حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر حمایت مردم ایران از عملیات طوفان الاقصی بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۴۶۷۱۳
|
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر حمایت مردم ایران از عملیات طوفان الاقصی، به شرح زیر است:
فلسطینیان شگفتی آفریدند و رژیم موقت صهیونیستی حوادث تاثر برانگیز و غمباری را رقم زد
اولین گام در مواجهه معرفت و شناخت خود است انسان ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و نعمت‌ها و نقاط قوت و نکات تاثیرگذار مثبت در مسیر حرکت زندگی را بشناسد و همچنین کمبود ها، نقاط ضعف و نکات تاثیرگذار منفی که موثر در مسیر زندگی هستند را که در درون خود دارد، بشناسد. یکی از عوامل تاثیر گذار منفی، نفس اماره است، که منشاء خیلی از بدی هاست که بواسطه عدم مراقبت انسان، ممکن است مسلط بر انسان بشود، در حمکت ۴۴۹ نهج البلاه امام (علیه السلام) به تضادى اشاره مى کنند که در میان شخصیت و شهوت پرستى وجود دارد، مى فرماید: «کسى که براى خود شخصیت قائل باشد شهواتش یعنی خواسته هایش، در برابرش خوار خواهند بود» ; (مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیْهِ شَهَواتُهُ) یعنی کسى که مى خواهد شخصیتش در میان مردم و یا حتى براى خودش محفوظ بماند باید از بسیارى از خواسته هاى نفس که معقول و پسندیده نیست و جنبه افراطی و ناپسند دارد، از آن‌ها صرف نظر کند و به تعبیر امام (علیه السلام) آن خواسته‌ها در نظرش خوار و بى ارزش باشد، چون این دو با هم در تضاد هستند یعنی اگر یکی باشد، دیگری نیست، یعنی از هوا پرستی باشد، شخصیت نیست، افراد هوى پرست که جز شکم و شهوت چیزى نمى فهمند در نظر عموم مردم افرادى پست و بى ارزش اند و به همین دلیل مطرود هستند. بنابراین، عواقب سوء شهوت پرستى تنها مربوط به زندگى آخرت نیست در دنیا هم شهوت پرستان زندگى بدى دارند. تعبیر به «هَانَتْ عَلَیْهِ شَهَواتُهُ» مفهومش این نیست که خواسته هاى شهوانى نفس او از بین مى رود بلکه معنا اینست که در نظرش بى اهمیت مى شود تا آن جا که گویى وجود ندارد. امام (علیه السلام) در تعبیر دیگرى که در غررالحکم آمده است مى فرماید: «مَنْ کَرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ لَمْ یُهِنْهَا بِالْمَعْصِیةِ; کسى که براى خود شخصیت قائل است آن را با معصیت موهون و بی ارزش و پست نمى کند». قرآن مجید در جاى جاى خود اشاره مستقیم یا غیر مستقیم به این حقیقت دارد. در داستان آدم (علیه السلام) مى خوانیم که توجه به یک خواسته نفس لباس بهشتى را از او فرو ریخت او را از بهشت بیرون کرد. ولى یوسف (علیه السلام) با پا گذاشتن بر هواى نفس از بردگى به پادشاهى رسید.
عواقب شوم هواپرستى: هوى پرستى و شهوت رانى نه تنها از شخصیت انسان در جامعه و حتى نزد خودش مى کاهد بلکه پیامدهاى سوء خطرناک ترى نیز دارد. ازجمله این که قرآن مجید کراراً هوى پرستى را مایه ضلالت مى شمرد. در سوره صاد آیه ۲۶ خطاب به داود پیامبر (علیه السلام) مى فرماید: «(وَلاَ تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللهِ) ; و از هواى نفس پیروى مکن که تو را از راه خدا منحرف مى سازد». در سوره قصص آیه ۵۰ این گونه اشخاص را گمراه‌ترین مردم مى شمرد: «وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًى مِّنَ اللهِ) ; و آیا گمراه‌تر از آن کس که پیروى هواى نفس خویش کرده و هیچ هدایت الهى را نپذیرفته، کسى پیدا مى شود؟! «در حدیث معروفى که هم از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نقل شده و هم از امیرمؤمنان على (علیه السلام)، یکى از دو چیزى که پیامبر (صلى الله علیه وآله) براى امتش از آن مى ترسد پیروى از هواى نفس است چراکه انسان را از حق بازمى دارد: «أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَإِنَّهُ یصُدُّ عَنِ الْحَقِّ»
در حدیثى از امام جواد (علیه السلام) مى خوانیم: «رَاکِبُ الشَّهَوَاتِ لاَ تُسْتَقَالَ لَهُ عَثْرَةٌ; آن کس که بر مرکب شهوات سوار شود لغزش هایش قابل جبران نیست» اصولاً هنگامى که پاى شهوت پرستى به میان آید حجابى بر عقل افتاده و حاکمیت عقل کنار مى رود و هنگامى که زمام امور انسان از عقل سلب شود و به دست شهوات بیفتد هرگونه بدبختى یا خطرى براى او فراهم شود جاى تعجب نیست؛ بنابراین انسان بعد شناخت و معرفت نفس دست به مدیریت نفسو تربیت نفس می‌زند و یکی از راه‌های مدیریت خواسته هاست که ان شاءالله در هفته‌های آینده به آن خواهیم پرداخت. (والعصر)
امیر المؤمنین علی (علیه السلام): «فَلْیَکُنْ أَحَبَّ الذَّخَائِرِ إِلَیْکَ ذَخِیرَةُ الْعَمَلِ الصَّالِحِ» (نهج‌البلاغه، ص ۴۰۷) باید بهترین ذخیره‌ها در چشم تو ذخیره عمل صالح باشد. لزومی ندارد که پول و امکانات مادی ذخیره کنی، البته نمی‌گویند ذخیره هم نکن؛ می‌گویند محبوب و مورد علاقه تو نباشد. بهترین ذخیره برای تو باید ذخیره عمل صالح باشد.۲۱/۱۰/۱۳۷۶ خب حالا اگر بخواهیم برای مردم کار کنیم، وکیل هستیم یا فرماندار یا استاندار یا مشاور یا مدیر کل یا امام جمعه یا هر مسئولیت دیگری داریم، لازمه‌اش این است که برخی از هوس‌ها و هوی‌ها و امیال نفسانی‌مان را مورد بی‌اعتنایی قرار بدهیم. طبیعی است که مسئولیت فشار دارد، زحمت دارد لذا می‌فرماید: «فَامْلِکْ هَوَاکَ» مالک هوای نفس خودت بشو، هوای نفس را در اختیار بگیر زمام و افسار هوای نفس را در دست بگیر آنجایی که حلال است، آنجایی که مفید است، آنجایی که کمک به پیشرفت کار است، این هوای نفس را انسان رها می‌کند، ایرادی هم ندارد، اما اگر هوای نفس که مثل اسب چموشی است رها بماند، آن وقت در منطقه ممنوعه سیر خواهد کرد و دیگر نفس انسان در جاده مستقیم و در صراط مستقیم حرکت نمی‌کند؛ لذا بایست این را مالک شد، باید در دست گرفت در مشت گرفت مراقب بود. «فَامْلِکْ هَوَاکَ» مالک و زمامدار هوای خود، خواست خود و میل دل خود، امیال نفسانی خود باش و آن‌ها را رها نکن. بدا به حال آن جامعه‌ای که مدیر تصمیم گیر و تصمیم ساز آن جامعه براساس هوای نفس تصمیم بگیرد و کار و اقدامی انجام دهد، نه تنها خود او ضرر می‌کند، که جامعه آسیب می‌بیند؛ لذا با تقوا و همت و برنامه ریزی خود را باید برحذر کرد از این مسئله. ان شاءالله
وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ / خب در این ایام شاهد اتفاقات و حوداث شگفت انگیز و تاثر برانگیزی هستیم، فلسطینیان شگفتی آفریدند و رژیم موقت صهیونیستی حوادث تاثر برانگیز و غمباری را رقم زد. حضرت آقا در خصوص حوادث فلسطین و عملیات مجاهدان فلسطینی فرمودند: این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. شما با ملّت فلسطین چه کردید؟ اقدام شجاعانه و در عین حال فداکارانه‌ی فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سال‌ها ادامه داشت، شاید اولین و بهترین تحلیل‌ها در چرایی و ضرورت آغاز نبرد طوفان الاقصی را محمد الضیف فرمانده شجاع مقاومت فلسطین اعلام کرد: صهیونیست‌ها در کنار افزایش جنایات خویش، تمامی حد و مرز‌ها را زیر پا گذاشتند به ویژه در قدس و مسجد الاقصی که قبله اول مسلمانان جهان و سومین حرم شریف اسلامی به شمار می‌رود.
صهیونیست‌ها حملات خود به مسجد الاقصی را تشدید بخشیدند و حرمت این مکان مقدس را شکستند و بار‌ها زنان نمازگزار فلسطینی را که برای دفاع از مسجدالاقصی در آن اعتکاف کرده بودند، مورد ضرب و شتم قرار دادند و همین رفتار را نیز در قبال سالخوردگان، کودکان و جوانان فلسطینی داشتند و مانع از ورود مردم ما به این مکان مقدس شدند.
بستر را برای صهیونیست‌های تندرو فراهم کردند تا با یورش‌های هر روزه خود به مسجد الاقصی، به حرمت‌شکنی‌های‌شان نسبت به آن ادامه دهند و مراسم و آیین‌های تلمودی خود را در آنجا به انجام برسانند.
آن‌ها به خود این جرات و جسارت را می‌دهند که در داخل صحن‌های مسجد به پیامبر مکرم اسلام ناسزا بگویند و قرآن‌ها را پاره کنند و با سگ وارد این مکان مقدس شوند.
آن‌ها هر روز اقدام به تعرض به حقوق هموطنان‌مان در قدس می‌کنند و وارد خانه‌ها و منازل آنان می‌شوند. در کنار این همه، اشغالگران، اسرای قهرمان ما را در زندان‌های خویش محبوس ساخته‌اند و وحشیانه‌ترین شکل شکنجه و تحقیر را علیه آنان به انجام می‌رساند. شماری از اسرای عزیز ما هستند که بیش از بیست سال از عمر خود در اسارت هستند.
ده‌ها اسیر زن و مرد فلسطینی هستند که در حال حاضر با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند و البته تعداد زیادی از اسرا نیز در اثر بیماری و در نتیجه بی‌توجهی و اهمال‌کاری عمدی صهیونیست‌ها نسبت به وضعیت سلامتی‌شان، در زندان‌های اشغالگران جان‌باخته‌اند که البته این یک کشتار عمدی، ولی بی‌سر و صدا است. با این وجود، درخواست‌های ما برای مبادله اسرا با مخالفت و سرسختی اشغالگران رو به رو شد. این‌ها فهرستی کوتاه، اما تکان‌دهنده از جنایاتی است که صهیونیست‌ها در طول دو سه ماه گذشته انجام داده‌اند. فهرست طولانی جنایات ۷۵ساله این فرقه خبیث، را باید جداگانه مرور کرد. این‌ها باعث شد مجاهدان فلسطینی دست به این عملیات بزنند، برای دفاع از خود، برای پس گرفتن اراضی و خانه‌های خودشان، جالب است یک عده در داخل می‌گویند، خب خودشان عملیات را شروع کردند و اسرائیل از خودش دفاع کرده و دارد بمباران می‌کند، میخواستند حمله نکنند که آب و برق و غذا را قطع نمی‌کردند اسرائیلی‌ها، چقدر سطحی نگر و البته مشخص است این گفته‌ها از کجا نشأت می‌گیرد، صدامیان خرمشهر را تصرف کردند، خاک ما بود، حالا ما عملیات نمی‌کردیم برای بازپس گیری که ممکن است صدام، موشک باران می‌کند یا بمباران می‌کند شهر‌های ما را مثلا، اینکه دلیل نشد، آن سرزمین‌های اشغالی، سرزمین فلسطینیان است، خانه هاشان، کشاورزی شان و همه زندگی شان را رژیم جنایتکار صهیونیستی غصب کرد، با آن همه جنایاتی که عرض شد، الان هم می‌گویند ۶۰۰۰ بمب، به وزن ۴۰۰۰ تن را به غزه پرتاب کردند و آن بمب‌های ممنوعه. این مسائل می‌طلبد نظام روشنگری براه بیفتد و در جای جای جامعه خودش را نشان دهد و اثرگذار باشد. باطل در سنت حتمی خدای متعال رفتنی است و ما شاهد زوال و محو رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی خواهیم بود. ان شاءالله خب مطابق حرکت سراسری که امروز خواهد بود بعد نمازجمعه در حمایت از مرد مظلوم فلسطین و حمایت از عملیات غرور آفرین مجاهدان طوفان الاقصی راهپیمایی خواهیم داشت که از همه عزیزان تقاضا داریم شرکت کنند.
در این هفته ما دو روز را داریم بنام روزی به جهت معلولان و سالمندان و روزی به نام نابینایان، نامگذاری شده، یک درخواست قانونی دارند، اسفند ماه ۹۶ قانون تحت عنوان قانون حمایت از معلولان مصوب شد و حمایت خوبی پیش بینی شده است لکن برخی موارد مهم آن از جمله در فصل نهم، ماده ۲۷ آن کامل اجرائی نشده که در خواست داریم به جهت حمایت همه جانبه از این جامعه مظلوم معلولین اقدام مناسبی انجام شود.
ما در حوزه آموزش و پرورش واقعا دچار چالش و مشکل هستیم و نمی‌شود با بیان اینکه این یک مشکل همه جایی هست، توجیه اش کرد، ما قبلا می‌گفتیم و البته الان هم می‌گوییم که نگاه سایر دستگاه‌ها خصوصا دستگاه‌های تصمیم ساز به آموزش و پرورش نگاه هزینه است و نه نگاه سرمایه‌ای بالاخره بنا است در این مجموعه تربیت رخ دهد، جدای از این نگاه، نگاه خود آموزش و پرورش به خودش هم نیاز است، مگر از پایان سال گذشته حداقل، پیش بینی کمبود معلم را نکرده بودید که حالا بعد گذشت سه هفته از شروع مدارس برخی کلاس‌های ما بدون معلم است، پرورش و تربیت ما هم التماس دعا، نیست، اثرگذار نیست. آقای وزیر محترم حداقل سه ماه تابستان وقت داشتید، مطلب را مدیریت کنید، حالا که کار به مجلس کشیده، گفته تا سه روز آینده حل می‌کنیم. امیدواریم، در سه ماه نشد، در سه روز بشود. مجلس باید یک فکر بنیادین در این حوزه بکند، اساس حرکت آینده کشور به الان مدارس ما گره خورده، نمیدانم این همه روزمرگی و نگاه به آینده نداشتن و حال را مدیریت کردن برای چیست؟ برخی کم کاری و غفلت‌ها در کلان رخ داده تا این مشکلات ایجاد شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار