به لحاظ سیاسی و اقتصادی کشورمان امسال در شرایط متفاوتی از گذشته قرار دارد. وضعیت نابسامان بازار و التهاباتی که همه روز قیمت‌ها به ویژه نرخ ارز را دستخوش نوسان قرار می‌داد اکنون به ثبات نسبی رسیده و دولت انقلابی موفق به آزاد‌سازی بخشی از دلار‌های مسدود شده کشورمان شده است. عضویت در شانگ‌های و بریکس، ادامه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، تولید بیش از ۱۰ میلیون تن گندم، درخشش رئیس‌جمهور در سازمان ملل و توفیقات روزافزون علمی و دفاعی دولت اسلامی را در شرایطی کاملاً متفاوت از گذشته قرار داده است.
کد خبر: ۹۵۴۲۸۰۴
|
۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، معاونت تبیین و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور در بازگشایی متفاوت دانشگاه‌ها در یادداشتی آورده است:

امسال سوم مهرماه، چهارمین روز از هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشورمان در تقارنی مبارک با آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) مصادف شده است که موجبات بازگشایی هر چه باشکوه‌تر و بانشاط‌تر دانشگاه‌ها را فراهم ساخته است. ضمن اینکه از پایان هفته «هفته وحدت» نیز به مناسبت میلاد مسعود پیامبر رحمت، نبی مکرم اسلام (ص) آغاز می‌گردد. ولادت با سعادت امام صادق (ع)، سالگرد شکست حصر آبادان و ازدواج رسول گرامی اسلام با حضرت خدیجه (س) نیز از دیگر مناسبت‌های این ایام فرخنده هستند که زمینه برگزاری برنامه‌های شاد و مفرحی را برای مسئولان امر، رؤسا و مدیران دانشگاه‌ها فراهم ساخته است. بدین ترتیب می‌توان گفت بازگشایی دانشگاه‌ها در سال جاری به شکلی متفاوت‌تر از همیشه صورت می‌گیرد که بخش اعظم آن به شرایطی باز می‌گردد که کشورمان در آن قرار دارد.

در سال گذشته کشورمان درگیر جنگی سخت و پیچیده بود که از سوی جبهه غربی، عبری و عربی طراحی و توسط دولت ها، سرویس‌ها و سفارتخانه‌های بسیاری حمایت می‌شد. امسال، اما در جبهه طراحان به دلیل شکست و درک عدم امکان براندازی، اختلافاتی بروز کرده که بخشی را به تعامل و معامله، تعدادی را سرگرم مذاکره و گروهی دیگر را نومیدانه مشغول شرارت با هدف بی‌ثبات‌سازی قرار داده است. در سال قبل تعداد زیادی از مجریان جنگ ترکیبی به دلیل توهم بیش از حد در اتحادی کم نظیر کنار یکدیگر قرار داشتند که امسال با اختلاف نظر حداکثری یکدیگر را به عامل شکست متهم می‌سازند. تا جایی که برخی از عناصر اپوزیسیون روز‌های اوایل انقلاب را به خاطر می‌آورند که همه علیه خاندان پهلوی بسیج شده بودند.

انشعاب، انشقاق، آوارگی، اختلاف و نومیدی را این روز‌ها می‌توان در گروهک‌های ضد انقلابی مشاهده کرد که سال گذشته در این ایام متوهمانه خود را در شرایط پیروزی می‌دیدند. کومله، دموکرات، منافقین، سلطنت طلبان، فرشگردی‌ها، گروهک مارکسیستی، چریک‌های فدایی تا گروهک‌های نوظهور و شخصیت‌های محور شرارت از ربع پهلوی تا صادقی، علینژاد تا اسماعیلیون، بنیادی تا کریمی هر یک در شرایطی بدتر از یکدیگر قرار دارند.
در سال قبل دقیقاً دانشگاه در زمانی باز شد که تعدادی از جوانان کشورمان تحت تأثیر جنگ شناختی و جنگ ترکیبی دشمن به گمان فاصله اندک تا براندازی به همراهی با اردوگاه مجریان پرداخته برای همراه‌سازی دانشجویان با خود در تلاش بودند که نتیجه آن بروز برخی رفتار‌های هنجارشکنانه و شعار‌های هتاکانه در معدودی از دانشگاه‌ها گردید و متأسفانه جایگاه و منزلت رفیع این نهاد متعالی را تا حدودی مخدوش ساخت.

به لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز کشورمان امسال در شرایط متفاوتی از گذشته قرار دارد. وضعیت نابسامان بازار و التهاباتی که همه روز قیمت‌ها به ویژه نرخ ارز را دستخوش نوسان قرار می‌داد اکنون به ثبات نسبی رسیده و دولت انقلابی موفق به آزاد‌سازی بخشی از دلار‌های مسدود شده کشورمان شده است. عضویت در شانگ‌های و بریکس، ادامه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، تولید بیش از ۱۰ میلیون تن گندم، درخشش رئیس‌جمهور در سازمان ملل و توفیقات روزافزون علمی و دفاعی دولت اسلامی را در شرایطی کاملاً متفاوت از گذشته قرار داده است.

دانشگاه‌های کشور نیز در سال گذشته دچار آسیب‌هایی بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به غافلگیری و انفعال نسبت به وقایع، فقدان برآورد وضعیت از آینده، ناهماهنگی در مدیریت و مواجهه، ضعف در تشخیص عوامل نفوذی و لیدرها، کم توانی در کنترل ورودی ها، کم توجهی نسبت به فعالیت گروهک‌های معاند و تشکل‌های غیرهمسو، عدم توجه به فضای مجازی، ضعف در آشنا‌سازی دانشجویان با ضوابط دانشگاه، ضعف در اجرای قوانین و ضوابط دانشگاه و... بودند که بحمدالله به همت مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها مرتفع گردیده است.

البته دانشگاه‌های کشورمان دچار آسیب‌های عمیق‌تری نیز هستند که عدم تحقق کامل جهاد تبیین در دانشگاه، عدم اشراف کامل بر فضای مجازی جامعه دانشگاهی، پایین بودن سواد رسانه برخی از دانشجویان، غلبه احساس و هیجان بر عقلانیت در برخی از دانشجویان، عدم شکل‌گیری فضای گفتمانی، فعالیت گروهک‌های ضدانقلاب و معاند، نظارت ناکافی بر نشریات دانشجویی، انفعال تعدادی از اساتید در قبال آسیب‌های دانشگاه، ضعف در همراه‌سازی کامل اساتید، عدم نظارت کامل بر فعالیت تشکل‌های صنفی استادی و دانشجویی، ضعف در رفع مشکلات صنفی دانشجویان و کارکنان به دلیل وضعیت نامساعد مالی، ناکافی بودن فعالیت‌های فرهنگی و رویکرد‌های تربیتی و پرورشی، عدم مقابله کافی با نفوذ گروه‌های ضدفرهنگی شامل عرفان‌های نوظهور، بهائیت، مسیحیت تبشیری، دراویش و... بخشی از آنهاست و ان شاء الله تعالی یکی از تفاوت‌های اساسی بازگشایی دانشگاه با سال‌های گذشته در همین شروع برای رفع این نواقص می‌باشد.

معاونت تبیین و گفتمان سازی

 

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار