رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: حمایت از ایده‌های فناورانه و نوآورانه در راستای حل مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی یکی از وظایفی است که در این مرکز دنبال می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۴۴۰۹
|
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی مسعود نجفی اظهار کرد: زعفران یکی از محصولات استراتژیک استان و کشور است که نقش مهمی در اقتصاد منطقه  دارد. ضریب نفوذ مکانیزاسیون در حوزه زعفران پایین بوده که به‌عنوان چالش اصلی در این حوزه شناخته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: در راستای حل مشکلات حوزه زعفران توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز تحقیقات کشاورزی استان ۲ دستگاه دانش‌بنیان جهت استفاده مزارع تولید پیاز زعفران طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که خراسان رضوی در حوزه پیاز زعفران وجود دارد این است که اندازه پیازهای زعفران یکسان و یکنواخت نیست و دستگاه سورتر پیاز زعفران پیازهای ۶ گرم به بالا را سورت و جدا می‌کند و کمک می‌کند که مزرعه‌ای  یکنواخت داشته باشیم و در مرحله بعد پیازها  به دستگاه کارنده پیاز حمل و  ردیف‌کار با کمک مکانیزاسیون مشخص و عملیات کشت زعفران را به شکل یکنواخت در مزرعه انجام می‌دهد.

نجفی بیان کرد: پیازهای زعفران این پتانسیل را دارد که با کمک نفوذ مکانیزاسیون و عملیات بهزراعی که توسط همکاران ما پیشنهاد می‌شود عملکرد بالاتری را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ارتقای بهره‌وری و رساندن عملکرد مزارع به حد استاندارد یکی از اهداف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تأکید کرد: در حال حاضر ۵۸ شرکت دانش‌بنیان  در مرکز مستقر هستند و در سراسر  استان ۱۵۰ شرکت در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بر آنها نظارت دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار