خبرهای داغ:
معاون وزیر بهداشت:

بهداشت مقدم بر درمان است

دکتر فرشیدی گفت: باید سعی کنیم مردم را قانع کنیم که پیشگیری مقدم بر درمان است.
کد خبر: ۹۵۴۲۹۳۱
|
۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

بهداشت مقدم بر درمان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دومین روز از نخستین نشست هم‌اندیشی هیئت‌ های اندیشه ورز و مسئولین بسیج جامعه پزشکی کشور با مسئولین نظام سلامت که در محل وزارت بهداشت برگزار شد تصریح کرد: بیمار غیر از مشکل بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد الان اگر فرضا کسی دچار بیماری سرطان شود زندگی متوسط وی پی از طی شدن مدت درمان به علت هزینه های سنگین آن به زیرخط فقر می‌رود لذا باید سعی کنیم که این دغدغه را از مردم برطرف کنیم .

وی همچنین با اشاره به این‌ که موضوع کاهش جمعیت و پیری آن یکی از چالش‌های بزرگ جامعه ما می‌باشد افزود باید از ظرفیت های بسیج در موضوع جوانی جمعیت و همچنین بخش سلامت ،بیشتر استفاده کرد.

معاون وزیر بهداشت همچنین افزود مردمی کردن فرایندها در وزارت بهداشت یکی از اصلی ترین راههای کاهش مشکلات در این بخش است.

مسئول مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: شبکه بهداشت باید تقویت شود چون بهداشت مقدم بر درمان است.

دکتر بارونی با اشاره به این‌که در روستاها مشکل خاص بهداشتی نداریم تصریح کرد چون در روستاها به علت نزدیکی و آشنایی مردم با مراقبان پزشکی ،طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع اجرایی شده‌است لذا مشکل خاصی نداریم اما در شهرها مراقبان بهداشت تا کسی به آن‌ها مراجعه نکند نمی‌توانند اقدام خاصی کرد لذا شاهد مشکلات بهداشتی هستیم که باید برای این موضوع فکری کرد.

وی با اشاره به این‌که حدود ۴۰۰ مقاله درباره سلامت خانواده مطالعه کرده‌است تصریح کرد هیچ طرحی از خارج کشور متناسب با فرهنگ کشور ما نیست لذا تنها راه برای ارتقاء بخش سلامت جامعه ، اجرای طرح سلامت خانواده می‌باشد .

وی همچنین گفت اگر بسیج نبود طرح‌هایی مثل طرح شهید سلیمانی و برخی از طرح های دیگر در حوزه سلامت به سرانجام نمی‌رسید .

سرپرست طرح جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست با اشاره به این‌که در ایران با «ابر بحران » کاهش جمعیت روبرو هستیم گفت نرخ باروری کل از بیش‌از ۶ درصددر چند دهه قبل هم اکنون به کم‌تر از دو درصد رسیده است.

دکتر جباری تصریح کرد سرعت پیر شدن جمعیت ایران از تمام کشورها بیشتر شده‌است کشور ما در مدت ۲۰ سال به این عدد رسیده است درحالی‌که برخی از کشورها در مدت حدود ۷۰سال به نرخ های پایین جمعیت رسیده اند.

وی با شاره به این‌که در ۴۵ سال گذشته جمعیت ایران حدود ۱۰ سال پیر شده‌است گفت در جهان، متاسفانه سقوط آبشاری کاهش جمعیت از آن ایران است.

جباری افزود سیستان بلوچستان و هرمزگان جوان‌ترین استان‌ها هستند و استان گیلان پیرترین استان‌ کشور می‌باشد.

مسئول مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت همچنین گفت از حدود ۸۵ درصد بیماری‌های مردم که به علت آن به پزشک فوق تخصص مراجعه می‌کنند می‌توان آن را از طریق پزشک های عمومی برطرف کرد.

 

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: برگزاری چنین جلسه ای پس از حدود ۳ دهه و ان هم در دفتر وزیر بی نظیر است.
فاطمه محمد بیگی افزود ۲۵ تا ۳۰ آسیب برای مشکل تک فرزندی احصا شده‌است لذا باید به این آسیب‌ها توجه جدی کرد .

وی با اشاره به نقش برخی از سازمان‌ های بین‌المللی در کاهش جمعیت ایران گفت این سازمان‌ها سه برابر بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت برای اجرای طرح کاهش جمعیت در دهه ۶۰ و ۷۰ را پرداخت کردند تا این طرح محقق شود.

وی با اشاره به این‌که سازمان بسیج باید برای چند استان دارای کاهش شدید جمعیت، برنامه ویژه‌ای اجرا کند همچنین گفت اقتصاد عامل ثانویه در کاهش جمعیت است چون استان‌های برخورداری وجود دارد که در آن‌ها شاهد کاهش نرخ جمعیت هستیم.

محمد بیگی با اشاره به این‌که نگاه ما به فرزندآوری در افزایش و یا کاهش آن تأثیر دارد افزودبرخی‌ها فرزند را هزینه می‌دانند لذا دنبال کاهش فرزندآوری می روند اما برخی‌ها فرزند را سرمایه می‌دانند لذا در این خانواده‌ها شاهد افزایش جمعیت هستیم.

وی با اشاره به این‌که روزانه بین ۱۸۰۰ تا ۲هزار سقط جنین غیر قانونی در کشور برآورد می شود گفت سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار سقط جنین غیرقانونی تخمین زده می شود که اگر بتوانیم ۱۰ درصد از این آمار را کم کنیم از ورود به سیاه‌چاله پیری جمعیت فاصله خواهیم گرفت. وی همچنین با بیان اینکه ۸۵ درصد سقط جنین از طریق دارو انجام می‌شود افزود از میان آمار بالای سقط‌، کمتر از۲درصد مربوط به عمل نافی عفت است.

رئیس کمیسیون ویژه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به این که این قانون در جامعه به‌ خوبی ادراک نشده است گفت جا دارد بچه‌های انقلابی وسط میدان بیایند تا این قانون ،کامل اجرایی شود.

بانکی پور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر کاهش شدید فرزنداوری و این‌که وقتی به آن فکر می‌کند تنشان می‌لرزد افزود حتی در بین مدیران انقلابی هم شاهد نبودم که آن‌ها به‌خاطر پیری جمعیت باصطلاح تنشان بلرزد.

وی با اشاره به این‌که در سال۱۴۳۰ وارد دوره سیاه چاله پیری جمعیت می‌شویم تصریح کرد در سیاه‌چاله هرچیزی قرار بگیرد نابود می‌شود لذا باید بگویم این سیاه‌چاله از تمام بحران‌های تاریخ ایران از جمله قحطی۱۲۰ سال پیش , حمله مغول به ایران و جنگ ایران و روس خطرناک‌تر است افزود حدود ۳۰ سال بعد از اتمام این بحران ها وضع جامعه به وضع عادی برگشت اما در دوره سیاه‌چاله جمعیت اگر قرار بگیریم تا ۱۵۰ سال نمی‌توانیم از شر آن راحت شویم.

بانکی‌پور با بیان این‌که فقط چند سال فرصت برای نجات از پیری جمعیت داریم گفت اگر تا ۵ سال آینده نتوانیم نرخ باروری را به بالای دو و نیم درصد برسانیم در این سیاه‌چاله قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به این‌که باید یک نهضت بیدار سازی در مردم برای افزایش جمعیت ایجاد شود گفت نجات از این بحران ، منوط به اجرای قانون جوانی جمعیت می‌باشد.

بانکی‌ پور با اشاره به این‌که تعداد خانم‌های با قابلیت فرزندآوری به شدت رو به کاهش است گفت خانم‌های دهه۶۰ به‌ سرعت از سن ۳۵ سال درحال عبور هستند که این نگران کننده است.

وی افزود سن ۴۹ سال باید به‌عنوان سن باروری تبلیغ و برای آن فرهنگ‌سازی شود .

بانکی‌ پور گفت بحران اقتصادی و معیشتی و همچنین کاهش سرمایه اجتماعی دو چالش دیگر در موضوع پیری جمعیت است.

وی با بیان اینکه با گذشت چند سال از تصویب قانون جوانی جمعیت اما تاکنون فقط حدود ۴۰ درصد ان اجرایی شده‌است گفت وجود دولت انقلابی و وزیری معتقد به افزایش نرخ جمعیت از فرصت‌های موجود برای افزایش نرخ جمعیت است.

وی افزود قانون جوانی ، قانونی قوی است که جا دارد همه باهم کمک کنیم تا آن را در جامعه اجرا کنیم.

وی با اشاره به سقط جنین‌های زیاد در کشور گفت این آمار هم‌اکنون دارد به میزان تولدها نزدیک می شود لذا اگر این مشکل یعنی سقط جنین حدود ۵۰ درصد کم شود می‌توانیم به اهداف افزایش جمعیت برسیم .

بانکی پور همچنین گفت اگر از میان حدود ۳ میلیون شخص نابارور در کشور بتوانیم با کمک به آن‌ها نصفی از آن‌ها را موفق به بارداری کنیم قسمت خوبی از مشکلات بحران جمعیت برطرف خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در موضوع افزایش جمعیت تصریح کرد در موضوع فرهنگ سازی برای نخبگان و افراد عادی باید تفاوت قائل شد و با نخبگان باید با ادبیات مضرات کاهش جمعیت و با افراد عادی با ادبیات فوائد و مزایای جمعیت گفتگو کرد.

بانکی‌پور با اشاره به این‌که وزیر بهداشت تحقق طرح جوانی جمعیت را جزء اولویت‌های خود قرار داده است افزود سازمان بسیج جامعه پزشکی نیز باید این موضوع را اولویت اصلی خود قرار دهد.

وی همچنین گفت با سازماندهی گروه بهورزان و مراقبان سلامت به‌عنوان جبهه مقدم طرح جوانی جمعیت می‌توان جامعه را دچار تحول کرد

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار