بانوی فعال رسانه‌ای ایران گفت: زنان به‌عنوان یکی از کنشگران مهم در عرصه‌های مختلف می‌توانند اثربخشی بسیاری در روایت صحیح و بیان واقعیت‌های جامعه داشته باشند، اما به دلایل برخی نگاه‌های جنسیتی و سنتی، اکنون از زنان به‌عنوان اهرم‌های تأثیرگذار استفاده نمی‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۳۹۶۰
|
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، سمانه معارف وند روز شنبه در حاشیه نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر برخی از فعالان رسانه‌ای کشورهای مختلف با رویکرد منفی به وضعیت ایران نگریسته و شرایطی را روایت کرده‌اند که بر اساس این روایت، واقعیت‌های جامعه به‌درستی بیان نشده است.

 

وی افزود: بر اساس آمار اغلب داوطلبان کنکور و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما زنان هستند، اما شاهدیم همچنان بسیاری از پست‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری ما جای زیادی برای زنان ندارد. در دین و قوانین ما بر کرامت زنان بسیار تأکید شده و یکی از بسترهای مهم برای حفظ و پاسداشت کرامت زنان، نقش‌آفرینی در جریان‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

افزایش تقریبی زنان در عرصه اجتماعی و فرهنگی

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: با این اوصاف می‌توان گفت در عرصه اجتماعی و فرهنگی شاهد افزایش تقریبی زنان هستیم و امروزه فعالان اجتماعی و خبرنگاران زن، در بسیاری از نهادها و انجمن‌ها و رسانه‌ها مشغول به فعالیت هستند که خروجی عملکرد و آثار آنها نشان از اهمیت حضور هر چه بیشتر آنها در عرصه‌های سیاسی و مدیریتی است.

 

وی ادامه داد: ازاین‌رو همه ما چه در مقام روزنامه‌نگار و چه در مقام سیاست‌گذار فرهنگی موظف هستیم تا فرصتی را برای بازنمایی چهره واقعی زنان فراهم کنیم. نهادها و سازمان‌های فرهنگی از جمله وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی موظف هستند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود برای این امر استفاده کنند.

 

معارف وند مطرح کرد: برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها یکی از این راه‌هاست و فعالان رسانه‌ای و فرهنگی می‌توانند در این فرصت‌ها به روایت دقیق و روشنگری بپردازند و برای ارتقای جایگاه زنان تلاش کنند.

«اجرای قانون» ثمره سال‌ها تلاش‌های دموکراتیک در جهان

وی با بیان اینکه ثمره سال‌ها تلاش‌های دموکراتیک در جهان «اجرای قانون» است، توضیح داد: قانون موجود در کشور ما بر اساس مبانی عرفی و شرعی تدوین شده است، این قانون لازم‌الاجراست و فعالان رسانه‌ای چه زن و چه مرد در راستای آگاهی‌بخشی، تعریف و تغییر آن باید به روشنگری بپردازند.

 

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: از مولفه‌های مهم در تبیین مسائل جنسیتی و فرهنگی توسط زنان رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای کافی در حوزه‌های موردنظر است؛ به این معنا که زنان رسانه‌ای ضمن آگاهی از ساختار موجود در کشور، از ادبیات مناسب و بسترهای رسانه‌ای در خوری برای مخاطبان خود استفاده کنند.

وی معتقد است: باتوجه‌به حساسیت مسائل جنسیتی و اهمیت مسائل فرهنگی، قلمی که خبرنگاران از آن بهره می‌برند، ضمن توجه به مرزهای اخلاقی باید راهکارهای مناسبی را به مخاطبان نسل امروز آموزش دهد، مسلماً برگزاری همایش و جشنواره‌هایی مانند جشنواره رسانه‌ای خورشید و جشنواره مطبوعات فرصتی برای آشنایی فعالان فرهنگی در حوزه رسانه با یکدیگر است.

معارف وند تصریح کرد: این آشنایی می‌تواند به نزدیک‌کردن افکار و اندیشه‌ها بیانجامد. به‌علاوه به تصحیح روایت‌های ناقص ملت‌ها از یکدیگر یاری خواهد رساند. این همایش‌ها تنها آغاز و فرصتی برای ارتباط بین روایتگران، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای است و موفقیت آنها نه‌تنها باید در سال‌های آتی بررسی شود؛ بلکه به همت خودِ فعالان رسانه‌ای بستگی دارد.

وی تأکید کرد: دولت‌ها تنها می‌توانند زمینه شروع این روند را فراهم کنند و تداوم آن به رسانه‌ها و خبرنگاران بستگی دارد، جشنواره رسانه‌ای خورشید نیز فرصتی برای آغاز آشنایی بین فعالان حوزه «زن و رسانه» است و تداوم این فعالیت‌ها به سیاست‌های کشورها، رویکرد رسانه‌ها و پشتکار فعالان رسانه‌ای بستگی دارد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار