد خبر: ۹۵۵۰۰۳۵
|
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

جولان سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌ها و معابر اصلی شهر، آرامش را از شهروندان دور کرده و ترس از حمله سگ‌ها به ویژه در بین کودکان و نوجوانان باعث شده تا مردم نتوانند با امنیت خاطر از کوچه‌ها و خیابان‌ها گذر کنند. ساماندهی سگ‌های ولگرد یکی از معضلات محیط زیست در بیشتر شهر‌ها شده است.

 

شهروندان از خبرنگار ما خواستار رسیدگی به این موضوع شدند و گفتند : از شورا و شهرداری فیروزکوه انتظار میرود به جد این معضل که مطالبه شهروندان است را در دستور کار خود قرار دهند.

 

به گفته ساکنین محلات مختلف سگها خیلی راحت و آزاد در مناطق مسکونی تردد می‌کنند؛ گاهی فرزندانمان نمی توانند از ترس از منزل خارج شوند. همیشه و همه جا این سگ‌های ولگرد حضور دارند. حتی فضولات این حیوانات واقعا آزار دهنده است و از همه این‌ها بدتر ترس و وحشتی است که به جان ما افتاده است لطفا پیگیری کنید.

 

در پی این گزارش مردمی گفتگویی با شهردار شهر فیروزکوه انجام شد.

 

 

علیرضا صادقی شهردار شهر فیروزکوه در گفتگو با خبرگزاری بسیج در این خصوص اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های به حق مردم جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب است که علاوه بر مشکلات آزار و اذیت، مشکلات بهداشتی را نیز برای شهر به همراه خواهد داشت.

 

وی گفت: شهرداری از چندین ماه قبل با هماهنگی که انجام داده است پیگیر این مشکل شده است و در حال حاضر سگ‌های بلاصاحب در حال جمع‌آوری در سطح خیابان‌ها هستند و این سگ‌ها با رعایت موارد بهداشتی در مکانی خارج از شهر نگه‌داری می‌شوند.

 

وی یادآورشد: سگ های زنده گیری شده، به مرکزی برای عقیم سازی، طی دوران نقاهت و در نهایت پلاک گذاری می شوند و تحویل کارخانه دار ، حامیان و غیره خواهند شد.

 

صادقی تصریح کرد: ضمن اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در خصوص سگ های ولگرد و بدون صاحب، سگ های نژاد دار با هماهنگی اداره دامپزشکی به عنوان سگ گله نیز به متقاضیان واجد شرایط واگذار می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: گاه گفته می شود که تعدادی از سگ های بدون صاحب جمع آوری شده از سطح سایر شهرها نیز در اطراف شهر فیروزکوه رها می شوند که همین مسأله منجر به افزایش جمعیت این جانواران می شود.

 

وی گفت : شهرداری ها در خصوص جمع آوری سگ‌های ولگرد وظیفه دارند سگ‌ها را زنده‌گیری, واکسینه و عقیم کنند و در مراکز ویژه خارج از مناطق مسکونی نگهداری کنند؛ و به گله داران، کارخانه داران، حامیان و غیره تحویل دهد.

 

وی تصریح کرد: ما طرح جمع آوری سگ های ولگرد از سطح خیابان ها و اطراف شهر که موجب نارضایتی و ترس شهروندان شد، را به صورت مکرر و دوره ای انجام داده ایم و زین پس هم اجرا خواهد شد. اما کار،کار زمان بری است، ما با شرکتی قرارداد بسته ایم و در حال جمع آوری سگهای بلاصاحب می باشد.

 

شهردار فیروزکوه با اشاره به اینکه تعداد سگ‌های ولگرد نسبت به ماه‌های قبل،کمتر شده است افزود: بعد از اینکه با پیمانکار قرارداد بستیم به‌صورت مداوم بر روی نحوه کار او نظارت داریم؛ اگرچه که این کار نیاز به صبوری همشهریان دارد ولی امیدواریم که به مرور تمامی آنها را جمع آوری کنیم.

 

 

شهردار فیروزکوه با بیان اینکه مطمئنا هیچ وقت تعداد این سگ‌ها در سطح شهرستان صفر نمی‌شود عنوان کرد: طبق آمار چند ماه پیش پیمانکار، تا به حال بیش از ۷۰۰ سگ زنده گیری شده است و به مکانی که پیمانکار در نظر داشته برای عقیم سازی و نگهداری و.. منتقل شده‌اند.

 

وی افزود: جمعیت “سگ‌های ولگرد” در مناطق مختلف شهرستان در پناه اقدامات افراد مدعی حمایت از حقوق سگ‌ها رو به افزایش است؛ ان شاءالله روزی برسد، شاهد انتشار خبری از ترس و استرس کودکان و حتی بزرگ‌سالان توسط این سگ‌ها نباشیم، و با راههای اصولی مشکلات شهروندان را حل کنیم.

 

صادقی در رابطه با وجود سگ‌های ولگرد و ضرر و زیان‌هایی که به برای هر شهر به همراه دارد به خبرنگار بسیج گفت: متاسفانه افرادی هستند که به صورت دلسوزانه و در قالب حمایت از حیوانات، روزانه مقدار زیادی غذا در اختیار این موجودات قرار می‌دهند و باعث توله آوری سگ‌ها و زیاد شدن تعداد آنها می‌شوند چون طبیعت این حیوان به این صورت است که وقتی احساس امنیت کند و غذایی برای خوردن داشته باشد شروع به زاد و ولد می‌کند.

 

شهردار شهر فیروزکوه تصریح کرد: اگر بخواهیم این مشکل را ریشه‌یابی کنیم، مبدا مشکل را در اشتباهات خود می‌یابیم. بسیاری از حیوان‌ دوستان به اشتباه فکر می‌کنند با غذا دادن به حیوانات، کمک شایانی به بقای حیات ‌آنان می‌کنند اما متوجه این مسئله نیستند که این کار باعث لطمه زدن به روند طبیعی حیات آنان شده و تهدیدی در قبال سایر شهروندان نیز به وجود می‌آورند.

 

 

چرا بعضی از محلات تعداد سگ‌ها بیشتر است؟ 

«برای رسیدن به جواب این سوال خبرگزاری بسیج یک آمارگیری میدانی انجام داده است. خیلی عجیب بود مثلا در بعضی از محله ها شاید فقط ماهی یک بار صدای سگ را می‌شنوند یا از محله ی دیگری که سوال کردیم گفتند این سمت صدا سگ نمی‌آید. فقط چند محله است که تعداد سگ‌ها زیاد است. بعد از انجام آمارگیری فهمیدیم عمده‌ترین دلیل آن این است که در آن محله پسماند انسانی وجود دارد. اگر مدیریت پسماند داشته باشیم در حل این جریان تاثیرگذار است. چون ما وارد اکوسیستم آنها شدیم. شما نیز آمارگیری کنید جایی که غذا نیست سگها هم نیستند و می‌روند جای دیگر.»

 

خبرنگاربسیج/ طاهره حاجی مزدارانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار